Silnik 2.7 biturbo od Audi zadebiutował w modelu B5 S4, a ostatni raz pojawił się w B6 A4. Przy odpowiedniej konserwacji mógł działać bez większych awarii przez setki tysięcy kilometrów.
Czym charakteryzowała się jednostka i jakie typowe problemy pojawiały się podczas jej użytkowania? Przedstawiamy najważniejsze informacje!
Dane techniczne na temat silnika 2.7 biturbo
Audi stworzyło sześciocylindrowy silnik z 30 zaworami i wielopunktowym typem wtrysku. Jednostka była produkowana w dwóch wersjach – o mocy 230 KM/310 Nm i 250 KM/350 Nm. Jest znana m.in. z modelu Audi A6 C5 czy B5S4.
Wyposażono ją w dwie turbosprężarki, dzięki czemu nosiła nazwę BiTurbo. Najczęściej silnik 2.7 biturbo montowano w modelu Audi A6. Inne pojazdy, w których znajduje się jednostka to:
- B5 RS 4;
- B5 A4;
- C5 A6 Allroad;
- B6 A4.
Najczęściej występujące problemy podczas eksploatacji jednostki
W trakcie użytkowania jednostki mogą pojawić się problemy związane na przykład z:
- uszkodzonym pakietem cewek i świec zapłonowych;
- przedwczesnym uszkodzeniem pompy wodnej;
- uszkodzeniem paska rozrządu i napinacza.
Do często zauważalnych problemów można też zaliczyć łamliwy układ podciśnienia, słabe uszczelnienie wałka rozrządu czy usterki związane z osłoną przegubu homokinetycznego i wahacza. Sprawdźmy, jak można rozpoznać te najczęściej występujące i co zrobić, żeby im przeciwdziałać.
Silnik 2.7 biturbo – problemy z cewką i świecą zapłonową
W przypadku tego rodzaju awarii pojawi się najpewniej kod błędu P0300, P0301, P0302, P0303, P0304, P0305, P0306. Można także zauważyć kontrolkę CEL – Check Engine. Do symptomów, których nie można ignorować, zalicza się także nierówna praca auta na biegu jałowym, a także spadek wydajności silnika 2.7 biturbo.
Z tą awarią można sobie poradzić poprzez wymianę całego pakietu cewek lub świec zapłonowych. Dobrym pomysłem będzie zainwestowanie w skaner diagnostyczny OBD-2, który pozwoli szybko i dokładnie sprawdzić, co tak naprawdę jest nie tak z jednostką napędową.
Awaria pompy wodnej w silniku 2.7 biturbo
Objawem wskazującym, że pojawił się problem z pompą wodną, będzie przegrzewanie się jednostki napędowej. Mogą też wystąpić wycieki płynu chłodzącego. Do znanych już znaków alarmujących, że pompa wodna działa nieprawidłowo, trzeba też zaliczyć wydobywającą się spod maski silnika parę i głośne wycie w komorze jednostki.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w przypadku naprawy jest wymiana paska rozrządu wraz z pompą. Dzięki temu nie trzeba będzie się martwić, że coś stanie się w niedalekiej przyszłości i wszystkie komponenty będą działały prawidłowo.
Uszkodzenie paska rozrządu i napinacza
Pasek rozrządu i napinacza pełni ważną funkcję w prawidłowym działaniu jednostki – synchronizuje obroty wału korbowego, wałka rozrządu i głowicy cylindrów. Napędza też pompę wodną. W silniku 2.7 biturbo fabryczny element jest dość wadliwy, dlatego należy pamiętać o regularnej wymianie – najlepiej co 120 tys. km.
Jednostka nie chce się uruchomić lub pojawia się duży problem, silnik nierówno pracuje na biegu jałowym? To symptomy usterki. Przy naprawie trzeba pamiętać o wymianie pompy wodnej, termostatu, napinaczy, uszczelek pokrywy zaworów oraz napinaczy łańcucha rozrządu.
Lista problemów pojawiających się przy użytkowaniu jednostki może wydawać się długa. Jednak regularne serwisowanie silnika 2.7 biturbo powinno w zupełności wystarczyć do tego, aby uniknąć poważnych awarii. Jednostka będzie w stanie dać prawdziwą frajdę z jazdy.