Silnik Renault 1.9 dCi ujrzał światło dzienne w 1999 roku i od razu przykuwał uwagę. Wtrysk Common Rail i moc rzędu 120 KM zapewniały niskie spalanie i bardzo przyzwoite osiągi. Na papierze wszystko wyglądało dobrze, jednak eksploatacja pokazała zupełnie co innego. Silnik 1.9 dCi – co powinieneś o nim wiedzieć?
Renault i silnik 1.9 dCi – najważniejsze dane techniczne
Zacznijmy od teorii. Francuski producent wypuścił motor o mocy 120 KM, zapewniając tym samym odpowiedź na potrzeby rynkowe. W zasadzie silnik 1.9 dCi występował jeszcze w kilku wersjach o mocy od 100 do 130 KM. Jednak to konstrukcja 120-konna mocno zapadła w pamięć kierowcom i mechanikom, ze względu na jej niewielką trwałość. W jednostce tej zastosowano układ wtryskowy Common Rail opracowany przez Boscha, turbosprężarkę Garrett oraz, w nowszych wersjach od 2005 roku, filtr cząstek stałych.
Renault 1.9 dCi – skąd tak zła sława?
Zamieszanie zawdzięczamy motorowi 1.9 dCi 120 KM. Inne warianty cieszą się do dzisiaj dobrymi opiniami, zwłaszcza odmiany 110 i 130 KM. W opisywanej odmianie przyczyny problemów leżą po stronie turbosprężarki, systemu wtryskowego oraz obracających się panewek. Osprzęt silnika jest oczywiście regenerowalny lub da się w przystępnych kwotach wymienić. Jednak opisywany diesel po obróceniu się panewek był w zasadzie przeznaczany na złom i zastępowany nowym słupkiem. Taka operacja w starszych autach wymaga wyłożenia kwoty przekraczającej wartość auta, dlatego zakup pojazdu z tym silnikiem jest bardzo ryzykowny.
Dlaczego turbosprężarka szybko się poddaje?
Kierowcy nowych (!) egzemplarzy skarżyli się na problemy z turbinami już po 50–60 tysiącach kilometrów. Konieczna była ich regeneracja lub wymiana na nowy egzemplarz. Skąd ten problem, skoro dostawcą była znana marka Garrett? Producent auta zalecał zmianę oleju raz na 30 000 kilometrów, co w opinii wielu mechaników jest wartością skrajnie ryzykowną. Obecnie w tych jednostkach olej zmienia się raz na 10–12 tysięcy kilometrów, co pozwala na bezproblemową eksploatację. Pod wpływem słabej jakości środka smarnego dochodziło do szybkie zużycia się elementów turbosprężarki i jej przyspieszoną „śmierć”.
Renault Megane, Laguna i Scenic z 1.9 dCi a uszkodzone wtryskiwacze
Kolejna sprawa to konieczność naprawy wtryskiwaczy CR. Przyczyną usterek była niska jakość tankowanego paliwa, co w połączeniu z wrażliwością układu i wysokim ciśnieniem pracy (1350–1600 barów) powodowało zużycie elementów. Koszt pojedynczego egzemplarza nie przekracza jednak zwykle 400 zł, jednak konieczna jest kalibracja każdego z nich po wymianie. To jednak nic w porównaniu z trudnościami wynikającymi z obracających się panewek.
Obrócona panewka w 1.9 dCi – usterka kończąca życie silnika
Dlaczego elementy te w prezentowanych silnikach lubiły się obracać? Wykorzystywano w nich panewki bez zamków, które zapobiegały obracaniu. Pod wpływem przedłużonego interwału olejowego, nawet pojazdy o niskim przebiegu kończyły w serwisie, oczekując na nową jednostkę. Pod wpływem pogorszenia jakości oleju i zwiększenia tarcia panewki obracały się, doprowadzając do wytarcia gładzi wału korbowego i korbowodów. Remont w obecnych warunkach polega na wymianie jednostki. Jeśli awaria nie skutkowała poważnym zniszczeniem powierzchni, kończyło się na polerowaniu gładzi.
1.9 dCi 120KM – czy warto kupić?
Efekt pracy inżynierów Renault i Nissana cieszy się złą opinią. Wersja 120-konna szczególnie stanowi duże ryzyko na rynku wtórnym. Aby być pewnym jego niezawodności, należy zapoznać się z pełną historią serwisową i potwierdzić realność przebiegu. Dokonane remonty udokumentowane fakturami również powinny dać ci pewien wgląd w sytuację. Jednak ile takich ofert znajdziesz na rynku? Pamiętaj, że remont silnika już na starcie powoduje głębokie sięgnięcie do kieszeni. Zwykle auto z drugiej ręki odstawia się do warsztatu na wymianę rozrządu – w tym przypadku może być dużo gorzej.
Silnik 1.9 od Renault – podsumowanie
Prawda jest taka, że nie każdy wariant jednostki 1.9 jest zły. Motory 110 KM i 130 KM cieszą się nad wyraz wysoką trwałością, dlatego można rozważyć ich zakup. Zwłaszcza mocniejsza wersja, która ukazała się w 2005 roku, jest polecana przez użytkowników. Jeśli koniecznie chcesz silnik 1.9 dCi, to właśnie ten najmocniejszy.
Fot. główne: Clément Bucco-Lechat via Wikipedia, CC 3.0