Silnik 1.8t AWT jest głównie znany z Passata. Stabilne działanie jednostki właśnie w tym aucie kojarzy się z brakiem awarii i długotrwałym, bezproblemowym funkcjonowaniem. Miała na to wpływ konstrukcja jednostki napędowej, a także samego pojazdu. Co warto wiedzieć na temat budowy motoru i auta? Kluczowe wiadomości znajdziesz w tym artykule!
Silnik 1.8t AWT od Volkswagena – w jakich samochodach go montowano
Pomimo tego, że jednostkę kojarzy się najbardziej z modelem Passata B5, to stosowano ją także w innych autach. Czterocylindrowy motor montowano w pojazdach od 1993 roku – były to modele takie jak Polo Gti, Golf MkIV, Bora, Jetta, New Beetle S, a także Audi A3, A4, A6 oraz TT Quattro Sport.
Warto zauważyć, że do grupy Volkswagena należy też Skoda i SEAT. Również i ci producenci montowali jednostkę w swoich pojazdach. W przypadku pierwszego był to limitowany model Octavia vRS, a drugiego Leon Mk1, Cupra R i Toledo.
Konstrukcja jednostki napędowej
Projekt motoru oparto na bloku, który wykonano z żeliwa. Do tego dołączono głowicę cylindrów z aluminium i podwójne wałki rozrządu z pięcioma zaworami na cylinder. Realna pojemność skokowa była nieco mniejsza – sięgała dokładnie 1 781 cm3. Motor miał średnicę otworu równą 81 mm i skok tłoka na poziomie 86 mm.
Ważnym rozwiązaniem konstrukcyjnym było zastosowanie wału korbowego z kutej stali. Projekt obejmował też dzielone, kute korbowody, a także kute tłoki Mahle. Ostatni z zabiegów dotyczył wybranych modeli motoru.
Udany projekt turbosprężarki
Turbosprężarka ma niezwykle podobną specyfikę działania do Garreta T30. Komponent zasila kolektor dolotowy o zmiennej długości.
Funkcjonuje to w ten sposób, że przy niskich obrotach powietrze przemieszcza się przez cienkie przewody dolotowe. Tym sposobem uzyskano większy moment obrotowy i podwyższono kulturę jazdy – jednostka zapewnia równą pracę również przy niskich obrotach.
Z kolei przy wysokich obrotowa otwiera się klapa. Łączy ona dużą, otwartą przestrzeń kolektora dolotowego z głowicą cylindra – omija rury, a także zwiększa moc maksymalną.
Różne odmiany silnika 1.8t AWT
Na rynku pojawiło się kilka rodzajów jednostki napędowej. W większości odmian modeli VW Polo, Golf, Beetle i Passata oferowano motor o mocy od 150 do 236 KM. Najmocniejsze z silników montowano w Audi TT Quattro Sports. Dystrybucja motoru trwała od 1993 do 2005 roku, a sam silnik należał do rodziny EA113.
Dostępne były też wersje wyścigowe. Moc i trwałość jednostki napędowej była wykorzystywana w serii Formula Palmer Audi. Motor miał turbo Garrett T34 z opcją scrable boost, co pozwalało zwiększyć moc silnik 1.8 t nawet do 360 KM. Stworzono też modele używane w F2 o mocy 425 KM z opcją doładowania do 55 KM.
Passat B5 i silnik 1.8 20v AWT to udane połączenie
Dowiedzmy się nieco więcej o aucie, które stało się synonimem stabilnego działania, czyli Passacie B5 napędzanym przez 1.8t AWT. Samochód był produkowany od 2000 do 2005 roku, ale jest często widywany na drogach i dziś – właśnie ze względu na udane połączenie mocnej konstrukcji i stabilnie działającej jednostki napędowej.
Podczas użytkowania tej jednostki średnie zużycie paliwa wynosiło około 8,2l/100 km. Pojazd przyspieszał do prędkości 100 km/h w 9,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 221 km/h przy masie własnej 1320 kg. Passat B5.5 1.8 20v Turbo był wyposażony w czterocylindrową, benzynową jednostkę o kodzie AWT, która wytwarzała 150 KM mocy przy 5700 obrotach na minutę i 250 Nm.
W przypadku tego modelu auta moc była przenoszona poprzez przedni napęd FWD z 5-biegową manualną przekładnią. Pojazd bardzo dobrze trzymał się na drodze. Miało na to wpływ zastosowanie niezależnego zawieszenia McPherson, sprężyn śrubowych, belki przeciwwstrząsowej z przodu, a także zawieszenia Multilink. Auto było też wyposażone w wentylowane tarcze hamulcowe z tyłu i z przodu.
Czy silnik 1.8t AWT był awaryjny?
Jednostka napędowa cieszyła się dobrymi opiniami. Pomimo to w trakcie użytkowania pojawiały się pewne problemy. Były one najczęściej związane z osadzaniem się szlamu olejowego, awarią cewki zapłonowej czy uszkodzoną pompą wodną. Niektórzy użytkownicy skarżyli się też na nieszczelny układ podciśnienia, uszkodzonego paska rozrządu oraz napinacza. Awaryjny był też czujnik płynu chłodzącego.
Wymienione wady pojawiały się w trakcie codziennego używania auta. Nie stanowiły jednak powodu do tego, żeby silnik 1.8t AWT był uznany za zły. Udana konstrukcja motoru w połączeniu z przemyślanym projektem aut, takich jak Passat B5 czy Golf Mk4 sprawiła, że samochody te są używane do dziś.