Na polskich drogach wciąż są obecne auta wyposażone w silnik M54B25. To udany motor, który ocenia się jako ekonomiczną i zapewniającą optymalne osiągi jednostkę. Przedstawiamy najważniejsze informacje o specyfikacji technicznej, rozwiązaniach konstrukcyjnych oraz awaryjności produktu BMW.
Silnik M54B25 – dane techniczne
Model M54B25 jest benzynową jednostką o pojemności 2.5 litra – dokładnie 2494 cm3. Została stworzona w układzie straight-six. Czterosuwowy, wolnossący motor jest przedstawicielem rodziny M54. Produkowano go od 2000 do 2006 roku w bawarskiej manufakturze BMW w Monachium.
Jednostka ma średnicę otworu cylindra o wymiarach 84,0 mm i skok tłoka na poziomie 75,00 mm. Znamionowy stopień sprężania równa się 10,5:1 a moc maksymalna jednostki to 189 KM przy 6000 obrotach na minutę, zaś szczytowy moment obrotowy wynosi 246 Nm.
Warto też wspomnieć o tym, co dokładnie oznaczają poszczególne symbole oznaczenia jednostki. M54 odnosi się do rodziny silników, symbol B do benzynowej odmiany motoru, a 25 do jego dokładnej pojemności.
W jakich pojazdach montowano M54B25?
Jednostka była stosowana od 2000 do 2006. Silnik BMW montowano w autach takich jak:
- BMW Z3 2.5i E36/7 (2000–2002);
- BMW 325i, 325xi, 325Ci (E46) (2000–2006);
- BMW 325ti (E46/5) (2000–2004);
- BMW 525i (E39) (2000–2004);
- BMW 525i, 525xi (E60/E61) (2003–2005);
- BMW X3 2.5i (E83) (2003–2006);
- BMW Z4 2.5i (E85) (2002–2005).
Konstrukcja jednostki napędowej
Silnik M54B25 został oparty o blok cylindrów, który odlano ze stopu aluminium i żeliwnych tulei cylindrowych. Głowica cylindrów – też zrobiona z aluminium – ma podwójne wałki rozrządu DOHC z napędem łańcuchowym, a także po cztery zawory na cylinder, co daje w sumie 24 zawory.
Projektanci jednostki napędowej zdecydowali się też na wyposażenie jej w system sterowania MS 43 marki Siemens oraz podwójny układ zmiennych faz rozrządu Vanos dla wałków rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych.
Pełna nazwa tego systemu to Variable Valve Timing System BMW. Całość uzupełnia elektroniczna przepustnica bez mechanicznego wspomagania i kolektor dolotowy o podwójnej długości DISA.
W przypadku silnika M54 B25 zastosowano też bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z cewkami zapłonowymi. Każda z nich jest przeznaczona oddzielnie dla każdego cylindra i termostatu, którego praca jest sterowana elektronicznie.
Architektura bloku cylindrów
Ten element ma cylindry, gdzie każdy z nich jest wystawiony na działanie cyrkulującego chłodziwa. Wał korbowy z przeciwwagą wykonany z żeliwa obraca się w wymiennych łożyskach głównych o dzielonych panewkach. Trzeba też zauważyć, że w motorze M54B25 zamontowano siedem łożysk głównych.
Kolejną ważną kwestią jest to, że w kutych, stalowych korbowodach zastosowano wymienne łożyska dzielone po stronie wału korbowego, a także tuleje pełne w miejscu, gdzie znajduje się sworzeń tłokowy. Same tłoki zostały stworzone według modelu trójpierścieniowego z dwoma górnymi ringami ściskającymi i dolnym, jednoczęściowym, który zgarnia olej. Z kolei sworznie tłokowe utrzymują pozycję dzięki zastosowaniu pierścieni osadczych.
Głowica cylindra
Przy głowicy cylindra w jednostce M54B25 kluczowe znaczenie ma materiał wykonania. Stop aluminium zapewnia dobre parametry skuteczności chłodzenia.
Oprócz tego została ona stworzona na bazie konstrukcji krzyżowej, która zapewnia większą moc i sprawność. Właśnie dzięki niej powietrze dolotowe wpada do komory z jednej strony, a wydostaje się z drugiej.
Konkretne zabiegi konstrukcyjne wpłynęły też na mniejszy hałas podczas pracy motoru. Dotyczy to luzu zaworów, który jest ustawiany przez samonastawne hydrauliczne popychacze. Eliminuje to też potrzebę regularnego ustawiania zaworów.
Eksploatacja jednostki napędowej – na co trzeba uważać?
W przypadku silnika BMW M54B25 do najczęściej występujących problemów zalicza się wadliwą pompę wodną, a także niesprawny termostat. Użytkownicy zwracają też uwagę na uszkodzony zawór DISA i zepsute uszczelki VANOS. Do często psujących się elementów należy również pokrywa zaworów i nakrętka pompy oleju.
Czy silnik M54B25 jest warty polecenia?
Model M54B25 w latach świetności zbierał niezwykle pochlebne recenzje. Regularnie zajmował wysokie miejsce na liście najlepszych silników świata magazynu „Ward”. Przy regularnym serwisowaniu i zwracaniu uwagi na często psujące się elementy i reagowaniu na bieżąco, silnik M54B25 będzie bezproblemowo sprawował się przez tysiące kilometrów.