Samochody z segmentu D oraz E najczęściej wyposażone są w silniki 3.2 V6. Niestety, tego typu konstrukcje nie są uznawane za ekologiczne. Konstrukcja widlastego silnika FSI 3.2 o mocy 265 KM jest nieco skomplikowana, ale ma swoje atuty. W tym przypadku nie szukaj oszczędności, bo podróżowanie pojazdem wyposażonym w silnik 3.2 V6 generuje naprawdę spore koszty. Co to oznacza w praktyce?
Silnik 3.2 V6 – wady i zalety tej konstrukcji silnika
Najpopularniejszy silnik tego typu to model FSI produkowany dla Audi A6 oraz niektórych modeli Audi A3. Jednostkę z taką pojemnością spotkasz także w samochodach Alfa Romeo. Silnik 3.2 V6 FSI występuje w dwóch wersjach (o mocy 265 oraz 270 KM). Wtrysk bezpośredni benzyny oraz zmienne fazy rozrządu mocno wpływają na kulturę pracy silnika, ale także generują spore koszty eksploatacji.
Zalety jednostki
Chcesz wiedzieć, jakie są zalety silników 3.2 V6? Oto kilka z nich:
- trwałość;
- wysoki poziom kultury pracy;
- świetna dynamika;
- minimum awarii przy właściwej eksploatacji.
Gorsze strony tego silnika
Oczywiście silnik 3.2 V6, jak każda inna konstrukcja mechaniczna, ma też swoje wady. Dane techniczne mówią wprost, że wiele napraw w tym przypadku może nadwyrężyć domowy budżet. Do najbardziej kosztownych usterek silnika 3.2 zaliczamy:
- wymianę rozrządu;
- awarię napinacza łańcuszka rozrządu;
- awaria wariatora faz.
Pamiętaj, że awarie występują w każdym silniku niezależnie od pojemności. Audi A3 3.2 V6 według wielu użytkowników uznawane jest za najmniej awaryjny model samochodu. Warunkiem, aby tak był takim również w twoim przypadku, jest jego właściwa eksploatacja i regularna wymiana oleju.
Silnik 3.2 V6 – charakterystyka konstrukcji
Nie tylko Audi wykorzystuje silniki 3.2 V6 FSI. Mercedes, Chevrolet, a nawet Opel również montują w swoich pojazdach te wydajne konstrukcje wysokiej mocy. A co w praktyce oznacza posiadanie auta z silnikiem 3.2 FSI V6?
Prędkość maksymalna niektórych modeli z tą jednostką przekracza nawet 250 km/h. Ten typ silnika nie jest jednak polecany do montażu instalacji LPG. Oczywiście jest to możliwe, ale będzie wysoce kosztowne. Pamiętaj, że źle dobrana instalacja gazowa i jej błędne skonfigurowanie spowoduje uszkodzenie silnika!
Alfa Romeo a silnik benzynowy 3.2 V6 – co warto wiedzieć o tym połączeniu?
Zarówno praca skrzyni biegów, jak i spalanie silnika 3.2 V6 wykorzystanego w Busso Alfa Romeo są na zadowalającym poziomie. Ta konstrukcja cieszy się znacznie stabilniejszą pracą aniżeli silniki 2.0 montowane przez VW.
Dla Alfy pierwszym modelem wykorzystującym silnik 3.2 V6 było auto 156 GTA. 24 zawory oraz 6 cylindrów w układzie V to zabójcze połączenie. Aż 300 Nm oraz 250 koni mechanicznych wręcz wciska kierującego w fotel samochodu. Niestety, przy pełnej mocy silnika przedni napęd tego pojazdu nie radzi sobie z utrzymaniem go w torze jazdy.
Silnik 3.2 V6 a koszty eksploatacji – o czym trzeba pamiętać?
W zależności od wybranej wersji silnikowej pamiętaj o regularnej wymianie oleju silnikowego, napinacza rozrządu oraz paska rozrządu (jeśli jest elementem konstrukcji). Dzięki temu unikniesz kosztownych awarii na trasie a silnik 3.2 V6 zachowa swoją pełną sprawność przez cały okres eksploatacji.
Jak widzisz, ten 6-cylindrowy silnik jest montowany nie tylko w samochodach Audi, Opel, Alfa Romeo, lecz także w wielu innych dostępnych na rynku autach. Choć użytkowanie może nieść za sobą koszty, to osiągi tej jednostki gwarantują naprawdę świetne wrażenia fanom szybkiej jazdy.