Im bliżej całkowitego zniszczenia jednostki, tym łatwiej stwierdzić, że objawy oznaczają zatarty silnik. Dlaczego? Początki są niewinne i często zbieżne z innymi usterkami. Dlatego zwykle żaden mechanik po nie jest w stanie stwierdzić kiedy rozpoczyna się cały proces.
Wiadomo jednak, jak można mu zapobiec. Dowiedz się, aby nie groził ci kapitalny remont jednostki napędowej!
Na czym polega zatarcie silnika?
Mnóstwo elementów w bloku silnika wytwarzanych jest z metalu. Są to części wykonujące ruch obrotowy lub posuwisto-zwrotny. Oczywiście, nie dotykają się, ponieważ między ich powierzchnią znajduje się film olejowy.
Dzięki niemu możliwe jest chłodzenie całego silnika i niwelowanie destrukcyjnego efektu tarcia. To właśnie ten proces odpowiada za każdy zatarty silnik. Dlatego głównym winowajcą problemu jest:
- niski poziom oleju lub całkowity ubytek;
- zła jakość oleju.
Zatarcie silnika – objawy usterki
Jak zachowuje się zatarty silnik? Możesz to sobie uświadomić, gdy weźmiesz do ręki dwa metalowe elementy i zaczniesz je trzeć o siebie. Od razu zwrócisz uwagę na dźwięk, jaki towarzyszy takiemu tarciu. Poza tym, musisz użyć dużo siły do napędzenia przedmiotów. Podobnie jest w silniku, który zmierza do zatarcia.
Zatarty silnik daje objawy metalicznego stukania w zależności od tego, które jego elementy zostały pozbawione smarowania. Wytwarza też więcej ciepła i „męczy się” podczas pracy. Jak możesz to zaobserwować?
Jak sprawdzić, czy jest zatarty silnik?
Możesz to poznać na kilka sposobów. Po pierwsze, przyjrzyj się spalaniu paliwa. Czy jest ono na stałym poziomie, takim jak zawsze? Czy w ostatnim czasie zauważyłeś wzrost zapotrzebowania na paliwo, mimo że nie zmieniłeś stylu jazdy na bardziej agresywny?
Po drugie, zatarty silnik mocniej się grzeje. Czy temperatura cieczy chłodzącej jest na odpowiednim poziomie, deklarowanym przez producenta? Po trzecie, zwróć uwagę na hałas – czy podczas pracy silnika słyszysz charakterystyczny metaliczny stukot?
Zatarty silnik – objawy dźwiękowe
Na zatarcie silnika wskazują objawy w postaci dźwięków. Panewki pozbawione smarowania będzie słychać szczególnie na biegu jałowym. Z kolei zacierający się wałek rozrządu da o sobie znać co drugi obrót wału.
Bez względu na to, które elementy mają wycierającą się gładź, to stukanie lub tłuczenie będzie regularnie występowało w jednakowych odstępach czasowych. Może przybierać różne brzmienie pod wpływem obrotów silnika.
Objawy zatarcia silnika – co jeszcze wskazuje na awarię?
Poza wymienionymi wyżej czynnikami ważne jest też to, jak samochód jeździ. Jeśli masz problemy z przyspieszeniem, a poza tym czujesz, że samochód stracił moc, może to być w dużej mierze objaw wskazujący na postępujące zacieranie się jednostki.
Jeśli wszystkie problemy złożą się w całość, uzyskasz pełny obraz jednostki, która boryka się z bardzo poważnym problemem zatarcia. Co zrobić, by temu zapobiec?
Czy zatarty silnik kręci? To zależy
Jeśli uszkodzeniu uległa panewka lub wałek rozrządu, wtedy silnik prawdopodobnie będzie kręcił. Usłyszysz charakterystyczne wymienione wyżej dźwięki. Inaczej zachowuje się zatarty silnik mający uszkodzone gładzie cylindrowe.
Wtedy pod wpływem spuchnięcia tłoków dochodzi do ich zatrzymania w komorze silnika i nie ma szans na to, że samochód odpali. W zasadzie wszelkie próby uruchomienia jednostki mogą jeszcze bardziej pogorszyć sprawę.
Zatarty silnik – naprawa jednostki
W tym momencie mówimy raczej o kapitalnym remoncie. Jeśli problem jest z panewkami, można je zmienić na nowe, ale konieczne będzie też wykonanie oględzin całego silnika. Po co? Drobne opiłki mogą powodować wycieranie się kolejnych powierzchni np. tulei cylindrowych.
W konsekwencji silnik zaczyna spalać olej, a kompresja spada. W najgorszym wypadku, gdy w grę wchodzi zatarty silnik, konieczna jest wymiana jednostki. Dlaczego?
Dlaczego zatarty silnik trzeba czasem wymienić?
Pod wpływem zespolenia ze sobą metalowych elementów (temperatura tarcia może spowodować zespawanie) dochodzi nieraz do:
- przebicia bloku silnika;
- stopienia tłoków;
- pęknięcia głowicy.
Wtedy jedynym rozsądnym ekonomicznie rozwiązaniem jest zakup nowego silnika i przeprowadzenie wymiany.
Jak nie dopuścić do zatarcia silnika?
Musisz dbać o odpowiednią eksploatację samochodu, aby nie martwić się o zatarty silnik. Dlaczego? Wiesz już, że problem tarcia występuje pod wpływem braku filmu olejowego. Dlatego przede wszystkim regularnie go wymieniaj na produkt wysokiej jakości i przeznaczony dla twojego silnika.
Kolejna sprawa to odpowiedni interwał wymiany. Zwykle przedział 10-15 tysięcy kilometrów będzie odpowiedni. I w końcu pamiętaj o tym, by nie wkręcać silnika na wysokie obroty, zanim się rozgrzeje. Zatarty silnik Diesla i benzynowy daje podobne objawy, a dbanie o te jednostki nie różni się zbytnio od siebie.
Zatarty silnik to naprawdę poważny problem, a wymiana jednostki jest bardzo kosztowna. Pamiętaj zatem jeszcze o kilku kwestiach. Do uszkodzenia silnika i jego zniszczenia może dojść również na skutek przebicia miski olejowej. Dlatego uważaj na wszystkie dołki, kamienie i wysepki, które bierzesz pod podwozie samochodu.
Oczywiście, nagły ubytek oleju nie powoduje zatarcia, ale reaguj. Jeśli ci się to przydarzy, natychmiast wyłącz silnik.