Supermoto (inaczej nazywane również supermotard) od tamtego czasu stale się rozwija, chociaż chcąc rozpocząć zabawę z taką maszyną, wystarczy enduro i komplet kół na płaską powierzchnię.
Warto zacząć od dual-sport. Mowa o maszynach, które mają jednocześnie cechy jednośladów turystycznych i off-roadowych. Po lekkich modyfikacjach zawieszenia (w tym opon) powstały na pozór dziwacznie wyglądające dual-sporty z gładkimi kapciami do jazdy po asfalcie.
Maszyny supermoto – czym się charakteryzują?
Zawody supermoto odbywają się na torach asfaltowych połączonych z off-roadowymi odcinkami. To wymaga dostosowania maszyn do zmiennych warunków. Dlatego nie mogą to być konstrukcje typowo crossowe ani enduro, bo mają zbyt miękkie zawieszenie. Z drugiej strony całkowite usztywnienie zawieszenia i pochylenie pozycji motocyklisty nie byłoby odpowiednie do jazdy po hopkach i na szutrze.
Supermoto i ich budowa
„Supermociaki”, jak nazywane są motocykle supermotard, w pierwszej chwili najłatwiej odróżnić po oponach. Szersze kapcie o szerokości 150/160 mm i rozmiarze obręczy 16,5/17 cali wymagają zakładania szerszych widelców przednich. Tylny wahacz również jest większy ze względu na koło. Wyższe prędkości w zakrętach i na prostych wymagają dobrego hamowania. Aby je usprawnić, w supermoto mamy większe tarcze hamulcowe, wydajniejsze pompy i zaciski. Modyfikacje dosięgają również samego silnika i skrzyni biegów.
Jak zacząć przygodę z motocyklem supermoto?
Sposoby są w zasadzie dwa – możesz kupić sobie gotowy supermoto Yamaha lub Husqvarna albo zainteresować się samodzielną przeróbką motocykla enduro. Pierwsza opcja jest zdecydowanie wygodniejsza, bo dostajesz do dyspozycji maszynę przygotowany do sportu. Nie musisz wprowadzać w nim zmian, o których pisaliśmy. Będziesz musiał jednak zapłacić więcej i nie będziesz mógł uzyskać homologacji. Supermotard powstały bowiem z typowym przeznaczeniem wyścigowym i nie posiadają np. lusterek.
Modyfikacje supermoto
Dlatego w początkowym etapie przygody, zanim na dobre przejdziesz na tor i dołączysz do klubu, możesz dodać do enduro koła SM. W niektórych przypadkach może to być jedyna modyfikacja, która będzie ci potrzebna na początku. Co jeszcze zyskujesz dzięki takiej konwersji? Pamiętaj, że dual-sporty lub enduro mają łagodniejszą charakterystykę silników, które poza tym nie są tak wysilone jak np. crossowe jednostki. Oznacza to rzadsze serwisy i mniejsze koszty.
Suzuki, Ducati, KTM, a może Husqvarna, czyli jakie supermoto wybrać?
Sprawa nie jest prosta, a sporo zależy od twojego doświadczenia. Jeśli nigdy wcześniej nie jeździłeś na motocyklu, a prawo jazdy masz od niedawna, najlepiej będzie nie porywać się na mocarne maszyny. Dymiące powerslide’y i szybkie zakręty drogowe tylko z pozoru wyglądają na łatwe. Jednak lepiej jest postawić na 125 lub 250, zamiast porywać się na 450 lub więcej. Supermoto wymaga nienagannej techniki jazdy wyrobionej na różnych modelach. bardzo łatwo więc o utratę równowagi, upadek lub inne nieprzyjemności.
Co jest najważniejsze na starcie z pit bike?
Silnik maszyny jest ważny, a moc ma spore znaczenie dla osiągów i oczywiście frajdy. Nie jest to jednak kluczowe zagadnienie dla początkującego. Musisz nauczyć się maszyny i panowania nad nią w różnych warunkach, a to wymaga pokonania mnóstwa okrążeń. Jakie więc maszyny na początek warto wziąć pod uwagę? Marki motocyklowe polecane to przede wszystkim:
- Ducati;
- Suzuki;
- Yamaha;
- Husqvarna.
Oto konkretne propozycje, które możesz znaleźć na niejednym forum w sieci.
Suzuki Supermoto DR 125
Parametry maszyny to 131 kg masy własnej plus 11 KM. Nie jest może niezbyt powalający wynik, ale na początek wystarczy. Jednostka jednocylindrowa chłodzona jest powietrzem, a apetyt na paliwo to ok. 3 l/100 km. To bardzo mało i taki dystans spokojnie przejedziesz bez przystanku. Na Suzuki DR 125 SM jeździ się wygodnie także pasażerom, co w tej klasie jednośladów nie jest to zbyt często spotykane. Mimo sporej wagi zawieszenie tej maszyny zostało zestrojone rozsądnie i nie pływa podczas szybkich zakrętów. Jest stabilny i przewidywalny, więc będzie świetny do nauki.
Husqvarna Supermoto 125 2T
To model mocno bazujący na enduro z bardzo ostrymi i agresywnymi liniami. Jest sporo lżejszy od powyższego konkurenta i nieco mocniejszy, co powinno zapewniać lepsze osiągi. I rzeczywiście – prędkość maksymalna na prostej jest wyższa o ponad 20 km/h. W przekonaniu doświadczonych motocyklistów jest to maszynka świetna na początek. Zapewnia świetne właściwości jezdne i lekkość prowadzenia w zakrętach. Nie przeszkadza tu mały silnik, ponieważ dzięki mocy 15 KM pozwala na swobodną zabawę. Pamiętaj tylko o długich przełożeniach skrzyni biegów i delikatnym dobijaniu przodu na nierównościach.
Yamaha WR 250X – supermoto uniwersalne?
Chociaż nie jest to najtańszy pojazd w swojej kategorii (cena powyżej 15 tysięcy złotych), odwdzięcza się świetnym silnikiem i bardzo dobrym prowadzeniem. Jest tak zwinny jak skuter, a przy tym o wiele mocniejszy i daje wiele frajdy z jazdy. Nawet w korkach poradzisz sobie nim rewelacyjnie, a miasto jest jego naturalnym środowiskiem – 31 KM i 136 kg masy własnej mówią same za siebie. Nie oznacza to jednak, że na off-roadzie nie ma czego szukać na tej maszynie. Zawieszenie jest bardzo dobre, choć fanów mocnego i agresywnego hamowania może irytować głębokim dobijaniem.
Czy supermoto może być dobrym wyborem na początek?
I tak, i nie. Dlaczego? Brak jakiegokolwiek doświadczenia nie jest twoim sprzymierzeńcem, co nie znaczy, że musisz rezygnować z pit bike. Musisz jednak pamiętać, że poruszanie się nim będzie od ciebie wymagało sporych umiejętności, a im mocniejsza maszyna, tym trudniej ją opanować. Dlatego, jeśli już decydujesz się na supermoto, nie przesadzaj z mocą.
Jak widzisz, supermoto może być bardzo ciekawą propozycją. Jeśli jeszcze zastanawiasz się, jak wyglądają przedstawione przez nas modele, wpisz „supermoto wallpaper” i nazwę modelu. Być może tapeta na ekranie pozwoli ci podjąć szybciej decyzję o zakupie jednego z tych interesujących motocykli.