Zawieszenie auta i jego stan wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo pasażerów i komfort podróży. Pod wpływem nierówności i eksploatacji auta w różnych warunkach wymiana sworznia wahacza może być niezbędna. Nie warto bagatelizować sprawy i czasem po prostu trzeba oddać auto do specjalisty.
Da się jednak wymienić elementy samodzielnie i zaoszczędzić. W jaki sposób działać krok po kroku? Opisujemy wszystko w naszym poradniku!
Wymiana sworzni wahacza – dlaczego konieczna?
Sworzeń w wahaczu to swego rodzaju gałka, która zawiera w sobie elementy umożliwiające obrót. Jest zbudowana z części mocujących do wahacza i zwrotnicy koła. Zwykle pomiędzy nimi występuje coś w rodzaju „jabłka”, które tłumi powstałe w czasie jazdy wibracje i uderzenia.
Sprawny sworzeń podczas ruchu koła nie ma żadnych luzów, natomiast zużyty daje wyczuwalne drgania. Będą one słyszalne podczas jazdy szczególnie na nierównych drogach.
Czym grozi brak wymiany sworznia wahacza?
Niestety, wielu kierowców chce oszczędzić na siłę i lekceważy wymianę sworznia wahacza, narażając swoje auto. Doświadczenie i wiedza na temat działania tego elementu pokazują, że można ryzykować bardzo wiele, odwlekając wymianę w nieskończoność.
Wypięcie się sworznia spowodowałoby niekontrolowany skręt koła i złamanie elementów zawieszenia. Możesz sobie wyobrazić, co mogłoby się wydarzyć podczas jazdy z prędkością autostradową, gdy nagle jedno z kół się urywa.
Wymiana sworznia wahacza – cena części
Sam sworzeń w wielu autach nie jest zbyt drogi. Jego cena waha się zwykle w przedziale 80-150 zł za sztukę. Należy jednak pamiętać, że wymiana sworznia wahacza w samochodzie powinna odbywać się parami. Do samochodów z pojedynczym wahaczem przednim trzeba więc kupić dwa takie komplety.
Nieco więcej przyjdzie ci zapłacić za naprawę zawieszenia w pojazdach z wielowahaczowym zawieszeniem, gdzie są nawet 3 na stronie. Łącznie trzeba zatem wymienić 6 sworzni! A jaki jest koszt wymiany sworznia wahacza?
Wymiana sworznia wahacza i jej koszt
Ile zapłacisz przy wymianie wahacza? Koszt robocizny waha się w granicach 40-80 zł za sztukę. Sporo zależy od tego, jaki masz model auta i jaki jest stan jego zawieszenia. Ostateczny koszt zwykle jest też uzależniony od samej renomy warsztatu, a ceny są różne w zależności od lokalizacji.
Jednak biorąc pod uwagę wymienione kwoty, można zastanawiać się nad sensem takiej naprawy. Zamiast niej czasem lepiej jest wykonać zmianę wahaczy łącznie z tulejami i sworzniami. Ma to swoje uzasadnienie nie tylko ze względów ekonomicznych.
Czy zawsze wymiana sworzni wahacza się opłaca?
Warto odpowiedzieć na to pytanie. Po pierwsze, weź pod uwagę koszty. Pamiętaj, że zawieszenie zużywa się w całości, ale w różnym tempie. Wymieniając jedynie sworzeń wahacza, możesz niedługo ponownie odwiedzić warsztat, bo trzeba będzie wymienić tuleje. Po drugie, aluminiowe wahacze są bardziej podatne na odkształcenia.
Aby podczas montażu nie zmienić kształtu wahacza, czasem lepiej nie wymieniać go więcej niż raz. Wymiana sworznia wahacza jest oczywiście około kilkaset złotych tańsza od zmiany kompletu, jednak czasem warto zdecydować się na remont całego zawieszenia.
Wymiana sworznia wahacza – zrób to sam!
Jak wymienić sworzeń wahacza samodzielnie? Potrzebny ci będzie garaż z odpowiednio sporą przestrzenią. Na pewno wykonywanie takich napraw na osiedlowym parkingu nie będzie dobrym pomysłem. Zwykle warto mieć do dyspozycji podnośnik lub kanał.
Wymiana sworznia wahacza nie jest specjalnie skomplikowana i można ją opisać w kilku punktach. Potrzebne ci będą następujące narzędzia:
- podnośnik;
- klucz do kół;
- klucz oczkowy lub szlifierka (zależy od tego, czy to pierwsza, czy kolejna wymiana sworznia);
- klucz płaski;
- wybijak lub młotek;
- odrdzewiacz;
- druciana szczotka;
- łom.
Demontaż koła, podniesienie auta i ocena sytuacji
- W pierwszej kolejności musisz poluzować śruby mocujące koło.
- W kolejnym kroku podnieś auto i przystąp do odkręcania.
- Po zdjęciu koła zobaczysz sworzeń wahacza. Jeśli auto jeszcze nigdy nie miało wymienianych elementów zawieszenia, to sworzeń został zamontowany na nity. Dlatego jego demontaż będzie wymagał ich obcięcia. Jeżeli jednak masz starsze auto, to prawdopodobnie element ten był już kiedyś poddawany naprawie i w miejscu nitów znajdą się śruby mocujące. Czas na kolejny etap wymiany sworznia wahacza.
Pozbywanie się mocowania i wybijanie sworznia
- W zależności od tego, jaki stan zobaczysz po zdjęciu koła, wybierz odpowiednie narzędzia.
- Nity zetnij, a potem odkręć kluczem płaskim nakrętkę sworznia.
- W przypadku obecnych śrub montażowych wymiana sworznia wahacza wymaga ich odkręcenia, zanim zabierzesz się za śrubę górną.
- Po odkręceniu wszystkich elementów możesz wyjąć go z wahacza.
- Ostatni etap to wybijanie sworznia ze zwrotnicy koła. Zrób to delikatnie, a jednocześnie zdecydowanie. Uważaj na sąsiednie elementy zawieszenia i przewody hamulcowe.
Montaż sworznia wahacza
Teraz pozostało ci już jedynie zamontować nowy element na miejscu starego. O wiele łatwiej będzie, jeśli dokładnie wyczyścisz wszystkie części, w których ma być umieszczony nowy sworzeń wahacza.
Powtarzasz wszystkie etapy, które przechodziłeś przy demontażu elementu, ale oczywiście w odwrotnej kolejności. Gdy zamontujesz sworzeń z jednej strony auta, konieczne będzie wykonanie zmiany również po drugiej stronie. Zwykle drugi niezmieniony sworzeń wbija się zaraz po zmianie pierwszego.
Co zrobić po zmianie sworzni wahacza?
Trudno jest mieć stuprocentową pewność, że geometria kół nie została naruszona. Dlatego warto udać się do warsztatu, gdzie można to sprawdzić. Być może wartości nie zmienią się zbyt drastycznie, jednak zwykle warto je skontrolować po każdej ingerencji w elementy zawieszenia pojazdu. Wymiana sworznia wahacza zalicza się do takich napraw.
Jeśli masz kilka potrzebnych narzędzi i nieco wiedzy na temat majsterkowania przy aucie, taka wymiana pozwoli ci nieco zaoszczędzić. Wymiana sworznia wahacza wymaga jednak trochę wprawy i cierpliwości. Nie każdy sobie poradzi i nieraz lepiej będzie udać się do zaufanego warsztatu, oszczędzając sobie nerwów i czasu.