Silnik 139FMB generuje moc na poziomie 8,5 KM do 13 KM. Atutem jednostki jest na pewno wytrzymałość. Regularne serwisowanie i rozsądne użytkowanie może sprawić, że jednostka będzie stabilnie służyć przez co najmniej 60 tys. km. Łącząc to z niskimi kosztami eksploatacji – spalaniem i ceną części, silnik 139FMB jest zdecydowanie jednym z atrakcyjniejszych produktów na rynku.
Dane techniczne na temat jednostki napędowej 139FMB
Silnik 139FMB jest jednostką spalinową OHC. Overhead Camshaft to głowicowy wałek rozrządu, gdzie ten element służy do napędzania zaworów i znajduje się w głowicy silnika. Może być napędzany za sprawą koła zębatego, elastycznego paska rozrządu, czy łańcuchem. W przypadku konstrukcji z dwoma wałkami stosuje się układ SOHC.
Motor ma manualną, czterostopniową przekładnię biegów, a projekt konstrukcji powstał na bazie silnika Honda Super Cub cieszącej się znakomitymi opiniami wśród użytkowników. Silnik 139FMB to produkt, którego wytwarzaniem zajmuje się chińska firma Zongshen.
Silnik 139FMB – różne odmiany jednostki
Warto na początku zauważyć, że sama jednostka 139FMB nie jest jedyną, która jest nazywana w ten sposób. Ta nomenklatura dotyczy też odmian takich, jak 139 (50 cm³), 147 (72 cm³ i 86 cm³) i 152 (107 cm³), które są montowane popularnych motocyklach, skuterach, a także motorowerach.
Silnik 139FMB 50 cc – dane techniczne
Silnik 139FMB jest czterosuwowym OHC, chłodzonym powietrzem z jednym cylindrem. Konstruktorzy zastosowali górnozaworowy rozrząd, a jednostka ma pojemność skokową 50 cm³ ze średnicą tłoka 39 mm i tłoka 41,5 mm. Z kolei średnicą sworznia tłoka wynosi 13 mm.
Jednostka ma stopień sprężania 9:1. Moc maksymalna to 2,1 KW/2,9 KM przy 7500 obr./min z maksymalnym momentem obrotowym 2,7 Nm przy 5000 obr./min. Silnik 139FMB może mieć rozrusznik elektryczny i nożny, zamontowano też gaźnik.
Silnik 139FMB wyróżniał się też dobrą ekonomią. Średnie zużycia paliwa plasuje się w przypadku tej jednostki na poziomie 2–2,5 l/100 KM.
Informacje na temat jednostek 147FMB 72 cm³ i 86 cm³
W przypadku obu odmian wersji jednostki motocyklowej 147FMB, mamy do czynienia z czterosuwowymi, chłodzonymi powietrzem silnikami OHC. Są to odmiany jednocylindrowe z górnozaworowym rodzajem rozrządu, czterostopniową skrzynią biegów, gaźnikiem, a także zapłonem CDI i łańcuchem.
Różnice pojawiają się przy pojemności skokowej, kolejno 72 cm³ i 86 cm³, a także średnicy skoku tłoka – w pierwszej odmianie jest to 41,5 mm a w drugiej 49,5 mm. Inny jest też stopień sprężania 8,8:1 i 9,47:1 oraz moc maksymalna: 3,4 KW/4,6 KM przy 7500 obr./min i 4,04 KW/5,5 KM przy 7500 obr./min.
Wiadomości o motorze 107 cm³
Do rodziny 139FMB zalicza się także jednocylindrową, czterosuwową, chłodzoną powietrzem jednostkę 107 cm³. Konstruktorzy w przypadku tej wersji zastosowali również górnozaworowy rodzaj rozrządu, a także 4-stopniową skrzynię biegów, rozrusznik elektryczny i nożny oraz gaźnik i zapłon CDI.
Średnica cylindra, tłoka i jego sworznia w tej jednostce wynosiła, kolejno 52,4 mm, 49,5 mm, 13 mm. Moc maksymalna wynosiła 4,6 KW/ 6,3 KM przy 7500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 8,8 Nm przy 4500 obr./min.
Czy warto zdecydować się na silnik 139FMB?
Silnik 139FMB może być bardzo dobrym wyborem ze względu na to, że można go zamontować w praktycznie wszystkich modelach chińskich motorowerów takich jak Junak, Romet, czy Samson, które mają ramę 139 FMA/FMB.
Ponadto cieszy się opinią niezawodnej i najlepiej sprzedającej jednostki Zongshen. Przy kupnie jednostka jest zalana olejem 10W40 – kompletny silnik jest gotowy do zamontowania w motocyklu, motorowerze, czy skuterze.
Na uwagę zasługują również takie cechy jednostki jak kultura pracy, atrakcyjna cena, precyzyjna skrzynia biegów i ekonomiczne spalanie. Co więcej, można mieć pewność, że wybiera się ofertę wiarygodnego producenta. Marka Zongshen zajmuje się nie tylko produkowaniem jednostek napędowych do motorowerów.
Współpracuje również z tak renomowanymi producentami, jak Harley-Davidson, czy Piaggio. Łącząc to z dość tanim serwisem i wytrzymałością, silnik 139FMB będzie dobrym wyborem.
Zdjęcie główne: Polak PL via Wikipedia, CC BY-SA 4.0