Jeśli cierpliwie i dokładnie przeszukasz ogłoszenia, z pewnością znajdziesz zadbane auto segmentu SUV do 30 tys. W dalszej części tekstu zamieściliśmy kilka porad oraz opisów najlepszych modeli samochodów, które warto kupić.
Musisz jednak nastawić się na wydatki związane z naprawą i serwisem, ponieważ w założonym budżecie mieszczą się auta kilkuletnie. Przeczytaj artykuł, aby uniknąć dodatkowych kosztów.
Jakie auto z segmentu SUV do 30 tys. wybrać, by cieszyć się bezawaryjną eksploatacją?
Przede wszystkim zacznij od znalezienia zaufanego sprzedawcy z dobrymi opiniami. Nie warto liczyć na tanie okazje, ponieważ łatwo wtedy wpaść w pułapkę kosztów związanych z naprawami.
W artykule zamieściliśmy dla ciebie najlepsze propozycje modeli, które opisaliśmy, uwzględniając ich dobre i złe strony. Poznaj wady i zalety różnych pojazdów i wybierz auto swoich marzeń.
Nissan Qashqai, X-Trail czy Juke?
Wszystkie wyżej wymienione modele mają w sobie coś szczególnego. Juke był pierwszym, którego nazwano Crossoverem, X-Trail to auto pośrednie, ale już trochę przestarzałe natomiast Qashqai to prawdziwy lider.
Właśnie od tego ostatniego wymienionego modelu zaczął rosnąć popyt na auta typu SUV. Decydując się na niego, dokładnie sprawdź stan nadwozia, ponieważ jest podatny na korozję.
Pomijając ten defekt, jest to bardzo dobry przestronny samochód o nowoczesnym wyglądzie i dobrych jednostkach napędowych. Do jazdy codziennej wystarczy oszczędny silnik benzynowy 1.6 lub mocniejszy diesel 2.0 dCi.
Mitsubishi Outlander II – terenowy, przestronny SUV do 30 tys.
Outlander drugiej generacji to jeden z większych SUV-ów dostępnych w założonym budżecie, w dodatku dobrze wyposażony. Pojemność bagażnika zadowoli nawet najbardziej wymagających, a możliwość dołożenia trzeciego rzędu siedzeń pozwoli przewieźć więcej osób.
Najlepszym wyborem wśród jednostek napędowych będą motory benzynowe, ponieważ silniki wysokoprężne są narażone na kosztowne awarie i częste wizyty u mechanika. Większość aut dostępnych na rynku wtórnym wyposażonych jest w napęd na cztery koła, co nie jest regułą w przedziale cenowym do 30 tysięcy złotych.
Honda CR-V III – japońska szkoła motoryzacyjnej niezawodności
Honda CR-V to przemyślany projekt o bardzo nowoczesnej bryle nadwozia. Niestety japońskie auta zarówno nowe, jak i używane są droższe niż konkurencjnych producentów.
W założonej kwocie 30 000 złotych znajdziesz egzemplarz wyprodukowany w latach 2006-2008. W zamian otrzymujesz przemyślane i przestronne wnętrze kabiny pasażerskiej, duży bagażnik, napęd 4×4 i bogate wyposażenie.
Na rynku europejskim dostępne były dwa silniki: 2.0 i-VTEC oraz diesel 2.2. Oba motory gwarantują dobre osiągi i uznawane są za wzór niezawodności, ale tylko wtedy, jeśli są regularnie serwisowane.
Suzuki Grand Vitara II – unikaj silników diesla produkcji Renault
Grand Vitara bardzo dobrze radzi sobie na bezdrożach, co skutkuje gorszą kulturą jazdy po asfalcie. Jest jednak gotową odpowiedzią dla tych, którzy poszukują auta wszechstronnego. Szczególnie polecamy egzemplarze napędzane jednostkami benzynowymi 2.0 i 2.4.
Często spotykanymi są mocniejsze motory 2.7 i 3.2 gwarantujące dobre osiągi i kulturę pracy jednak wybierając je, musisz liczyć się na spalanie rzędu 12-13 litrów na 100 kilometrów. Ilość miejsca wewnątrz kabiny jest zadowalająca, a karoseria została dobrze zabezpieczona przed korozją.
Dacia Duster – najmłodszy używany SUV za 30 tys. złotych
Duster to najmłodszy SUV do 30 tys., co za tym idzie, masz możliwość znalezienia egzemplarza w naprawdę dobrym stanie. Nie jest jednak pozbawiona wad. Wykończenie wnętrza nie jest dobrej jakości i szybko się zużywa. Na uznanie zasługują właściwości jezdne Dacii, która bardzo dobrze się prowadzi zarówno na asfalcie, jak i w lekkim terenie.
