Woda w ropie lub innym paliwie może być bardzo niebezpieczna, szczególnie zimą, gdy płyn przedostaje się do twojego baku, a następnie zamarzną. Z oczywistych względów musisz działać natychmiast! Przekonaj się, jakie są objawy wody w paliwie, jak temu zapobiec i co zrobić, gdy zauważysz tego typu usterkę!
Woda w paliwie – co zrobić, żeby się nie pojawiła
Zauważyłeś, że w twoim baku z paliwem jest woda. Co robić? Najlepiej od razu sprawdzić, skąd się w ogóle wzięła. Woda w oleju napędowym pojawia się przede wszystkim dlatego, że bak wypełniony jest nie tylko paliwem, lecz także powietrzem. Na skutek zmian temperatury, np. jej gwałtownego obniżenia, powietrze zmienia swój stan skupienia. Gdy zacznie się skraplać, prawdopodobnie spłynie po ściankach prosto do paliwa.
Najłatwiejszym środkiem zapobiegawczym jest jazda z pełnym bakiem. Dzięki temu woda nie będzie miała gdzie osiąść, a ty nie będziesz musiał się martwić. Problem najczęściej pojawia się, gdy np. samochód stoi długo w garażu, a w jego baku znajduje się niewielka ilość paliwa. Wtedy prawdopodobnie zauważysz objawy wody w paliwie.
Woda w paliwie – objawy, których nie możesz przeoczyć
Po czym zorientować się, że jest woda w paliwie? Objawem może być na przykład korozja baku. Dlaczego? Olej ma mniejszą gęstość od wody, w związku z tym będzie unosił się nad nią, zaś woda osiądzie na samym dnie baku, a mając bezpośredni kontakt z metalowymi ściankami, przyśpieszy proces korozji. Może to doprowadzić nawet do powstania dziury w baku. Objawy wody w paliwie diesla są właściwie bardzo podobne do objawów wody w benzynie. Jak jednak rozpoznać, czy woda jest w baku, bez zaglądania pod maskę pojazdu? Jeśli woda zamarznie, możesz mieć problem z odpaleniem samochodu. Objawy wody w paliwie szybko zauważy na pewno również twój mechanik.
Woda w ropie – jak ją usunąć? To nie takie trudne
Jeśli zauważysz wodę w ropie, nie załamuj się! Zawsze jest jakieś rozwiązanie. Co prawda te dwa płyny naturalnie się nie połączą, a opróżnianie całego baku może być nieco utrudnione, ale naprawdę dasz radę zrobić to samodzielnie, w swoim własnym garażu. Wystarczy, że zakupisz tzw. depresator. To płyn, który wlewasz do baku. Dzięki niemu dwie warstwy – olejowa i wodna – połączą się ze sobą. Taki emulgator sprawi, że nie będziesz już musiał przejmować się żadnymi objawami wody w paliwie, a twój samochód będzie mógł działać bezpiecznie. Warto go zastosować szczególnie wtedy, gdy pojazd przez dłuższy czas nie był użytkowany.
Woda w paliwie diesla. Ile kosztuje depresator?
Woda w benzynie czy jakimkolwiek innym paliwie to niestety dodatkowe koszty, które będziesz musiał ponieść, aby się jej pozbyć. Na szczęście niezbyt wysokie! Depresator, dzięki któremu woda w paliwie diesla po prostu się z nim połączy, to koszt ok. 15-50 zł. Jedna butelka zazwyczaj wystarcza na cały bak, jednak dla pewności zapoznaj się z całą specyfikacją produktu podaną przez markę. Jeśli mimo to woda w paliwie pojawi się ponownie, prawdopodobnie będziesz musiał zakupić produkt po raz kolejny. Dlatego lepiej staraj się zapobiegać takim sytuacjom i po prostu pilnuj, aby pojazd miał pełny bak oraz był garażowany.
Woda w paliwie – objawy mogą unieruchomić pojazd
Objawy wody w paliwie mogą skutkować nawet niemożnością odpalenia pojazdu. Jeśli nie chcesz zastanawiać się, czy w twoim baku nie ma wody, najlepiej kup depresator, zanim rozpoczną się mrozy. W ten sposób zadbasz o samochód oraz swój cenny czas. Całe szczęście ten jakże popularny problem usuniesz bez wizyty u mechanika, dlatego najlepiej poradzić sobie z nim jak najszybciej, aby nie doprowadzić do zniszczenia silnika.