Volkswagen lubi ciekawe konstrukcje silników. Można tu wymienić np. 2.3 V5, 2.8 VR6, czy 4.0 W8. Silniki te do dzisiaj mają swoich wielkich fanów i niemałe grono sceptyków. Dzisiaj porozmawiamy o pierwszym z nich – silniku V5 o pojemności 2.3 litra.
Silnik V5 od Volkswagena – najważniejsze dane techniczne
Jak wspomnieliśmy wcześniej, jednostka ta występowała w dwóch wariantach – 150 i 170 koni mechanicznych. 5 cylindrów umieszczono w rzędzie na przemian, na kształt jednostek VR.
Nie jest to więc tradycyjny widlasty silnik, bo wszystkie cylindry przykryte są jedną głowicą. Napęd rozrządu realizowany jest łańcuchem, który wykazuje się sporą trwałością.
Co bardzo istotne, wersja 170 KM i 225 Nm wymaga paliwa 98-oktanowego i producent nie zaleca jeździć na innym. Chociaż nie jest to tradycyjny silnik widlasty w układzie V, koszty jego utrzymania mogą być nieco wyższe. Mowa oczywiście o serwisie rozrządu, kosztach eksploatacyjnych czy usterkach.
2.3 V5 – opinie o silniku
Po pierwsze silników tego typu nie jest na rynku zbyt wiele. To pociąga za sobą nieco wyższe koszty części niż w przypadku takich silników jak 1.8T, czy 2.4 V6. Jednak w porównaniu do każdego z wymienionych 2.3 V5 jest bardzo elastyczny i zapewnia wyjątkowo dobre wrażenia z jazdy.
Po drugie musisz wiedzieć, że w silniku tym montowana była skrzynia biegów z popularną dwumasą. Koszt wymiany to grubo ponad 2000 zł.
Po trzecie, należy wziąć też pod uwagę spalanie. Dostępność 170 koni mechanicznych i 5 cylindrów zobowiązuje do pobierania z baku większych ilości paliwa. Na trasie można zejść do 8/9 litrów, jednak miasto to nawet 14 l/100 km!
Silnik V5 – na co musisz uważać?
Wielu użytkowników forum poświęconego autom z tym silnikiem zwraca uwagę przede wszystkim na jakość paliwa. I jest to prawda, bo zwłaszcza wersje 170-konne są wyjątkowo wrażliwe na tym punkcie. Producent rekomenduje stosowanie benzyny 98, dlatego wszelkie odstępstwa są niewskazane.
Na skutek słabej jakości paliwa może dochodzić do utraty mocy i problemów z pracą na wolnych obrotach. Jednostka VR5 ma również kosztowny w naprawie łańcuch rozrządu.
Oczywiście nie rozciąga się on jak produkowane obecnie (felerny 1.4 TSI), jednak w aucie ponad 20-letnim należy liczyć się z jego wymianą. Silnik parowano ze skrzyniami tiptronic, w których należy dokonywać regularnych serwisów olejowych. Niektóre modele lubią też spalać olej silnikowy.
2,3 V5 150 i 170 koni a inne konstrukcje
Co bardzo ciekawe również w Audi instalowano silniki pięciocylindrowe o pojemności 2,3 litra. Były to jednak egzemplarze rzędowe. Ich moc oscylowała w granicach 133–136 oraz 170 KM.
Występowały w wariantach 10 i 20-zaworowych. Słabsze wersje miały mechaniczne sterowanie dawką paliwa, mocniejsze posiadały wtrysk elektroniczny.
Konkurencją dla silników VAG o pojemności 2,3 litra jest 1.8T lub 2.4 V6. Pierwszy z nich jako jedyny ze stawki ma potencjał w podnoszeniu mocy niskim kosztem. Poza tym jednostki te mają łatwiej dostępne części zamienne, których koszty nie są tak wysoki.
Silnik V5 od VW – podsumowanie
Aut z silnikiem V5 jest coraz mniej, a zadbane egzemplarze na rynku wtórnym pojawiają się niezwykle rzadko. Ceny w Polsce nie przekraczają raczej 10000 zł, a pojazdy z problemami można kupić za połowę tej ceny.
Alternatywą mogą być poszukiwania na rynku zagranicznym – w Niemczech lub Anglii. Czy jednak warto? Koszty ewentualnego doprowadzenia auta do dobrego stanu mogą być bardzo wysokie.