Uzyskanie 102 koni mechanicznych z jednostki 1.6 to nic nadzwyczajnego. Jednak w 1994 roku taki motor okazał się strzałem w dziesiątkę. Benzynowy silnik 1.6 MPI montowano w Audi, Volkswagenach, Skodach, Seatach. Do dzisiaj ma swoich wiernych fanów.
Silnik 1.6 MPI 8V – dlaczego jest tak ceniony?
W czasach, gdy moc jednostki nie miała jeszcze tak wielkiego znaczenia, VW wypuścił na rynek motor 1.6 o mocy 102 KM. Jego głównym zadaniem było zapewnienie bezawaryjnej jazdy posiadaczom aut z całej grupy VAG. W momencie wejścia na rynek wyznaczał nowy krok w dziedzinie sposobu podawania paliwa – dysponował wtryskiem pośrednim sekwencyjnym.
Benzyna podawana w nim do każdego cylindra przez osobny wtryskiwacz mogła być spalana efektowniej niż w konstrukcjach gaźnikowych. Poza tym jednostka świetnie współpracuje z LPG, co jest kolejnym jej atutem.
Co nigdy nie zepsuje się w 1.6 MPI 102 KM?
Bez względu na to, czy motor siedzi w Octavii, Golfie, Leonie czy A3, możesz liczyć na jego bezawaryjną jazdę, jeśli był odpowiednio serwisowany. W silniku tym nigdy nie padnie ci turbina, dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych, system zmiennych faz rozrządu, czy w końcu sam łańcuch. Dlaczego? Bo tego w nim po prostu nie ma.
To bardzo prosta konstrukcja, przez niektórych nazywana nawet „idiotoodporną”. My jednak wolimy trzymać się określenia „pancerna”. Producent przewiduje zmiany napędu rozrządu w interwałach co 120 000 km. W zależności od stanu jednostki i oceny mechanika zwykle serwis olejowy przeprowadzany jest co 10–15 tysięcy kilometrów.
Czy w silniku 1.6 MPI wszystko jest super?
Oczywiście jednostka ta nie jest doskonała. Bez względu na oznaczenie silnika (ALZ, AKL, AVU, BSE, BGU, czy BCB) dynamika jazdy jest średnia, ze wskazaniem na niską. Konieczne jest wysokie kręcenie jednostki, by wykrzesać z niej jakąkolwiek moc (102 KM przy 5600 obr/min). A to ponosi za sobą konsekwencje w postaci wysokiego spalania. Zwykle mowa o 8–9 l/100 km.
Dlatego montuje się do niego instalację gazową (za wyjątkiem silnika o kodzie BSE, który ma bardzo słabą głowicę). Kolejna kwestia to pobór oleju. 1.6 8V zwykle zużywa 1 litr oleju silnikowego od wymiany do wymiany. Zdarza się jednak, że wartość ta jest wyższa. Użytkownicy narzekają również na lubiące poddawać się cewki zapłonowe.
Jednostka 1,6 MPI a koszty utrzymania
Jeśli powyższe kwestie nie przeszkadzają ci nadmiernie, silnik 1.6 8V 102 KM będzie naprawdę świetnym wyborem. Wystarczy dbać o jego regularny serwis olejowy i dolewać oleju (nie jest to regułą). W obecnych realiach 8–10 gazu na każde 100 km to bardzo przyzwoity wynik.
Nie ma znaczenia, czy wybierasz wersję 8-zaworową, czy 16-zaworową, spalanie będzie bardzo podobne. Części natomiast są dostępne w każdej hurtowni i sklepie motoryzacyjnym, a ich koszt jest naprawdę przystępny. To sprawia, że wśród fanów bezawaryjnej jazdy silnik 1.6 MPI nadal jest faworytem.
1.6 MPI a nowsze konstrukcje
Niestety normy emisji spalin sprawiły, że obecnie motor ten nie jest już produkowany. Jego bezpośrednim następcą została jednostka 1.6 FSI o mocy 105 KM. Niewielka zmiana w mocy nie odzwierciedla listy zmian konstrukcyjnych, z których największa to bezpośredni wtrysk benzyny. W starszym motorze mieszanka docierała do komory spalania zaworami, teraz wtrysk następuje bezpośrednio do cylindra.
Ma to swoje zalety (niższe spalanie, lepsza kultura pracy), jednak okupione jest odkładaniem się nagaru w głowicy. Z czasem do głosu doszedł downsizing i teraz prym wiodą silniki z turbodoładowaniem np. 1.2 TSI o mocy 105 i 110 KM.
Czy warto dzisiaj kupić auto z silnikiem 1.6 MPI 102 KM?
Odpowiedź nie jest tak oczywista. Trwałość, umiarkowane spalanie, niskie ceny części, a nawet poważnych remontów stawiają silnik 1.6 MPI wysoko dla osób poszukujących niezawodnego auta. Jednak na próżno szukać w nim wrażeń, czy nagłego przypływu adrenaliny.
W mniejszych autach (Audi A3, Seat Leon) wyprzedzanie nie jest tak uciążliwe, ale już wersje kombi mogą wymagać nauki operowania obrotami i biegami. Licz się też z tym, że auta z tym silnikiem mogą mieć naprawdę spore przebiegi.
Fot. główne: AIMHO’S REBELLION 8490s via Wikipedia, CC 4.0