Silnik N57 należy do rodziny jednostek wysokoprężnych, które wyposażono w turbodoładowanie i system common rail. Produkcja rozpoczęła się w 2008 i zakończyła w 2015 roku. Przedstawiamy najważniejsze informacje na jego temat.
Silnik N57 – dane techniczne
W dieslu zastosowano system sterowania zaworami typu DOHC. Sześciocylindrowa jednostka napędowa ma 6 cylindrów z 4 tłokami na jeden. Otwór silnika wynosi 90 mm a skok tłoka 84 mm przy kompresji 16.5. Dokładna pojemność motoru równa się 2993 ccm.
Motor zużywał 6,4l paliwa na 100 km w mieście, 5,4l na 100 km w cyklu mieszanym i 4,9l na 100 km w trasie. Do prawidłowej eksploatacji jednostki należało używać olej typu 5W-30 lub 5W-40.
Wersje motoru od BMW
Od początku produkcji motoru BMW, powstało sześć typów jednostki napędowej. Wszystkie miały otwór cylindra i skok tłoka o wymiarach 84 x 90 mm, pojemność 2993 cm3, a stopień sprężania równał się 16,5:1. Do rodziny N57 zaliczały się następujące odmiany:
- N57D30UL o mocy 150 kW (204 KM) przy 3750 obr./min. i 430 Nm przy 1750-2500 obr./min. Druga wersja ma moc 155 kW (211 KM) przy 4000 obr./min. i 450 Nm przy 1750-2500 obr./min;
- N57D30OL 180 kW (245 KM) przy 4000 obr./min. oraz 520 Nm przy 1750-3000 obr./min. lub 540 Nm przy 1750-3000 obr./min.;
- N57D30OL 190 kW (258 KM) przy 4000 obr./min. oraz 560 Nm przy 2000-2750 obr./min.;
- N57D30TOP220 kW (299 KM) przy 4400 obr./min. lub 225 kW (306 KM) przy 4400 obr./min. oraz 600 Nm przy 1500-2500 obr./min.;
- N57D30TOP(TÜ) 230 kW (313 KM) przy 4400 obr./min. i 630 Nm przy 1500-2500 obr./min.;
- N57D30S1 280 kW (381 KM) przy 4400 obr./min. 740 Nm przy 2000-3000 obr./min.
Odmiana sportowa N57D30S1
Powstała także odmiana sportowa z trzema doładowarkami, gdzie pierwsza miała zmienną geometrię turbiny i bardzo dobrze funkcjonowała przy niskich prędkościach jednostki napędowej, druga przy średnich, zwiększając moment obrotowy, a trzecia generowała krótkie szczyty mocy i momentu obrotowego przy największym obciążeniu – na poziomie 740 Nm i 280 kW (381 KM).
Konstrukcja jednostki napędowej
N57 jest doładowaną, chłodzoną wodą jednostką rzędową z kątem nachylenia równemu 30°. Zastosowano w niej po dwa wałki rozrządu górnego – motor jest wysokoprężny. Blok silnika wykonano z lekkiego i wytrzymałego aluminium. Z kolei panewki łożysk głównych wału korbowego zrobiono ze spiekanego metalu.
Warto opisać też budowę głowicy cylindra silnika. Jest ona podzielona na dwie części, gdzie w dolnej znajdują się kanały wydechowe i ssące, a także zawory. W górnej partii zamontowano płytę nośną, na której pracują wałki rozrządu.
Głowicę wyposażono też w kanał recyrkulacji spalin. Cechą charakterystyczną N57 jest też to, że w cylindrach umieszczono suche tuleje połączone termicznie z blokiem cylindrowym.
Wałki rozrządu, paliwo i turbosprężarka
Ważnym elementem działania motoru, jest wałek rozrządu zaworu wydechowych, napędzany przez unitarny komponent wentyli dolotowych. Wymienione części odpowiadają za kontrolę zaworów ssących i wydechowych cylindrów.
Z kolei łańcuch rozrządu od strony koła zamachowego jednostki napędowej, który jest napinany przez hydrauliczne ściągacze łańcucha, odpowiada za prawidłowe działanie wałka rozrządu wentyli ssących.
W silniku N57 paliwo jest wtryskiwane pod ciśnieniem od 1800 do 2000 bar prosto do cylindrów za sprawą układu Common Rail autorstwa firmy Bosch. Poszczególne odmiany jednostki napędowej mogą mieć różne turbosprężarki wydechowe – o zmiennej geometrii lub połączone z chłodnicą międzystopniową, jedną lub dwie.
Eksploatacja jednostki napędowej – występujące problemy
W trakcie użytkowania motoru mogły pojawić się usterki związane z amortyzatorami wirowymi. Wskutek nieprawidłowego działania silnik zaczyna nierównomiernie pracować, a także sygnalizować błędy systemu.
Kolejną kwestią jest generowanie dużej ilości hałasu. Niepożądane dźwięki to efekt zepsutego tłumika wału korbowego. Problem pojawia się przy przebiegu ok. 100 tys. km i konieczna jest wymiana łańcucha rozrządu.
Trzeba też zwracać uwagę na stosowanie odpowiedniego rodzaju oleju. Dzięki temu pozostałe części układu takie jak turbina powinny działać bezproblemowo przez co najmniej 200 tys. kilometrów.
Silnik N57 nadaje się do tuningu
Jednym z najczęściej stosowanych sposobów na zwiększenie mocy motoru, jest modernizacja turbosprężarki. Dodając do silnika większej wersji lub odmiany hybrydowej, można znacząco poprawić parametry dopływu powietrza wlotowego. Będzie się to jednak wiązać z wyższym poziomem spalania paliwa.
Użytkownicy N57 decydują się też na tuning ECU. Remapping jednostki jest relatywnie niedrogi, a poprawia osiągi. Innym rozwiązaniem z tej kategorii, jest wymiana nie tylko ECU, ale i tuning boxów.
Tuning może również dotyczyć koła zamachowego. Komponent o niższej masie wpłynie na lepsze osiągi jednostki napędowej poprzez podwyższenie obrotów silnika.
Do pozostałych technik zwiększania potencjału silnika zalicza się modernizację pompy paliwa, stosowanie wtryskiwaczy o dużym przepływie, montowanie polerowanej głowicy, zestawu indukcyjnego, czy sportowego katalizatora, wydechu i drogowej krzywki.