Półoś napędowa to element, z którym spotkasz się w każdym samochodzie. To właśnie on odpowiedzialny jest za wprawienie kół w ruch za sprawą przenoszenia momentu obrotowego z jednostki napędowej. Kiedy masz do czynienia z samochodem tylnonapędowym, część ta będzie połączona z wałem napędowym. Z kolei auta z napędem na przód charakteryzują się półosią, która stanowi swego rodzaju łącznik między piastą koła a skrzynią biegów.
Bez względu na to, jakim pojazdem dysponujesz, raz na jakiś czas wymiana półosi jest po prostu niezbędna. Jest to proces naprawdę skomplikowany, dlatego, jeśli jesteś laikiem, zleć go mechanikowi. Dzięki temu zyskasz gwarancję, że wszystko zostanie wykonane zgodnie z instrukcjami producenta. Nie musisz więc obawiać się, że samochód nagle przestanie działać. Jeśli jednak dysponujesz wiedzą z zakresu mechaniki samochodowej, możesz samodzielnie przeprowadzić tę naprawę. Przekonaj się, jak wymienić półoś!
Wymiana półosi w aucie – kiedy jest konieczna?
Zanim dowiesz się, jak wymienić półoś, powinieneś umieć określić, kiedy jest to niezbędne. Jeśli dojdzie do uszkodzenia tego elementu, bardzo łatwo to dostrzeżesz. Gdy słyszysz wyraźne stuki w zawieszeniu podczas jazdy, możesz być pewny, że wymiana półosi w aucie będzie konieczna. Innym objawem mogą być drgania, które również są bardzo dobrze wyczuwalne. Sprawdź, jak wymienić półoś!
Jak samodzielnie wymienić półoś? Które narzędzia okażą się niezbędne?
Jeśli chcesz wiedzieć, jak wymienić półoś, musisz zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Każde z nich możesz zakupić w sklepie motoryzacyjnym, dlatego lista ta nie powinna cię zmartwić. Do wymiany półosi będziesz potrzebować:
- grzechotki;
- kawałka rurki;
- klucza nasadowego;
- dwóch uszczelniaczy półosi;
- około 2 litrów oleju do skrzyni;
- płaskiego klucza.
Jeśli masz te narzędzia, możesz przejść do wymiany półosi.
Jak wymienić półoś krok po kroku?
Ile trwa wymiana półosi? Zadanie to jest naprawdę trudne, dlatego przygotuj sobie kilka godzin wolnego czasu. Sprawdź, jak wymienić półoś krok po kroku.
- Poluzuj śruby kół oraz półosi, po czym podnieś samochód.
- Zdejmij koła.
- Zdemontuj półoś poprzez odkręcenie śruby do końca.
- Odkręć śrubę od końcówki drążka.
- Odkręć śrubę, która blokuje sworzeń na dole kolumny McPhersona.
- Połóż deskę na wahaczu i za pomocą kilku uderzeń młotkiem zluzuj kolumnę.
- Pod maską na kielichu znajdziesz dwie śruby, które musisz poluzować.
- Zejdź pod pojazd i wybij kolumnę.
- Demontaż półosi ze skrzyni biegów będzie wymagał od ciebie znalezienia pomocnika. Druga osoba musi ją trzymać, a ty uderzaj, jednocześnie próbując wyciągnąć kolumnę McPhersona.
- Następnie podłóż naczynie pod skrzynię i wyciągnij półoś.
- Wyjmij uszczelniacze półosi i włóż nowe.
- Posmaruj wieloklin olejem ze skrzyni.
- Włóż półoś do skrzyni biegów.
- Pozostałe elementy zamontuj w odwrotnej kolejności do ich demontażu, a wymiana półosi zakończy się powodzeniem.
Wymiana półosi u mechanika – dlaczego jest to najlepsze rozwiązanie?
Choć odpowiedź na pytanie, jak wymienić półoś, już znasz, to znacznie lepiej zlecić to zadanie profesjonaliście. Wymaga ono demontażu wielu elementów, a zniszczenie poszczególnych części mogłoby skutkować poważniejszymi problemami. Ile kosztuje wymiana półosi w warsztacie? Wszystko zależy od stopnia skomplikowania konstrukcji twojego pojazdu. W większości wypadków jednak cena za wymianę półosi u mechanika będzie zawarta w przedziale od 50 do 250 zł.
Wymiana półosi może okazać się niezbędna w najmniej oczekiwanym momencie. Bagatelizowanie objawów jej awarii może prowadzić do kosztownych napraw. W przeciwnym razie twój pojazd może odmówić posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie.