W obecnie produkowanych pojazdach katalizator jest obowiązkowym wyposażeniem układu wydechowego. Jego zadaniem jest neutralizacja szkodliwych związków chemicznych powstałych na skutek spalania mieszanki paliwa i powietrza. Niestety, nieraz dochodzi do tego, że zapchany katalizator daje o sobie znać. A objawy tej awarii wcale nie muszą być oczywiste.
Zapchany katalizator – objawy awarii w aucie
W pewnych przypadkach trudno rozpoznać, że chodzi o zapchany katalizator. Objawy przypominają bowiem problemy z układem zapłonowym. Kierowca może wtedy zauważyć, że auto:
- ma trudności z utrzymywaniem równych obrotów na biegu jałowym;
- niechętnie wkręca się na obroty;
- nie odpala.
Tylko z tych powodów zapchany katalizator zwykle jest diagnozowany po sprawdzeniu świec, cewki, przepustnicy czy przewodów wysokiego napięcia. Zanim dojdzie do jego kontroli, właściciel auta może wydać sporo pieniędzy na usługi mechanika. A to jeszcze nie koniec potencjalnych symptomów uszkodzenia.
Inne objawy zapchanego katalizatora w aucie
Co jeszcze może świadczyć, że w samochodzie jest zapchany katalizator? To przede wszystkim wzrost zapotrzebowania na paliwo. Czasem na skutek wewnętrznego uszkodzenia wkładu taki zwiększony apetyt na benzynę lub olej napędowy może pojawić się nagle. Częściej jednak kierowca zauważa stopniowy wzrost spalania. Poza tym objawy zapchanego katalizatora to również:
- spadek mocy silnika;
- niepokojące hałasy wydobywające się spod podwozia.
Jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany?
W zasadzie trudno o jednoznaczną diagnozę bez wizyty w warsztacie. Dlaczego? Zapchany katalizator może być trudny do zlokalizowania. Szczególnie dotyczy to tych przypadków, gdy auto ma mocno zabudowaną podłogę, a ty nie masz dostępu do kanału i narzędzi. Pozostaje ci jedynie przyjrzenie się tłumikowi końcowemu i sprawdzenie, czy nie jest oblepiony sadzą. Jeśli tak, prawdopodobnie katalizator nadaje się do wymiany.
Jak jeszcze sprawdzić, czy katalizator jest zapchany? Możesz „zanurkować” pod auto i organoleptyczne ocenić szczelność puszki.
Zatkany katalizator a kontrolka „check engine”
Czasem zapchany katalizator daje o sobie znać poprzez zaświecenie się kontrolki stanu silnika. Nie zawsze jednak się tak dzieje i wtedy trzeba szukać usterki „na piechotę”. W przypadku, gdy taka lampka się zaświeci, wystarczy jedynie podpiąć komputer do auta przez gniazdo diagnostyczne i ustalić, o co chodzi.
Zatkany katalizator lub jego uszkodzenie będą powodowały pojawienie się kodu błędu P0240. Po uzyskaniu takiego potwierdzenia możesz przystąpić do usuwania usterki.
Zapchany katalizator – co zrobić dalej?
Do wyboru masz kilka opcji. Oto one, przedstawione w kolejności od najrozsądniejszej do najmniej polecanej:
- Wymiana elementu na nowy z gwarancją.
- Czyszczenie starego i wymiana wkładu.
- Zakup zamiennika.
- Kupno używanego katalizatora.
- Wyrzucenie katalizatora i wstawienie rury przelotowej.
Dlaczego na zapchany katalizator poleca się szczególnie dwie pierwsze metody? Ponieważ są najskuteczniejsze. Zamienniki mogą nie mieć gwarantowanego czasu użytkowania lub przebiegu, a używane elementy są zwykle niewiadomego stanu. Wyrzucenie katalizatora jest nielegalne, bo każde auto musi go mieć, jeśli znajduje się on w wersji fabrycznej.
Zapchany katalizator – dlaczego wymieniać na nowy?
Są na rynku firmy, które oferują czyszczenie takiego elementu. Może to być kuszące głównie ze względu na cenę niższą niż w przypadku zakupu nowej części. Trzeba jednak pamiętać, że demontaż i ponowny montaż katalizatora mieszczą się w podobnych widełkach cenowych, co wstawienie nowego. Zawsze lepiej jest zastąpić zapchany katalizator zupełnie nieużywanym, niż inwestować w jego reanimację. Taki nowy element będzie miał po prostu dłuższą żywotność i gwarancję producenta, np. na ilość kilometrów.
W jakich autach dochodzi do zapchania katalizatora?
Typ silnika ma wpływ na to, jak często pojawia się zapchany katalizator. Benzyna jako paliwo rzadziej prowadzi do takiej awarii. Jeśli już do niej dochodzi, to w momencie, gdy pierścienie olejowe nie są w stanie zgarniać oleju ze ścianek gładzi cylindrowych. Wtedy jest on spalany w cylindrach, a pozostałości powodują zatykanie się katalizatora.
Nieco inaczej zapchany katalizator objawia się w dieslu. Tam często zauważalne są większe zadymienie i trudności z uzyskaniem fabrycznej mocy silnika. Głównym powodem problemów jest częsta jazda w warunkach miejskich na krótkich odcinkach.
Zapchany katalizator – czy można z nim jeździć?
Zużyta część nie zacznie nagle działać poprawnie tylko dlatego, że ją eksploatujesz. Dlatego jazda z zapchanym katalizatorem i bagatelizowanie usterki nie zapewnią nic dobrego. Ten element trzeba jak najszybciej wymienić. Gdy jednak zdecydujesz się na jazdę mimo tego, musisz liczyć się ze:
- zwiększonym dymieniem;
- ciągłym pojawianiem się kontrolki problemów z silnikiem;
- kłopotami z zapłonem jednostki;
- zaburzoną wydajnością pojazdu.
Zapchany katalizator to poważna sprawa, której nie warto bagatelizować. Dlatego, jeśli masz problemy z katalizatorem, dokonaj diagnostyki. Następnie wymień element, jeśli jest taka konieczność.