Volkswagen wyprodukował w swojej historii wiele dobrych jednostek napędowych. Silnik BKC 1.0 TDi zdecydowanie można zaliczyć do tej grupy. Sprawdź specyfikację techniczną, rozwiązania konstrukcyjne, a także charakterystykę motoru!
Czym charakteryzowały się silniki BKC 1.9 TDi?
Produkcja jednostek 1.9 TDi rozpoczęła się już w latach 90-tych i była kontynuowana do 2007 roku. Motory można podzielić na dwie kategoria pierwsza z nich to produkty sprzed lat 2003, a druga po tej dacie.
W pierwszym przypadku niemiecki producent stosował znacznie mniej wydajny, turbodoładowany motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy w przedziale 74-110KM. Po 2003 roku zdecydowano się na inne rozwiązania konstrukcyjne. Silniki zostały wyposażone w układ wtryskiwaczy Pumpe Duse o mocy od 74 do 158 KM.
Jednostki produkowane po 2003 roku są z reguły określane jako 1.9 TDi PD. Cechą charakterystyczną tych silników było to, że ich użytkowanie wiązało się z dużą oszczędnością paliwa.
Silnik BKC, BXE, BLS i inne – co oznaczają skróty?
Podobnie jak i inni producenci, Grupa Volkswagen nadała konkretnym jednostkom napędowym kody. Są one montowane we wszystkich pojazdach należących do koncernu – mowa tutaj o autach marki Audi, Skoda, Seat i Volkswagen. Ich zestawienie prezentuje się następująco:
- BKC, BXE i BLS o mocy 105 KM są montowane w modelach Audi A3, Seat Altea, Leon, Toledo, Skoda Octavia, VW Golf, Jetta, Passat, Touran;
- BJB o mocy 90 KM instaluje się w autach Seat Altea, Toledo, Skoda Octavia, VW Caddy;
- BRU o mocy 90 KM wstawia się do VW Golf, Touran;
- BXJ o mocy 90 KM jest używany w samochodach Seat Ibiza, VW Golf, Golf Plus, Touran.
1.9TDi BKC – rozwiązania konstrukcyjne
Silnik BKC 1.9 TDi, podobnie jak pozostałe jednostki z tej grupy, jest przez wielu uważany za jedną z najlepszych serii motorów stworzonych przez Volkswagena. Zastosowano w nim czujnik masowego przepływu powietrza z gorącym przewodem, a także kolektor dolotowy ze stopu aluminium.
Projektanci zdecydowali się również na zamontowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny marki Garrett, KKK lub Borg Warner VGT. Jednostka ma też układ chłodzenia wodą EGR i żeliwny kolektor wydechowy.
Co jeszcze charakteryzuje ten silnik BKC?
Motor Volkswagena ma też napędzaną silnikiem, niskociśnieniową pompę, która transportuje paliwo do pompy wysokociśnieniowej, co wpływa na wysoką wydajność jednostki napędowej. Jest napędzany czterema wałkami rozrządu z pomocą wałków zaworowych. Stosowano również wysokociśnieniowe wtryskiwacze:
- Bosch 27 850 PSi z dyszami wtryski zaworu elektromagnetycznego;
- Bosch EDC16;
- Bosch EDC17 ECU.
Eksploatacja tego silnika Diesla VW – na co trzeba uważać?
Silnik BKC 1.9 TDi jest uważany za stabilnie działającą jednostkę, ale w trakcie jej użytkowania mogą pojawić się pewne problemy. Mogą być one związane z:
- wyciekami oleju;
- uszkodzeniem wtryskiwacza;
- zatkanym zaworem EGR;
- uszkodzeniem paska rozrządu;
- grzechoczącym paskiem rozrządu;
- awarią dwumasowego koła zamachowego DMF.
Czasem dochodzi też do uszkodzenia uszczelki głowicy. Ze wszystkimi problemami powinien poradzić sobie wprawiony mechanik. Można ich jednak uniknąć, regularnie przeprowadzając przegląd silnika BKC, a także przeprowadzając podstawowe czynności serwisowe.
Jednostka napędowa BKC jest zaliczana do udanych produktów Volkswagena. Przy odpowiednim traktowaniu, może przebyć sporą liczbę kilometrów i nie sprawić poważniejszych problemów.
Co więcej, ze względu na praktycznie taką samą konstrukcję, co w przypadku modeli BXE i BLS nietrudno znaleźć części zamienne i fachowe porady odnośnie do użytkowania silnika na forum użytkowników. Z tych powodów kupno silnika BKC można uznać za dobry wybór.