Jednostka jest obecna w różnych modelach aut. Silnik 1.6 HDi montowano w takich pojazdach jak Ford Focus, Mondeo, S-Max, czy Peugeot 207, 307, 308 i 407. Mogą z niego także korzystać kierowcy Citroena C3, C4 i C5, a także Mazdy 3 i Volvo S40/V50.
Silnik 1.6 HDi – co warto o nim wiedzieć?
Jednostka to jeden z najpopularniejszych motorów pierwszej dekady 21. wieku. Diesel był stosowany w autach renomowanych producentów.
Stworzył go koncern PSA – Peugeot Société Anonyme, ale jednostka była też montowana w pojazdach marki Ford, Mazda, Suzuki, Volvo, czy MINI należącego do BMW. Silnik 1.6 HDi był opracowywany przez PSA przy współpracy z Fordem.
Współpraca Forda z PSA przy tworzeniu jednostki HDi/TDCi
Silnik 1.6 HDi został stworzony przy współpracy Forda z PSA. Koncerny połączyły siły w efekcie odniesienia dużego sukcesu konkurencyjnych jednostek – JTD Fiata i TDI Volkswagena. Amerykańska i francuska grupa podjęły decyzję o stworzeniu autorskiego silnika turbo diesel z systemem Common Rail.
W ten sposób powstała jednostka z rodziny HDi/TDCi. Produkowano ją w Anglii, Francji i Indiach. Motor zadebiutował w 2004 roku, kiedy to zamontowano go w Peugeocie 407. Można go również znaleźć szerokiej gamie Mazda, Volvo, MINI i Suzuki.
Najpopularniejsze modele jednostki 1.6 HDi
Do tej grupy można zaliczyć silnik 1.6 HDi o mocy 90 i 110 KM. Pierwszy z nich może być wyposażony w turbinę o stałej albo zmiennej geometrii, z pływającym kołem zamachowym lub bez niego.
Z kolei druga odmiana jest dostępna wyłącznie ze zmienną geometrią turbiny i pływającym kołem zamachowym. W obu wersjach jest dostępna opcja wyposażenia z filtrem FAP.
Dużą popularnością cieszy się też silnik 1.6 HDi, który zaprezentowano w 2010 roku. Była to 8-zaworowa jednostka (zmniejszono liczbę zaworów z 16) zgodna z normą emisji spalin Euro 5. Dostępne były trzy rodzaje:
- DV6D-9HP o mocy 90 KM;
- DV6C-9HL o mocy 92 KM;
- 9HR o mocy 112 KM.
W jaki sposób skonstruowano jednostkę napędową?
Pierwszym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest to, że blok cylindrów w turbodieslu wykonano z aluminium z wkładką wewnętrzną. Układ rozrządu został również wyposażony w pasek i łańcuch z oddzielnym napinaczem hydraulicznym, który łączy oba wałki rozrządu.
Z kolei wał korbowy został połączony z paskiem wyłącznie za sprawą oddzielnego koła pasowego wałka rozrządu wydechowego. Trzeba zauważyć, że konstrukcja jednostki nie obejmuje wałków wyrównoważających.
Silnik 1,6 HDi funkcjonuje w ten sposób, że koła zębate wałków rozrządu są na nie wciśnięte. W momencie, kiedy łańcuch się zrywa, nie dochodzi do silnego uderzenia tłoków w zawory, ponieważ koła ślizgają się względem wałków.
Moc, którą generuje silnik 1.6 HDi
Silnik 1.6 HDi występuje w dwóch podstawowych wersjach o mocy 90 KM i 110 KM. Pierwsza z nich jest wyposażona w konwencjonalną turbinę TD025 firmy MHI (Mitsubishi) z zaworem przelotowym, a druga w turbinę Garrett GT15V o zmiennej geometrii.
Wspólne elementy obu motorów to chłodnicy międzystopniowa, układ dolotowy i wydechowy, a także sterowania. Zastosowano też układ paliwowy Common Rail z wysokociśnieniową pompą paliwową CP1H3 i wtryskiwaczami elektromagnetycznymi.
Najczęściej pojawiające się usterki
Jedną z najczęściej występujących jest problem z układem wtryskiwaczów. Objawia się to problemami z uruchomieniem jednostki, jej nierówną pracą, utratą mocy, czy czarnym dymem, który wydobywa się z wydechu w trakcie przyspieszania. Warto tutaj zwrócić uwagę na jakość tankowanego paliwa, ponieważ te z niższej półki cenowej może negatywnie wpływać na żywotność układu.
Często pojawiają się też problemy z pływającym kołem zamachowym. Można zorientować się, że ten element został uszkodzony wtedy, gdy są odczuwalne mocne wibracje w trakcie jazdy, a także słychać hałas z okolic paska osprzętu lub skrzyni biegów.
Przyczyną może być też niesprawna przepustnica koła pasowego wału korbowego. Jeżeli trzeba będzie wymienić pływające koło, konieczne będzie też zastąpienie starego zestawu sprzęgła nowym.
Elementem eksploatacyjnym w silniku 1.6 HDi jest również turbina. Może ulec awarii zarówno wskutek zużycia, jak i wystąpienia problemów z olejem: powstawania osadów węglowych, czy cząsteczek sadzy, które mogą zatkać siatkę filtra.
Silnik 1.6 HDi cieszy się dobrymi opiniami, głównie ze względu na małą awaryjność, wytrzymałość, a także optymalną moc, która jest szczególnie odczuwalna w mniejszych samochodach. Jednostka 110 KM zapewnia lepsze wrażenia z jazdy, jednak może być droższa w serwisowaniu od odmiany o mocy 90 KM, która nie ma turbiny o zmiennej geometrii i pływającego koła zamachowego. Żeby jednostka napędowa działała stabilnie, warto pilnować tego, aby regularnie wymieniać olej i serwisować silnik 1.6 HDi.