To bardzo ciekawe, że BMW uznawane za markę iście sportową i luksusową wypuszcza na rynek diesla. I to takiego, który nie ma sobie równych. Wystarczy wspomnieć, że aż 4 razy z rzędu silnik M57 zdobywał tytuł „Engine of the Year”! Jego legenda trwa do dziś i ma w sobie mnóstwo prawdy.
Silnik M57 – podstawowe dane techniczne
Podstawowy wariant silnika M57 ma 3-litrowy i 6-cylindrowy rzędowy blok przykryty 24-zaworową głowicą. Pierwotnie dysponował mocą 184 KM, co zapewniało bardzo dobre osiągi w BMW serii 3. Nieco gorzej jednostka ta radziła sobie w większych autach serii 5 oraz w modelach X3.
Z czasem zmieniano osprzęt silnika, a najnowsze odmiany dysponowały nawet 2 turbosprężarkami i mocą 306 KM. Wtrysk paliwa realizowany był przy pomocy systemu Common Rail, który nie wykazuje oznak słabości przy tankowaniu dobrego paliwa. Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek oraz koło dwumasowe – to podstawowe wyposażenia diesla z tamtych lat.
BMW M57 3.0 – co sprawia, że jest wyjątkowy?
To przede wszystkim nadzwyczajna trwałość i bezobsługowy rozrząd. Mimo tego, że moment obrotowy w najsłabszych wersjach był na poziomie 390–410 Nm, samochód radził sobie z nim bardzo dobrze.
Cały układ tłokowo-korbowy, skrzynia biegów i inne elementy przeniesienia napędu były świetnie dopasowane do mocy, jaką generowała ta jednostka. Nie ma znaczenia czy chodzi o serię 3 (np. E46, E90), czy serię 5 (np. E39 i E60) – w każdym z tych aut konstrukcja ta zapewniała bardzo dobre osiągi.
W początkowych latach produkcji układ wydechowy nie miał instalowanego filtra DPF, który z czasem mógł powodować pewne usterki.
Silnik M57 w BMW 3.0d oraz jego potencjał w tuningu
Miłośnicy mocy podkreślają, że wersje 330d i 530d to idealne auta do tuningu. Powodem jest bardzo duża wytrzymałość układu przeniesienia napędu oraz spora wrażliwość na zmiany sterownika silnika. Bez trudu samym programem można wykrzesać z najsłabszej wersji ponad 215 koni mechanicznych.
Układ Common Rail i dwie turbosprężarki to w zasadzie rewelacyjna podstawa do jeszcze lepszych osiągów. 400 KM zmierzone na hamowni bez większej ingerencji w korbowody i tłoki to w zasadzie codzienność tunerów. Dzięki temu seria M57 zyskała miano pancernej i niezwykle popularnej w motosporcie.
Czy silnik BMW M57 się psuje?
Trzeba przyznać, że 3.0d M57 ma pewien feler – to klapy wirowe montowane tylko w wersjach trzylitrowych. Odmiany 2.5 nie miały ich w kolektorze ssącym, więc w tych konstrukcjach problemu nie ma. Na początku produkcji wersja silnika M57 była wyposażona w mniejsze klapki, które lubiły się urywać.
Nietrudno się domyślić, że kawałek elementu wpadający do komory spalania mógł wyrządzić ogromne szkody na zaworach, tłokach i gładzi tulei cylindrowych. W nowszych wersjach (od 2007 roku) klapy te zastąpiono większymi, które już nie pękały, ale nie zawsze zachowywały szczelność. Dlatego najlepszy sposób to ich wyeliminowanie.
Inne usterki zdarzające się w pancernym dieslu 3.0d
Trudno oczekiwać, że silnik M57, od tylu lat dostępny na rynku wtórnym, nie będzie się psuł. Pod wpływem wieloletniej eksploatacji czasem dochodziło do awarii wtryskiwacza lub kilku. Ich regeneracja nie jest przesadnie droga, co przekłada się na bezproblemowy i szybki serwis.
Niektórzy użytkownicy wskazują, że z czasem może pojawić się problem z termostatami. Ich czas bezawaryjnej eksploatacji zwykle trwa 5 lat i po tym czasie warto pokusić się o ich wymianę. Co ważne, nawet filtr DPF nie jest tak problematyczny jak w innych autach. Warto oczywiście pamiętać o podstawowych zasadach jego wypalania.
Koszty utrzymania auta z silnikiem M57
Bez względu na to, czy planujesz zakup wersji 184 KM, 193 KM, czy 204 KM – koszty eksploatacji nie powinny cię przerazić. W trasie jednostka 3-litrowa spala ok. 6,5 l/100 km. W mieście przy dynamicznym stylu jazdy wartość ta może się podwoić.
Oczywiście im mocniejsza jednostka i cięższe auto, tym większe spalanie. Jednak stosunek zużycia paliwa do dynamiki i frajdy z jazdy jest bardzo korzystny. Pamiętaj o regularnym serwisie olejowym raz na 15 000 kilometrów i podstawowych zasadach jazdy dieslem, a będzie on służył wiele lat. Części eksploatacyjne są na standardowej półce cenowej – oczywiście mowa o poziomie BMW.
Czy warto kupić BMW z silnikiem M57?
Jeżeli masz okazję kupić zadbany egzemplarz z potwierdzoną historią, nie zastanawiaj się zbyt długo. BMW z tym silnikiem to bardzo dobry wybór, nawet jeśli ma 400 000 km przebiegu.
Fot. główne: The Car Spy via Flickr, CC BY 2.0