Każdemu kierowcy zależy na bezpiecznym prowadzeniu pojazdu. Szarpanie przy ruszaniu nie jest przyjemne i psuje wrażenie płynnej jazdy. Często winę przypisać można złej technice jazdy, ale zdarza się, że jest to oznaka awarii samochodu. Uszkodzone mogło zostać sprzęgło lub silnik wymaga regulacji. Sprawdź, co zrobić, gdy samochód szarpie przy ruszaniu.
Auto szarpie przy ruszaniu – uszkodzone sprzęgło
Sprzęgło służy do przekazania momentu obrotowego z wału napędowego na wał napędzany. Jego mechanizm działania jest zróżnicowany w zależności od modelu pojazdu. Sprzęgło jest dosyć trwałym elementem, który wymienia się po przejechaniu około 150 000 kilometrów.
Co mogło zostać uszkodzone w mechanizmie sprzęgła, kiedy twoje auto szarpie przy ruszaniu? Możliwi winowajcy to:
- tarcza sprzęgła – jest najczęstszą usterką, może pęknąć lub się wykrzywić;
- obluzowany docisk sprzęgła;
- koło zamachowe – mogło ulec zniszczeniu w miejscu styku ze sprzęgłem;
- pompa lub siłownik.
Samochód szarpie przy ruszaniu – silnik diesla
W przypadku samochodów napędzanych silnikami diesla wymiana sprzęgła może być bardzo kosztowna. Cena elementu oscyluje wokół 700 zł. Jeżeli jesteś właścicielem nowszego modelu diesla, to należy doliczyć wymianę dwumasowego koła zamachowego.
Jego zakup to koszt około 1200 zł. Mechanik powinien wycenić usługę wymiany na około 600 zł.
Auto szarpie przy ruszaniu – silnik benzynowy
W samochodach benzynowych naprawa jest trochę tańsza. Cena komponentów wynosi około 500 zł. Mechanik za naprawę weźmie 400 zł.
W samochodach benzynowych z bardziej skomplikowaną budową sprzęgła koszty wymiany elementu mogą wzrosnąć. Cena zwiększy się też, kiedy wymiana wymaga wyjęcia całego zespołu napędowego.
Jak dbać o sprzęgło, żeby uniknąć szarpania przy ruszaniu?
Do uszkodzenia sprzęgła może przyczynić się nieumiejętne posługiwanie się nim. Oto jak powinieneś korzystać ze sprzęgła:
- unikaj gwałtownego ruszania z miejsca – możesz doprowadzić do przepalenia elementu;
- nie używaj sprzęgła poza zmianą biegów; trzymanie nogi na sprzęgle może sprawić, że szybciej zużyją się łożysko wyciskowe oraz jego okładziny;
- podczas ruszania pamiętaj, żeby opuścić do końca hamulec ręczny;
- zawsze ruszaj z najmniejszych możliwych obrotów, a nie z piskiem opon;
- stojąc na światłach, nie trzymaj wciśniętego sprzęgła – przełącz bieg na luz.
Powyższe wskazówki sprawią, że twoje sprzęgło nie będzie wymagało wymiany przez wiele kilometrów. Unikniesz też nieprzyjemnego szarpania przy ruszaniu. Mechanizm sprzęgła jest na tyle skomplikowany, że jego wymianą powinien zająć się doświadczony specjalista.
Sprzęgło szarpie przy ruszaniu – co jeszcze może być przyczyną?
W przypadku szarpania przy ruszaniu w pierwszej kolejności sprawdzane jest sprzęgło. Co w wypadku, kiedy jest ono sprawne? Oto co jeszcze może być przyczyną:
- sprzęgło szarpie przy ruszaniu, kiedy wtrysk paliwa jest źle wyregulowany; to sprawia, że samochód po odpaleniu nie zachowuje się naturalnie;
- do kolektora ssącego może dostawać się powietrze;
- jest zachowany zbyt mały odstęp elektrod w świecach zapłonowych;
- uszkodzeniu uległ jeden z wtryskiwaczy;
- układ wydechowy jest nieszczelny.
Naprawa powyższych usterek jest dużo tańsza od naprawy sprzęgła. Za większość z nich zapłacisz maksymalnie kilkaset złotych.
Jak poprawnie ruszać samochodem, żeby auto nie szarpało przy ruszaniu?
Ruszanie z miejsca jest pierwszą czynnością, której uczy się kierowca. Wiele osób nie robi tego jednak poprawnie. Oto jak powinieneś ruszać samochodem, by nie szarpał przy ruszaniu:
- Manewr ruszania powinieneś rozpocząć od wciśnięcia pedału sprzęgła.
- Następnie, przy wciąż wciśniętym sprzęgle zmień pozycję drążka skrzyni biegów na bieg pierwszy.
- W skoordynowany sposób powoli puszczaj sprzęgło i jednocześnie zaczynaj delikatnie dodawać gazu.
- Żeby uniknąć szarpania przy ruszaniu, musisz obserwować wskazówkę obrotomierza. Kiedy dojdzie do pułapu 2500 obrotów, na chwilę przestań puszczać sprzęgło. Pozwoli ci to ustrzec się szarpania, a samochód płynnie ruszy do przodu.
- Teraz możesz całkowicie puścić sprzęgło, zrób to jednak łagodnie.
- W ruchu drogowym może zdarzyć się sytuacja, która będzie wymagać bardziej stanowczego ruszenia z miejsca. W tym przypadku będziesz musiał wprowadzić samochód na około 3 tysiące obrotów i szybciej puścić sprzęgło. Wymaga to jednak trochę wprawy.
Stosując się do tych rad, unikniesz szarpania przy ruszaniu, a twój samochód nie będzie narażony na szybkie zużycie mechanizmu sprzęgła. Pozwoli to znacznie zmniejszyć koszty użytkowania auta.
Do płynnej jazdy powinien dążyć każdy kierowca. Przekłada się to na bezpieczeństwo i większą przyjemność z poruszania się pojazdem.
Szarpanie przy ruszaniu może być uciążliwe, zwłaszcza kiedy jeździsz w mieście, gdzie często stajesz na światłach i w korkach. Pamiętaj, żeby dbać nie tylko o stan techniczny pojazdu, ale i o swoje umiejętności!