Nie sposób przecenić rolę sterownika silnika dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Podzespół ten na bieżąco analizuje funkcjonowanie wszystkich parametrów wpływających na przebieg spalania, takich jak zapłon, mieszanka paliwowo-powietrzna, moment wtrysku paliwa, temperatura w kilku miejscach (wszędzie tam, gdzie znajduje się odpowiedni czujnik). Wykrywa nieprawidłowości i błędy.
Sterownik zlokalizuje awarię silnika, zapobiegając większym zniszczeniom. Niekiedy jednak zepsuć się może on sam. Jak zachowuje się uszkodzony sterownik silnika? Objawy uszkodzenia sterownika warto znać, aby móc szybko zareagować.
Uszkodzony sterownik silnika – objawy, które mogą zaniepokoić
Objawy usterki tego ważnego z punktu widzenia funkcjonowania silnika elementu mogą być bardzo różne. Niekiedy do wykrycia nieprawidłowości potrzebny będzie sprzęt diagnostyczny, kiedy indziej problem wskazują zapalające się kontrolki silnika, a w innych sytuacjach objawy nieprawidłowego funkcjonowania mogą być wyraźnie i uniemożliwiać kontynuowanie jazdy.
Bardzo często okazuje się, że nieprawidłowo działający komputer uniemożliwia lub utrudnia uruchomienie silnika. Inne objawy wskazujące na to, że konieczna może być naprawa sterownika, to odczuwalne szarpanie podczas przyspieszania, mniejsza moc jednostki napędowej, podwyższone spalanie czy nietypowy kolor spalin.
Oczywiście nie każdy z wymienionych objawów uszkodzenia sterownika silnika musi wskazywać na konieczność jego wymiany. Przyczyn, przez które twój samochód spala więcej paliwa, nierównomiernie pracuje czy przyspiesza, może być znacznie więcej. Za taki stan może odpowiadać np. cewka zapłonowa, jak również o wiele drobniejsze elementy jak bezpieczniki, zanieczyszczone filtry paliwa czy inne pomniejsze awarie.
Warto również wspomnieć, że w przypadku samochodów różnych marek problemy ze sterownikiem mogą różnie się objawiać. Inaczej będzie w przypadku Opla, inaczej zachowuje się Audi i samochody grupy VW, inaczej Toyota i samochody japońskie. Ogromny wpływ ma rodzaj zasilania jednostki napędowej – Diesel, benzyna, LPG, hybryda, etc.
Uszkodzony sterownik silnika – objawy i co dalej?
Wydaje ci się, że masz uszkodzony sterownik silnika? Objawy powinieneś skonsultować z mechanikiem.
Najczęściej wystarczy podłączyć komputer do złącza diagnostycznego, by szybko dowiedzieć się, w czym rzeczywiście tkwi problem. Czy faktycznie winna jest elektronika, czy raczej jakiś pomniejszy element wpływa negatywnie na pracę silnika?
W przypadku samochodów zasilanych gazem nagminnie zdarza się, że to właśnie elementy instalacji LPG powodują większość nieprawidłowości. Jeśli okaże się, że to jednak sterownik, to specjalista pomoże ci wybrać najlepsze rozwiązanie, by przewrócić go do sprawności.
Wadliwy sterownik – co zrobić?
Masz uszkodzony sterownik silnika – objawy potwierdził mechanik. Co teraz? Niektórzy kierowcy decydują się na jego regenerację, chcąc oszczędzić nieco pieniędzy. Oczywiście w wielu przypadkach jest to wykonalne i nierzadko pozwala na poprawne funkcjonowanie samochodu jeszcze przez długi czas.
Nie da się zagwarantować, że wkrótce nie wystąpi podobny problem i raczej niewielu elektroników udziela gwarancji na tak wykonaną naprawę. Dlatego coraz więcej kierowców decyduje się na wymianę całego elementu. Choć to droższa opcja, to daje większą pewność co do bezproblemowej pracy i kolejnych lat spokojnej eksploatacji.
Niezależnie jednak od tego, dlaczego został uszkodzony sterownik silnika, objawy warto skonsultować z fachowcem. Warto skorzystać z profesjonalnej pomocy i nie próbować naprawiać tego podzespołu samodzielnie. Współczesne silniki są zbyt skomplikowane, by tolerować duże nieprawidłowości w swojej pracy.