Rozwinięcie skrótu SDi to Suction Diesel Injection – trzeba zaznaczyć, że używa się też niekiedy określenia Suction Diesel Direct Injection. Jest to nazwa marketingowa, która ma na celu przede wszystkim odróżnić nowsze silniki od mniej wydajnych modeli o oznaczeniu SD – Suction Diesel, również stworzonych przez Volkswagena. Silnik 1.9 SDi należy do tej grupy. Dowiedz się o nim więcej z naszego artykułu!
Podstawowe informacje na temat silników wolnossących VW
Na początku warto dowiedzieć się trochę więcej o autorskiej technologii Volkswagena SDI. Jest to projekt stosowany w przypadku produkcji wolnossących, wysokoprężnych jednostek wyposażonych we wtrysk bezpośredni.
Silniki SDi są używane przede wszystkim w autach osobowych i dostawczych. Technologia Suction Diesel Injection jest też stosowana w jednostkach napędowych okrętów, a także maszyn przemysłowych, które są opracowywane przez inżynierów z VW Marine i VW Industrial Motor.
W jakiej konfiguracji produkuje się jednostki napędowe SDi?
Warto zauważyć, że motory z tej serii są produkowane wyłącznie w układzie rzędowym lub prostym z oznaczeniami R4 i R5. Dystrybucja obejmuje jednostki napędowy o pojemności skokowej od 1,7 l do 2,5 l w obu układach. Dokładna specyfikacja techniczna może się różnić w zależności od przeznaczenia motoru.
Silnik SDi 1.9, podobnie jak pozostałe wersje, jest montowany przede wszystkim w tych modelach pojazdów, gdzie liczy się najbardziej niezawodność i ekonomia jazdy. Dzieje się tak ze względu na to, że nie zastosowano w nich takich rozwiązań konstrukcyjnych, jak wymuszony wlot powietrza. Ma to jednak przełożenie na niższą moc jednostek w porównaniu do motorów wyposażonych w turbodoładowanie z wtryskiem bezpośrednim.
Silnik 1.9 SDi – dane techniczne
Jest to jednostka o rzędowej konfiguracji silnika z czterema cylindrami i wtryskiem paliwa typu SDi. Dokładna pojemność motoru wynosi 1 896 cm³ a średnica tłoka to 79,5 mm przy 95,5 mm skoku. Natomiast stopień sprężania sięga 18,5:1.
Silnik 1.9 SDi jest sterowany elektroniczną jednostką ECU typu Bosch EDC 15V+. Waga w stanie suchym wynosi 198 kilogramów. Motor miał przypisane kody identyfikacyjne AGD, AGP, ASX, ASY, AYQ i AQM.
Rozwiązania konstrukcyjne w silniku VW
Projektanci zdecydowali się na blok cylindrowy wykonany z żeliwa szarego, a także pięć łożysk głównych i wał korbowy zrobiony z kutej matrycowo stali. Konstrukcja obejmuje również głowicę cylindra odlaną ze stopu aluminiowego i układ zaworów po dwa na cylinder, co daje sumę ośmiu. Jednostka ma też popychacze szklankowe i pojedynczy wałek rozrządu (SOHC).
Czym jeszcze wyróżnia się ta konstrukcja?
W silniku 1.9 SDi znajdują się kolektor wydechowy (z żeliwa) i dolotowy (ze stopu aluminium). Jeżeli chodzi o układ paliwowy i sterowanie, Volkswagen zamontował w jednostce pompę wtryskową z elektronicznym rozdzielaczem Boscha VP37 i wtrysk bezpośredni z pięciootworowymi dyszami.
Jednostka ma też wydajny, dwuobwodowy układ chłodzenia z wymiennikami ciepła, który jest sterowany termostatem. Konstrukcja obejmuje również:
- zbiorczy układ wydechowy chłodzony wodą;
- rurę wydechową;
- chłodnicę oleju;
- oleju hydraulicznego.
W jakich samochodach montowano silnik 1.9 SDi?
Motor był montowany w autach należących do grupy Volkswagena. W przypadku samej marki-matki są to modele VW Polo 6N/6KV, Golf Mk3 i Mk4, Vento, Jetta King i Pioneer i Caddy Mk2. Z kolei w samochodach Skody miało to miejsce przy egzemplarzach Fabia. Silnik 1.9 SDi napędzał też Seata Inca i Leon Mk1.
Czy jednostka napędowa od Volkswagena jest udanym projektem?
Motor cechuje się efektywnym spalaniem paliwa, co sprawia, że rzędowa, czterocylindrowa jednostka generuje dość niskie koszty eksploatacyjne – przy wysokiej mocy i może mieć naprawdę duży przebieg bez większych problemów.
Oprócz tego jest ekologiczna. Osiągnięto to za sprawą nowoczesnego układu wtrysku paliwa, który zapewnia niski poziom emisji spalin. Z kolei dzięki temu, że zastosowano pojedynczy wałek rozrządu górnego, konstrukcja jednostki napędowej jest prosta, a ona sama stosunkowo łatwa w naprawie i serwisowaniu.
Technologia SDi cieszy się dobrymi opiniami. Jej wdrożenie w samochodach zakończyło się dużym sukcesem, a jednym z motorów, który ma w sobie najlepsze cechy tego systemu, jest właśnie silnik 1.9 SDi.
Fot. główne: Rudolf Stricker via Wikipedia