Warto też dowiedzieć się, do czego odnoszą się poszczególne litery kodu motoru. Numer 2 oznacza generację, litery JZ – nazwę grupy silników. Przy wersji sportowej 2-JZ-GTE, G nawiązuje do sportowego charakteru jednostki – górnozaworowego rozrządu z dwoma wałkami. W przypadku T producent ma na myśli turbodoładowanie.
E oznacza elektroniczny wtrysk paliwa w mocniejszej wersji 2JZ. Silnik określa się jako kultową jednostkę. Od nas dowiesz się dlaczego!
Początek lat 90. to moment, kiedy rozpoczęła się historia i legenda jednostki
Na początku lat 90. rozpoczęła się historia motorów z grupy 2JZ. Silnik był montowany w samochodach Toyoty i w Lexusach. Okres produkcyjny uważa się często za moment kulminacyjny japońskiej motoryzacji.
Żelazne, wytrzymałe i duże sześciocylindrowce w autach osobowych stanowiły ewenement. Dziś motor o tej specyfice umieszcza się wyłącznie w ciężarówkach czy dużych sedanach z napędem na tylne koła. Przedstawiamy najważniejsze informacje o jednostkach 2JZ.
2JZ – silnik od Toyoty. Ważna część historii motoryzacji
Początek historii grupy motorów jest związany z powstaniem Nissana Z. W zamyśle konstruktorów jednostka miała być mocnym rywalem dla motoru stworzonego przez konkurencję. Miało to miejsce w latach 70. Tym samym powstała Celica Supra z rzędową szóstką z rodziny M pod maską.
Auto zadebiutowało na rynku w 1978 roku, jednak nie osiągnęło znaczącego sukcesu sprzedażowego. Było natomiast pierwszym krokiem zrobionym w kierunku produkcji sześciocylindrowej serii Supra.
Trzy lata po premierze wykonano gruntowną modernizację samochodu. Został przeprojektowany wygląd zewnętrzny modelu Celica. W sportowej wersji Celica Supra umieszczono turbodoładowaną wersję sześciocylindrowego silnika M.
Supra trzeciej generacji od japońskiego producenta
W 1986 roku wyprodukowano Suprę trzeciej generacji, która nie była już modelem z serii Celica. Auto cechowało się większą platformą, którą zaczerpnięto z modelu Soarer drugiej generacji. Samochód był dostępny z silnikami M w różnych wersjach. Do najlepszych należały 7M-GE i 7M-GTE z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 3,0 L.
Pierwsza wersja motorów z rodziny JZ, czyli 1JZ została wprowadzona w 1989 roku. Zastąpiła tym samym starszą wersję M. W 1989 roku rozpoczęto również prace nad stworzeniem modelu auta czwartej generacji. Tym samym po czterech latach – w 1993 roku do produkcji weszła Supra A80, która okazała się ogromnym sukcesem Toyoty i na stałe zajęła miejsce w historii motoryzacji.
Toyota Supra i silnik 2JZ – różne wersje jednostki napędowej
W nowo wprowadzanej Toyocie Supra montowano dwie wersje silników. Była to Supra z silnikiem wolnossącym 2JZ-GE generującym moc 220 KM (164 kW) z momentem obrotowym 285 Nm, a także wersja z podwójnym turbodoładowaniem 2JZ-GTE o mocy 276 KM (206 kW) i momentem obrotowym 431 Nm.
Na rynkach europejskim, a także północno-amerykańskim dystrybuowano modele z mniejszymi turbosprężarkami o stalowych kołach, a także większe wtryskiwacze paliwa zwiększające moc do 321 KM – dostępne w USA – i 326 KM – w Europie.
Jako ciekawostkę można przytoczyć to, że jednostka nie pojawiła się po raz pierwszy dokładnie w modelu Supry, ale w Toyocie Aristo z 1991 roku. Ten seryjny model sprzedawano jednak wyłącznie w Japonii.
Architektura kultowego japońskiego silnika
Co jest cechą charakterystyczną motoru 2JZ? Silnik skonstruowano na żeliwnym, zamkniętym bloku ze wzmocnieniami i solidnym pasem zamontowanym pomiędzy samym blokiem a miską olejową. Japońscy konstruktorzy wyposażyli jednostkę również w mocne elementy wewnętrzne.
Warto tutaj wymienić na przykład w pełni przeciwwagowy wał korbowy z kutej stali, który wyposażono we wzmocnione czopy łożyska głównego i korbowodu o grubości, kolejno 62 mm i 52 mm. Stabilnym działaniem charakteryzowały się też kute pręty stożkowe.
Właśnie dzięki temu zapewniono wysoką wytrzymałość, a także potężny potencjał mocy. Między innymi za sprawą tych rozwiązań, jednostka jest uważana za legendarny silnik.
Silnik 2JZ-GTE generował potężną moc. Jakie osiągi można było uzyskać dzięki tuningowi auta?
Toyota zastosowała też w tym motorze wysokociśnieniowe odlewane tłoki hipereutektyczne o niezwykłej trwałości. Sprawiało to, że przeprowadzając tuning auta, można było uzyskać nawet 800 KM z silnika wyposażonego właśnie w te komponenty.
Konstruktorzy zdecydowali się też na zastosowanie czterech zaworów na cylinder w aluminiowej głowicy cylindra z podwójną krzywką górną, co dało w sumie 24 zawory. Odmiana 2JZ-GTE jest silnikiem twin turbo. GTE wyposażono w sekwencyjne, podwójne turbosprężarki, gdzie jedna z nich załącza się przy niskich prędkościach obrotowych a druga przy wyższych – przy 4000 obrotach na minutę.
W przypadku tych modeli zastosowano też identyczne turbosprężarki, które zapewniały płynne i liniowe oddawanie mocy i momentu obrotowego o wartości 407 Nm już od 1800 obrotów na minutę. Były to znakomite wyniki, szczególnie jeżeli mowa o jednostce opracowywanej na początku lat 90.
Jak objawia się popularność motoru 2JZ? Silnik pojawia się chociażby w światowej kinematografii i grach komputerowych. Supra z kultową jednostką pojawiła się w filmie „Szybcy i Wściekli”, a także w grze Need For Speed: Underground i na stałe wpisała się w świadomości fanów motoryzacji jako kultowy model o niesamowitej mocy.