Silnik S301D z andrychowskich zakładów został stworzony na bazie bogatych doświadczeń z zakresu produkcji, a także eksploatacji motorów z zapłonem samoczynnym. Motor znajdował szerokie zastosowanie przy wymagających pracach.
Znakomicie współpracował m.in. z osprzętem takim jak prądnice, betoniarki, wyciągi budowlane czy bardziej popularne koparki i ciągniki. Dowiedz się więcej na temat motoru z naszego artykułu!
Silnik S301D – dane techniczne
Silnik S301D to czterosuwowy, jednocylindrowy motor z zapłonem samoczynny z pionowym układem cylindrów. Średnica cylindra równała się 85 mm przy skoku tłoka na poziomie 100 mm. Całkowita objętość skokowa sięgała 567 cm3 przy stopniu sprężania 17,5.
Moc znamionowa nieprzeciążalna plasowała się na poziomie od 3 do 5,1 kW (4,1–7 KM) przy 1200–2000 obr./min a przy znamionowej prędkości obrotowej 1200–1500 obr./min w okolicach 3–4 kW (4,1-5,4 KM).
Odmiana S301D/1
Oprócz wersji silnika S301D powstała także odmiana z przyrostkiem „/1″. Zastosowano w niej takie same rozwiązania konstrukcyjne, jak w przypadku podstawowego modelu i ma identyczne parametry techniczne.
Różnica polega natomiast na przeznaczeniu – podobna wersja powinna być stosowana tam, gdzie urządzenia są napędzane od strony wału rozrządu, a uruchamianie odbywa się od strony koła zamachowego.
Sposób działania czterosuwowego Andoria S301D
Silnik jest jednocylindrową, czterosuwową jednostką napędową. Oznacza to, że proces pracy motoru składa się z czterech, kolejno po sobie następujących cykli – ssania, sprężania, rozprężania i pracy.
W trakcie suwu ssania, tłok przesuwa się w kierunku DPM i wytwarza podciśnienie, które wywołuje napływ powietrza do cylindra – przez zawór wlotowy. W momencie, kiedy tłok przejdzie przez DMP, otwór wlotowy zaczyna się zamykać.
Wtedy zaczyna się sprężania powietrza skutkujące jednoczesnym wzrostem ciśnienie i temperatury. Na koniec suwu do cylindra trafia rozpylone paliwo. W zetknięciu z powietrzem o wysokiej temperaturze zaczyna się szybko spalać, co wiąże się z nagłym wzrostem ciśnienia.
Tłok wskutek działania ciśnienia gazów spalinowych przesuwa się w stronę DMP i oddaje nagromadzoną energię wprost na wał korbowy jednostki napędowej. Kiedy dochodzi do DMP, otwiera się zawór wlotowy, przez który w trakcie ruchu tłoka w kierunku GMP ma miejsce wypychanie spalin na zewnątrz cylindra.
Kiedy tłok dochodzi w końcu do GMP, jeden cykl pracy, na który składają się dwa obroty wału korbowego, dobiega końca.
System chłodzenia zastosowany w jednostce napędowej – sekret niezawodności motoru
W silniku działa chłodzenie powietrzem. Dzięki jego odpowiedniej ilości wentylator odśrodkowy jest zabezpieczony. Warto nadmienić, że ten komponent stanowi całość z kołem zamachowym.
Za sprawą tych rozwiązań konstrukcyjnych, budowa motoru jest prosta i ułatwia obsługę jednostki napędowej, a także podnosi jej niezawodność. Wpływa to też na uniezależnienie się od temperatury otoczenia, czy ewentualnego braku wody w miejscu pracy. Właśnie to sprawia, że silnik S301D sprawdza się w praktycznie każdych warunkach pogodowych i jest uznawany za niezawodny i „nie do zdarcia”.
Możliwość odbioru mocy z dwóch punktów
Motor z Andrychowa może odbierać moc z dwóch punktów. Pierwszym z nich jest wał korbowy lub rozrządu – dzieje się to za sprawą koła pasowego na pas płaski lub paski klinowe. Natomiast drugi umożliwia to za sprawą sprzęgła elastycznego mocowanego na kole zamachowym.
Odbiór mocy w pierwszym przypadku jest możliwy poprzez koło pasowe na pasie płaskim lub pasków klinowych. Z kolei w drugim za pośrednictwem połączenia jednostki napędowej z użytkowanym urządzeniem przy użyciu sprzęgła. Uruchamianie silnika może przebiegać ręcznie albo przy użyciu korby rozruchowej, która jest założona na zazębiaczu wału rozrządu.
O czym pamiętać, decydując się na odbiór mocy z koła pasowego w silniku wysokoprężnym?
Należy pamiętać, że w momencie, kiedy odbiór mocy odbywa się z koła pasowego, które jest osadzone na wale rozrządu, konieczne jest wykonanie na osłonie wymienionego elementu otworu, pozwalającego na założenie korby rozruchowej na zazębiacz.
Inżynierowie Andorii ułatwiają to zadanie użytkownikowi za sprawą umieszczenia w nasadzie głowicy odprężnika. Miało na to wpływ również użycie odlewów z metali lekkich, co zapewniło dość mały ciężar przy zwartej konstrukcji zestawu.
Gdzie stosowano rolniczy silnik S301D?
Użycie części o niedużej wadze wpłynęło także na możliwość szerokiego zastosowania jednostki napędowej. Była używana do napędu prądnic, betoniarek, kompletu wyciągów budowlanych, przenośników taśmowych, koparek, pomp sprężarek mocarni typu lekkiego, sieczkarni, kosiarek sitowia, czy wózków oraz łodzi roboczych. Z tego powodu silnik Andoria S301D jest niezwykle doceniany przez użytkowników.