Niestety do dość często występujących usterek, szczególnie w autach eksploatowanych przez kilkanaście lat, zalicza się uszkodzony sterownik automatycznej skrzyni biegów. Objawy można na szczęście rozpoznać w dość prosty sposób. W kontekście awaryjności ważny jest też aspekt związany z samymi naprawami. O tym również dowiesz się więcej, czytając nasz artykuł!
Sterownik automatycznej skrzyni biegów – podstawowe informacje
Na samym początku warto dowiedzieć się więcej na temat samej części. Jednostka sterująca skrzynią biegów jest z reguły oznaczana skrótem TCU. Część określa się również jako moduł sterujący skrzynią biegów TCM lub GCU.
Komponent jest rodzajem samochodowego ECU, służącego do sterowania elektronicznymi, automatycznymi skrzyniami biegów. To właśnie dzięki nim automatyczna skrzynia biegów działa bez problemu.
W nowoczesnych pojazdach TCU wykorzystuje z reguły czujniki pojazdu, a także dane, które są dostarczane przez jednostkę sterującą silnika ECU. Na podstawie wspomnianych informacji oblicza, jak i w którym momencie zmienić biegi w pojeździe i uzyskać optymalne osiągi, a także zapewnić efektywne spalanie paliwa oraz płynną jazdę.
Ze względu na tak ważne działanie w kontekście prowadzenia auta, warto dowiedzieć się więcej na temat tego, jak zachowuje się uszkodzony sterownik automatycznej skrzyni biegów – objawy nie są trudne do zauważenia.
Uszkodzony sterownik automatycznej skrzyni biegów – objawy, na które warto zwrócić uwagę
Pierwszą oznaką tego, że doszło do awarii, może być podświetlona lampka „check engine”. O ile sama informacja może dotyczyć rozmaitych awarii, to o uszkodzonej skrzyni biegów można pomyśleć w momencie, gdy przekładania dawała już o sobie znać, nieregularnym działaniem.
Żeby to zweryfikować, warto udać się do zaufanego warsztatu. Najczęściej towarzyszącym komunikatem przy uszkodzonym sterowniku automatycznej skrzyni biegów jest kod P0700.
Kolejne objawy uszkodzenia sterownika
Jak jeszcze jest sygnalizowana awaria uszkodzonego sterownika automatycznej skrzyni biegów? Objawy dotyczą również sytuacji, gdy przekładnia działa w sposób odbiegający od standardowego funkcjonowania, na przykład powodując nieprawidłową lub niezamierzoną zmianę biegów. Stanowi to nie tylko utrudnienie w komfortowym prowadzeniu pojazdu, ale także zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
Jeśli przekładnia jest zepsuta, to powinno być to widoczne również podczas przyspieszania pojazdem. W miarę, jak dociskamy pedał gazu, to samochód powinien przyspieszać. Wiąże się to również z przełączaniem biegów na wyższe.
W standardowej sytuacji dzieje się to bez zarzutu, jednak gdy dochodzi do uszkodzenia sterownika automatycznej skrzyni biegów, pojawiają się problemy. Można to zauważyć, chociażby po obrotach silnika, które po prostu rosną i nie są redukowane za sprawą przełączenia biegu na wyższy.
Uszkodzony sterownik automatycznej skrzyni biegów będzie też nieprawidłowo działał w taki sam sposób przy redukcji prędkości, ale pozostając na tym samym biegu w trakcie zwalniania pojazdem.
Do pozostałych objawów uszkodzonego sterownika automatycznej skrzyni biegów zalicza się też słaba ekonomia zużycia paliwa. Problemy z układem przeniesienia napędu zazwyczaj skutkują nieefektywnym zużyciem benzyny, oleju napędowego, czy gazu. Oprócz tego uszkodzony sterownik automatycznej skrzyni biegów będzie miał wpływ na cięższą pracę jednostki napędowej w ogólnym rozrachunku.
Naprawa, czy regeneracja sterownika skrzyni biegów?
Osoby, których samochód zaczyna szarpać, czy włącza się w nim tryb awaryjny, powinny udać się do punktu diagnostyki w celu sprawdzenia usterki elektroniki. W takim miejscu mechanik zazwyczaj zaproponuje regenerację lub naprawę sterownika skrzyni biegów multitronic lub innej odmiany.
Jeśli ktoś korzysta z usług sprawdzonego fachowca, to może spokojnie zdecydować się zarówno na pierwszą, jak i drugą opcję. W tym kontekście kluczowym aspektem będzie cena za przy wymianie lub naprawie usterki sterownika.
Na pewno tańsza jest regeneracja – za kupno nowego komponentu i podłączenie trzeba będzie zapłacić więcej. Niezależnie od tego, czy jest to automat, czy manual.