Zwykle pompy vacum kojarzą się z jednostkami wysokoprężnymi, jednak w nielicznych przypadkach występują też w benzyniakach. Co to jest pompa vacum? To inaczej pompa próżniowa, której zadaniem jest generowanie podciśnienia. Jest kluczowa dla prawidłowego działania:
- silnika;
- układu hamulcowego;
- turbosprężarki;
- EGR.
Sprawdź, jakie są objawy problemów z pompą i przeczytaj, w jaki sposób im zaradzić!
Vacum – do czego służy ta pompa i gdzie jest potrzebna?
Kluczowe jest zrozumienie zasady działania silnika spalinowego na obrotach jałowych. W jednostkach zasilanych benzyną vacum zwykle nie występuje, ponieważ podciśnienie w kolektorze dolotowym jest w stanie generować odpowiednie wartości dla utrzymania obrotów.
Inaczej jest w silnikach wysokoprężnych pozbawionych przepustnicy. Tam zapłon na wolnych obrotach i funkcjonowanie np. układu hamulcowego są możliwe właśnie dzięki pompie vacum.
Dlaczego pompa vacum to istotny element układu?
Do czego służy pompa vacum? Daje ona początkowe wartości podciśnienia pozwalające na utrzymanie pracy poszczególnych podzespołów. Poza tym, w silnikach z pompowtryskiwaczami vacum odpowiada również za podnoszenie ciśnienia paliwa. Dlatego w tych silnikach rozszczelnienie pompy vacum jest wyjątkowo odczuwalne w sytuacji pogorszenia kultury pracy.
Pompa vacum – co to daje?
Poza utrzymywaniem właściwego podciśnienia w silniku vacum odpowiada też za układ hamulcowy podczas jazdy. W silnikach benzynowych układ wspomagania może dobrze działać dzięki podciśnieniu generowanemu przez układ dolotowy.
W silnikach Diesla jest ono niewystarczające. Dlatego dzięki pompie vacum możesz bez większego wysiłku naciskać na pedał hamulca, który pod wpływem podciśnienia zwielokrotni siłę nacisku. Jeśli tak nie jest, możesz zaobserwować, jakie są objawy uszkodzonej pompy vacum.
Pompa vacum – objawy jej wyeksploatowania
Najczęściej oznaką uszkodzenia vacum jest spadek siły hamowania. Może też „wariować” wskaźnik doładowania turbosprężarki, o ile jest zamontowany w aucie. Ostatecznie uszkodzenie da się rozpoznać po wyciekach z samego korpusu pompy.
Musisz oczywiście wiedzieć, gdzie jej szukać, by móc ocenić, że przecieka. Najczęściej jednak to problemy z kontrolą pedału hamulca i sprzęgła dają znać, że vacum czeka wymiana lub regeneracja. Co wtedy wybrać?
Vacum a odpowiednie podciśnienie
Uszkodzenie można jednoznacznie potwierdzić przez zbadanie wielkości generowanego podciśnienia. Jakie podciśnienie wytwarza pompa vacum? W standardowych modelach aut powinna ona pracować w zakresie od -0,7 do -0,9 bar.
Najprościej będzie zbadać to manometrem i ostatecznie się przekonać o wydajności urządzenia. Najczęściej za taki stan rzeczy odpowiedzialne jest zużycie lub powstała nieszczelność pompy vacum.
Regeneracja pompy vacum – czy warto?
Sporo zależy od rodzaju uszkodzenia. Jeśli jesteś pewien, że pompa próżniowa przecieka, wystarczy ją uszczelnić. Służą do tego specjalne zestawy naprawcze, które możesz kupić w sklepach internetowych i stacjonarnych.
Zwykle zapłacisz kilkadziesiąt złotych i pracę możesz wykonać samodzielnie. Trudniej jest w momencie, gdy vacum nie daje odpowiedniego podciśnienia i zauważasz wyraźnych symptomów uszkodzenia. Wtedy trzeba będzie oddać ją do zakładu zajmującego się regeneracją.
Ostatnim wyjściem (najbardziej kosztownym) jest kupno nowego elementu. Jednak ceny takich podzespołów zwykle są nawet 3-krotnie wyższe od regenerowanych.
Vacum – co ma wpływ na żywotność pompy silnika?
Wytwarzając podciśnienie, pompa vacum generuje ciepło, więc musi być schładzana olejem silnikowym. Tutaj właśnie leży główna przyczyna jej awarii. Zanieczyszczenia pływające w oleju i jego niska jakość mogą spowodować, że pompa ulegnie zatarciu.
Dlatego warto postawić na bardzo dobrej jakości oleje i dbać o regularną wymianę w częstotliwości zalecanej dla silnika. Stan membran elektrozaworów w EGR również ma wpływ na stan vacum, ponieważ kieruje ona podciśnienie również na ten element. Zanieczyszczenia dostają się do pompy próżniowej i mogą ja zniszczyć.
Vacum to pompa, która jest niezbędna w silnikach wysokoprężnych. Jej uszkodzenie odczujesz po pracy jednostki, słabym hamowaniu czy wyciekach oleju i ropy. Rozwiązaniem problemu często jest uszczelnienie, ale w przypadku zatarcia elementów tłoczących konieczna może być wymiana pompy. A to koszt sięgający nawet ponad 1000 zł! Dlatego lepiej jest dbać o jednostkę.
Przy wymianie oleju stawiaj na jakość produktu. W ten sposób zadbasz również o stan pompy vacum, która jest smarowana tym olejem. Warto sprawdzić też ewentualne zapocenie podzespołu i patrz, czy nie zdarzają się wycieki w samochodzie.