Motor ten był stosowany w znakomitej większości modeli aut Volkswagen, Audi, a także Seat i Skoda. Produkcję samochodów, które były wyposażone w silnik 1.8 turbo, rozpoczęto w 1993 roku i do grupy modeli z pierwszych lat produkcji tej jednostki napędowej można zaliczyć m.in. VW Polo Gti, New Beetle S, czy Audi A3 i A4.
Natomiast Seat wyprodukował modele Leon Mk1, Cupra R i Toledo a Skoda limitowaną wersję Octavii Rs – właśnie z jednostką 1.8 turbo. Co jeszcze warto wiedzieć?
Silnik 1.8 turbo – charakterystyka
Jednostka została wprowadzona w 1993 roku. Była to odmiana EA113, która zastąpiła EA827 montowaną w Audi 80, a opracowaną przez Ludwiga Krausa już w 1972 roku. Nowszą wersję wyposażono we wtrysk bezpośredni FSI (Fuel Stratified Injection).
Najlepszą wersją była ta, którą zastosowano w Audi TTS o mocy 268 KM. Następnie wprowadzono wersję EA888, którą wdrożono z silnikami 1.8 TSI/TFSI – EA113 pozostała jednak w produkcji.
Opis techniczny jednostki napędowej
W tym motorze zastosowano żeliwny blok silnika, a także aluminiową głowicę cylindrów z podwójnymi wałkami rozrządu i pięcioma zaworami na cylinder. Jako rzeczywistą pojemność skokową jednostki wskazuje się 1781 cm3 ze względu na średnicę otworu i skoku, kolejno 81 mm i 86 mm.
Warto zauważyć, że motor jest doceniany także ze względu na dużą wytrzymałość, która wynika z zastosowania wału korbowego wykonanego z kutej stali, dzielonych kutych korbowodów, a także kutych tłoków Mahle (zastosowano je w niektórych modelach).
Co sprawia, że ten silnik jest wyjątkową jednostką?
Cechą charakterystyczną, którą wyróżnia się ta jednostka, jest bardzo dobrze oddychająca głowica, a także świetnie skonstruowana turbosprężarka i układ wtryskowy. Za dobre działanie silnika odpowiada właśnie efektywna sprężarka o architekturze będącej w pewnym sensie odpowiednikiem Garrett T30.
Praca turbiny w silniku 1.8t
Warto dokładniej opisać pracę turbiny w 1.8 t. Zasila ona kolektor dolotowy o zmiennej długości. Kiedy są niskie obroty, powietrze przepływa przez zestaw cienkich i długich rur dolotowych. Dzięki temu zapewniono większy moment obrotowy, a także znacznie lepsze właściwości jezdne przy niższych obrotach.
W sytuacji, gdy są generowane większe obroty, otwiera się klapa łącząca duża i otwartą przestrzeń kolektora dolotowego praktycznie bezpośrednio z głowicą cylindra, omijając jednocześnie rury i zwiększając maksymalną moc.
Jednostka 1.8 t w wersji sportowej
Oprócz standardowych odmian jednostki, powstały także te o sportowej charakterystyce. Były one obecne w autach, które startowały w serii wyścigów Formuła Palmer Audi organizowanych od 1998 do 2010 roku. Stosowano 300-konną wersję z turbo Garrett T34 z opcją „scramble boost”.
Ta funkcja wyposażenia umożliwiała kierowcy krótkotrwale zwiększyć moc do 360 KM. Co ciekawe, jednostkę produkowano na potrzeby aut z serii Formuły 2 FIA. Moc, którą była w stanie wytworzyć taka jednostka to 425 KM z możliwością doładowania do 55 KM.
Silnik 1.8t w samochodach osobowych Audi, VW, Seat i nie tylko
Warto zauważyć, że w przypadku 1.8 t trudno jest mówić o wyłącznie jednej odmianie. Volkswagen na przestrzeni lat wyprodukował aż kilkanaście wersji. Różniły się mocą, osprzętem, a także sposobem montażu – wzdłużnym lub poprzecznym. Pierwsza z nich jest spotykana w modelach takich jak Skoda Superb, Audi A4 i A6, a także VW Passat B5.
W układzie poprzecznym stosowano tę jednostkę w autach VW Golf, Polo Skoda Octavia, Seat Toledo, Leon oraz Ibiza. W zależności od wersji mogły mieć moc 150, 163, 180 i 195 KM. Dostępne są też odmiany FWD i AWD.
Silnik 1.8 t jest często wykorzystywany do tuningu auta
Jednostki z grupy 1.8 t są często poddawane tuningowi, a wiele firm, takich jak MR Motors, czy Digitun może pochwalić się ogromnym doświadczeniem w przeprowadzaniu elektrycznych i mechanicznych przeróbek aut z tym silnikiem. Jedną z najczęściej wykonywanych przeróbek jest swap silnika.
Ważnym aspektem jest sposób montażu jednostki. Najłatwiejsze i najmniej kosztowne jest przekładanie mocniejszego silnika poprzecznego w miejsce po słabszym, ale takim, który również był zamontowany poprzecznie. Sposób montażu ma także znaczenie w kontekście wymiany skrzyni biegów.
Jednostkę 1.8 t można też wstawić do aut, które nie miały pierwotnie zamontowanego tego motoru. Są to modele takie, jak Golf I lub II, a także Lupo i Skoda Fabia.
Właściciele pojazdów z silnikiem 1.8 t decydują się także na wymianę turbosprężarki K03 na K04 lub droższy model. Dzięki temu moc, z której może korzystać kierowca, znacznie wzrasta. W skład przeróbki big turbo wchodzi też wymiana wtryskiwaczy, orurowania IC, sprzęgła, pompy paliwa, czy innych elementów. Sprawia to, że przeróbka jest jeszcze bardziej efektywna i silnik generuje większą moc.