Wszystko dzięki dużemu prześwitowi i wydajnej skrzyni biegów. Silniki benzynowe 1.6 oferowane w tym modelu bardzo dobrze znoszą instalację LPG, ale nie zachwycają osiągami. Lepszym wyborem będzie motor 1.5 dCi, uchodzący za najlepszy z całej gamy.
BMW X3 – luksusowy Crossover za 30 tysięcy złotych
W przyjętym budżecie możesz liczyć na znalezienie auta pierwszej generacji, ale już po liftingu z roku 2006. Większość egzemplarzy X3 wyposażono w dwulitrowe diesle o mocy 150 KM z doładowaniem turbo i właśnie tych należy unikać. To bardzo nieudane konstrukcje narażone na poważne awarie łańcuchów rozrządu.
Powinieneś poszukać wersji z trzylitrowym motorem, który ma opinię mało awaryjnego, jednak minusem będzie spalanie na wysokim poziomie. Jeśli uda ci się znaleźć dobrze utrzymany egzemplarz i regularnie będziesz go serwisować, zyskasz bogato wyposażonego, kompaktowego SUV-a z napędem 4×4.
Hyundai ix35 – nowoczesny i solidnie wykonany samochód rodzinny
Hyundai ix35 to jedno z młodszych aut, które kupisz w będącym do dyspozycji budżecie. Wnętrze wykończono ze smakiem, dobrej jakości materiałami, jednak z biegiem czasu można zauważyć pęknięcia na desce rozdzielczej czy rozrywającą się tapicerkę. Jest to jedyna znacząca wada tego samochodu.
Wszystkie jednostki napędowe uważane są za mało awaryjne, ale musisz mieć na uwadze, że silniki 2.0 palą zdecydowanie więcej. Należy on do grona najnowocześniejszych SUV-ów do 30 tys. złotych. Nadwozie auta wygląda bardzo modernistycznie i z pewnością wielu osobom przypadnie do gustu.
Kia Sportage II podbiła europejskie rynki
Sportage odniósł ogromny sukces nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Nie dziwi więc fakt dużej ilości tych aut na rynku wtórnym. Łatwo znajdziesz zadbany egzemplarz tego SUV-a, którego jedyną poważniejszą wadą jest hałasujące zawieszenie.
Najtrwalsze silniki to motory benzynowe 2.0 o mocy 140 KM. Sportage cechuje niska cena w stosunku do wieku oraz funkcjonalność, dobrze się sprawdza zarówno na autostradzie, jak i w terenie dzięki napędowi na obie osie.
Land Rover Freelander – pierwszy europejski konkurent w segmencie SUV
Land Rover stworzył SUV-a prawie doskonałego, ale ceny nowego auta dla wielu były nieosiągalne. Nawet dziś w budżecie do 30 tysięcy złotych możesz pozwolić sobie na auto z roku 1997-2006. Land Rover jest bardzo bogato wyposażony, a do wykończenia wnętrza użyto bardzo dobrej jakości materiałów.
Najkorzystniejszą jednostką napędową jest silnik 2.0d produkcji BMW. Freelander cechuje się niską awaryjnością, ale koszty napraw mogą przyprawić o ból głowy. W standardzie otrzymał napęd 4×4, co sprawia, że świetnie radzi sobie na zakrętach oraz w terenie.
Peugeot 3008 – miejski SUV dla entuzjastów
Peugeot ze wszystkich wymienionych w naszym rankingu samochodów ma najmniej wspólnego z klasycznymi SUV-ami. Napęd 4×4 występował tylko w najmocniejszej wersji silnikowej, ale w konstrukcji wykorzystano solidne jednostki wysokoprężne, które uznawane są za jedne z najlepszych współcześnie produkowanych.
Wewnątrz kabiny jest bardzo wygodnie, materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a dostępność wyposażenia dodatkowego jest bardzo zadowalająca. Stylistyka 3008 jest dość nietypowa i zapewne nie każdemu przypadnie do gustu. Jeśli szukasz miejskiego auta rodzinnego, Peugeot sprawdzi się idealnie w tej roli.
Czym się kierować wybierając auto typu SUV?
Crossovery to samochody bardzo wszechstronne, a dzięki naszemu rankingowi SUV-ów do 30 tys. wybierzesz odpowiedni pojazd dla siebie. Aby wybrać najlepszy model dla siebie, powinieneś dokładnie przeanalizować swoje potrzeby.
Jeśli często zbaczasz z wyznaczonych tras i utwardzonych dróg dobrym wyborem będzie Nissan Qashqai czy Suzuki Grand Vitara. Dla osób poruszających się głównie po mieście dobrym rozwiązaniem są mniejsze modele z ekonomicznymi silnikami.
Zastanów się, czy potrzebujesz bogatego wyposażenia dodatkowego, dużej ilości miejsca w kabinie i bagażniku, by świadomie podjąć decyzję i znaleźć auto marzeń.