Aby dobrze zrozumieć charakterystykę chopperów, trzeba wiedzieć, o czym w zasadzie mówimy. Skąd wzięła się nazwa tego rodzaju motocykla, który bez wątpienia przyciąga wzrok?
Dziesiątki lat temu, zanim jeszcze części tuningowe były powszechnie dostępne na rynku, właściciele motocykli chcieli za wszelką cenę odchudzić swoje Harleye. Usuwanie wszystkich zbędnych elementów, np. błotników czy oświetlenia sprawiło, że toporne dotychczas motory stawały się lżejsze i sprawiały więcej frajdy. Tak właśnie narodziły się choppery, czyli „odchudzone” wersje Harleya.
Motocykle choppery – dlaczego ludzie tak je pokochali?
Duża w tym zasługa filmu Easy Rider, który dał wielką popularność chopperom. Odtąd każdy, kto chce czuć niezależność i dostojnie prowadzić swój motocykl, stawia właśnie na taki sprzęt. Mocno wysunięty do przodu widelec, wąska opona pozbawiona błotnika, niskie siedzenie i wysoko ustawiona kierownica nie mają sobie równych w świecie jednośladów.
A do tego bulgot potężnych silników V2 (chyba że masz fantazję w stylu Franka Ohle’a i chcesz mieć silnik lotniczy) i nieproporcjonalnie szeroka w stosunku do przedniej opona tylna. Ograniczeniem jest jedynie rozmieszczenie stacji benzynowych.
Zanim zastanowisz się, jaki chopper kupić
Powodem, dla którego w Polsce nie ma zbyt dużo chopperów, jest nie tylko ich skromna (w porównaniu do innych typów) popularność, ale też koszt użytkowania. Nie oszukujmy się, motory chopper nie należą do najtańszych.
Do kosztów paliwa (jednostki V2 potrafią swoje spalić) dochodzą problemy z serwisem i częściami zamiennymi. Zwarta konstrukcja nie ułatwia dokonywania podstawowych napraw i podnosi koszty. Jednak to nie wszystkie rzeczy, o których powinieneś wiedzieć przed wyborem swojego choppera.
Choppery – cena za wolność i niezależność
To, co jest jedną z większych zalet tych motocykli, może też okazać się ich największą bolączką. Silniki V2 ustawione wzdłuż ramy często mają problem z chłodzeniem. Tradycyjnie za odbieranie ciepła odpowiedzialne jest pędzące chłodne powietrze.
Tylny cylinder ma więc nieco gorzej, bo owiewa go gorący podmuch z okolic przedniej części jednostki. Ciągłe przegrzewanie się silnika powoduje problem z uszczelniaczami zaworowymi, pierścieniami i w konsekwencji nadmierny pobór oleju. Dlatego najlepsze choppery na początek to tylko te chłodzone cieczą.
Jak sprawdzić stan choppera?
Kolejna sprawa to wspomniany już uciążliwy serwis chopperów. Niektórzy po to, by oszczędzić sobie wydatków, sprzedają motocykle wymagające regulacji zaworowej. Dostęp do tej części silnika jest utrudniony przez konstrukcję ramy i orurowanie.
Mowa oczywiście o jednostkach V2, bo jednocylindrowe egzemplarze nie mają tego problemu. W jaki sposób możesz poznać, że motocykl chopper, któremu się przyglądasz, może mieć problem z pracą zaworów? Sprawdź:
- jak długo trwa odpalenie silnika;
- jakie są odgłosy pracy tłoków;
- czy zawory nie generują wyczuwalnych stuków.
Motocykle używane – chopper idealny dla ciebie?
Przed zakupem jednośladu, który w Polsce przejechał już trochę kilometrów, dokładnie przyjrzyj się stanowi chromowanych elementów. Te ostatnie to kolejny powód, dla którego przecież decydujesz się na taki motocykl. On musi lśnić i mienić się w słońcu, dlatego bardzo uważnie oceń jego stan wizualny.
Dlaczego ma to znaczenie szczególnie w przypadku motocykli już od dłuższego czasu jeżdżących po Polsce? Choppery narażone na wieloletnią jazdę w sporej wilgoci mogą pokrywać się rdzą, gdyż stykają się w nich elementy wykonane z różnych metali.
Jaki chopper kupić dla siebie?
Chciałoby się powiedzieć, że mały i używany, ale nie jest to prawdą. Kwestią dyskusyjną jest to, czy szukasz odpowiedzi na pytanie, jaki pierwszy motocykl kupić, czy też pytasz, jaki chopper na pierwszy motor wybrać. A to zasadnicza różnica.
Doświadczeni i świadomi motocykliści wiedzą, jak eksploatować jednoślad i poradzą sobie nawet z większą mocą. Jednak zupełni nowicjusze nie powinni raczej eksperymentować z mocnymi jednostkami. Dla bezpieczeństwa i komfortu nauki warto wybrać motocykle choppery używane. Wtedy ich otarcia nie bolą aż tak bardzo.
Polecane marki chopperów, czyli które modele wziąć pod uwagę?
Jeśli chcesz kupić pierwszy chopper, interesującym modelem okaże się Yamaha chopper Drag Star 650. Dlaczego akurat ten? Przede wszystkim jest stosunkowo lekki, okazuje się zwrotny i wdzięczny w manewrowaniu, a jego silnik nie przeraża pod względem spalania.
Zaletą dla początkujących jest niezbyt mocny silnik, który jednak odczuwalnie niedomaga przy prędkościach autostradowych. Jednak do poruszania się po mieście lub w krętych trasach jest jak najbardziej świetną propozycją. Szczególnie na początek.
Honda – chopper nie do zdarcia
Innym modelem jest chopper Honda Shadow VT750c. Dwucylindrowy silnik o mocy 45 KM zapewnia bardzo rozsądne osiągi zarówno na autostradzie, jak i lokalnych trasach. Maksymalna prędkość to 160 km/h, co na początek w zupełności wystarczy.
Te choppery będą niezawodne nawet po pokonaniu dziesiątek tysięcy kilometrów. Jazda tym modelem Hondy jest wygodna, a pokonywanie zakrętów nie sprawia większych trudności. To dobra propozycja na dla nowicjuszy.
Zakup pierwszego choppera… i co dalej?
Choppery pozwalają na spokojną i pozbawioną szaleństw jazdę. Fani sportowych wrażeń muszą znieść charakterystykę prowadzenia tego typu motocykla lub w ogóle się na niego nie przesiadać. Skoro jednak szukasz choppera na początek swojej przygody, to po sezonie lub dwóch już się do niego przyzwyczaisz.
Co wtedy? Masz do wyboru inne modele, które dostarczą ci jeszcze więcej frajdy. Jednak w pewnym momencie zauważysz, że przesiadka z 1100 na 1700 nie daje zbyt wiele. Dlatego to wybór dla świadomych motocyklistów.
Choppery mogą być bardzo ciekawymi motocyklami na początek przygody z jazdą. Powinieneś mieć jednak na uwadze pewne ryzyko związane z eksploatacją, która może okazać się uciążliwa. Warto więc, żebyś przemyślał zakup i się z nim nie spieszył.