Fani tuningu na pewno kojarzą model 1JZ. Silnik idealnie nadaje się do wszelkich przeróbek. Elastyczność idzie w parze ze znakomitymi osiągami, co sprawia, że jest często poszukiwaną odmianą jednostek. Dowiedz się więcej na temat danych technicznych wersji GTE i GE, charakterystyki i możliwości w kwestii tuningu jednostki z naszego artykułu!
Podstawowe informacje na temat jednostki napędowej GTE
To 2,5 litrowa benzynowa jednostka o całkowitej pojemności 2 492 cm³ z turbodoładowaniem. Jej praca przebiega w cyklu czterosuwowym. Produkowano ją w zakładach Toyota Motor Corporation w Tahara Plant w Japonii od 1990 do 2007 roku.
Rozwiązania konstrukcyjne
W jednostce zastosowano żeliwny blok i głowicę cylindrów wykonaną z aluminium. Projektanci zdecydowali się również na dwa wałki rozrządu sterowane paskiem – DOHC i po cztery zawory na cylinder (w sumie 24).
Konstrukcja zawiera też elektroniczny układ wtrysku paliwa VVT-i. Variable Valve Timing with intelligence, bo tak brzmi rozwinięcie skrótu, zostało wprowadzone od 1996 roku. Co jeszcze zastosowano w tym silniku? 1JZ ma też kolektor dolotowy ACIS o zmiennej długości.
Pierwsza generacja
W pierwszej odsłonie modelu GTE silnik cechował się stopniem sprężania na poziomie 8,5:1. Wyposażono go w dwie równolegle ułożone turbosprężarki CT12A. Przedmuchiwały powietrze przez chłodnicę międzystopniową, która była montowana z boku i z przodu (jej produkcja odbywała się od 1990 do 1995 roku). Generowana moc sięgała 276,2 KM przy 6 200 obr/min maksymalnej mocy i 363 Nm przy 4 800 obr./min. szczytowego momentu obrotowego.
Druga generacja jednostki napędowej
Druga generacja silnika cechowała się większym stopniem sprężania. Parametr podniesiono do poziomu 9,0:1. System ETCS i ETCSi zastosowano w przypadku Toyoty Chaser JZX110 i Crown JZS171.
Jeśli chodzi o drugą odsłonę 1jz, silnik miał przerobioną głowicę, zmodyfikowane płaszcze wodne dla lepszego chłodzenia cylindrów, a także zupełnie nowe podkładki regulacyjne, na które naniesiono powłokę z azotku tytanu. Zastosowano też pojedynczą turbosprężarkę CT15B. Odmiana generowała moc na poziomie 276,2 KM przy 6200 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 378 Nm.
Charakterystyka motoru GE
Odmiana GE ma taką samą pojemność jak GTE. Silnik otrzymał również zapłon iskrowy w cyklu czterosuwowym. Produkowano go w Toyota Motor Corporation w Tahara Plant od 1990 do 2007 roku.
Konstrukcja opiera się na żeliwnym bloku i aluminiowej głowicy cylindrów z dwoma wałkami rozrządu, które są kontrolowane paskiem klinowym. Model wyposażono w elektroniczny układ wtrysku paliwa, a także system VVT-i od 1996 i kolektor dolotowy ACIS o zmiennej długości. Wymiary średnicy cylindra to 86 mm a skok równa się 71,5 mm.
Pierwsza i druga generacja
Jakie parametry miała pierwsza generacja 1jz? Silnik generował moc na poziomie 168 KM przy 6000 obr./min. oraz 235 Nm. Stopień sprężania wynosił 10,5:1. Modele z pierwszej serii były też wyposażone w układ zapłonowy z mechanicznym rozdzielaczem, dotyczy to wersji montowanej od 1990 do 1995 roku.
Z kolei druga odmiana GE miała stopień sprężania 10,5:1, była wyposażona w technologię VVT-i na wałku rozrządu dolotowego, a także układ zapłonowy DIS-E z 3 cewkami zapłonowymi. Generowała moc na poziomie 197 KM przy 6000 obrotach na minutę, a maksymalny moment obrotowy silnika wynosił 251 Nm.
W jakich pojazdach były montowane silniki 1JZ-GTE i GE?
Model GTE cechował się lepszym poziomem mocy maksymalnej i momentu obrotowego. Z kolei GE lepiej się sprawdzał w codziennym użytkowaniu, na przykład w dojazdach do pracy. Obok różnic związanych z parametrami jednostki mają też cechę wspólną – stabilną konstrukcję. Silnik Toyota był montowany w następujących modelach (po lewej nazwa wersji):
- GE – Toyota Soarer, Chaser, Cresta, Progres, Crown, Crown Estate, Mark II Blit i Verossa;
- GTE – Toyota Supra MK III, Chaser/Cresta/Mark II 2.5 GT Twin Turbo, Chaser Tourer V, Cresta Tourer V, Mark II Tourer V, Verossa, Mark II iR-V, Soarer, Crown i Mark II Blit.
Tuning z 1JZ – silnik znakomicie nadaje się do przeróbek
Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest doładowanie. Potrzebne będą do tego takie części jak:
- pompa paliwowa;
- rury spustowe;
- wyczynowy układ wydechowy;
- filtr powietrza.
Za ich sprawą można zwiększyć ciśnienie doładowania w ECU z 0,7 bar do 0,9 bar.
Z dodatkowym Blitz ECU, boostcontrollerem, blow-offem i intercoolerem ciśnienie zwiększy się do 1,2 bar. Z taką konfiguracją, generującą maksymalne ciśnienie doładowania dla standardowych turbosprężarek, silnik 1JZ będzie mógł generować moc nawet na poziomie 400 KM.
Jeszcze większa moc za sprawą zestawu turbo kit
Jeżeli ktoś chce jeszcze bardziej zwiększyć możliwości jednostki napędowej, to najlepszym rozwiązaniem będzie postawienie na turbokit. Dobrą wiadomością jest to, że nietrudno znaleźć w sklepach lub na rynku wtórnym specjalne zestawy, które są dostosowane do odmiany 1JZ-GTE.
Stanowią je najczęściej:
- turbosprężarka Garrett GTX3076R;
- zagęszczona trzyrzędowa chłodnica;
- chłodnica oleju;
- filtr powietrza;
- korpus przepustnicy 80 mm.
Potrzebne będą też pompa paliwa, pancerne przewody paliwowe, wtryskiwacze oraz wałki rozrządu i wyczynowy układ wydechowy. Wraz z ECU typu APEXI PowerFC i AEM Engine Management Systems jednostka napędowa będzie w stanie wygenerować moc na pułapie od 550 do 600 KM.
Widzisz, jak ciekawą jednostką jest 1JZ. Silnik ten to gratka dla fanów modyfikacji, więc jeśli jesteś jednym z nich, poszukaj go na rynku.