Regularna kontrola stanu technicznego podzespołów jest rutynową czynnością dla każdego kierowcy. Zwykle w zadbanych egzemplarzach nie będzie dla ciebie problemem sprawdzenie poziomu oleju silnikowego czy dolewanie płynu chłodniczego. Warto samodzielnie wykonywać takie czynności i nie odkładać ich do momentu wykrycia awarii.
Dlaczego to tak istotne? Dowiedz się, dlaczego dolewanie płynu do chłodnicy jest ważne i jak go uzupełnić. Przeczytaj nasz poradnik!
Rola płynu chłodniczego w silniku
Za utrzymywanie stałej temperatury pracy jednostki napędowej odpowiada płyn chłodniczy. Krąży on wewnątrz bloku i głowicy silnika, odbierając nadmiar ciepła powstający podczas spalania paliwa. Dzięki niemu konstrukcja nie przegrzewa się i jest zdolna pracować przez długi czas w optymalnych temperaturach.
W nowych i bardzo sprawnych autach dolewanie płynu chłodniczego odbywa się bardzo rzadko i zwykle obejmuje marginalne ilości substancji. Zdarza się jednak, że płyn znika szybciej i konieczne jest stałe monitorowanie jego poziomu. Dlaczego tak się dzieje?
Czy płyn chłodniczy może ubywać?
Jeżeli dochodzi do znacznych strat płynu chłodniczego, jest to zwykle spowodowane nieszczelnościami. Substancja ta krąży w tzw. małym i dużym układzie, do których należą takie elementy, jak:
- chłodnica;
- przewody gumowe;
- nagrzewnica;
- blok i głowica silnika;
- termostat.
W zasadzie każdy z tych elementów jest narażony na uszkodzenie lub nieszczelność. A wtedy dolewanie płynu chłodniczego może okazać się niezbędne. Niewielkie ilości mogą też opuszczać układ przez parowanie, jednak nie są jest to tak groźne.
Dolewanie płynu chłodniczego – dlaczego ważne?
Przyglądając się zbiorniczkowi wyrównawczemu, możesz dostrzec skalę pomiarową objętości płynu. Zwykle zakres „MIN-MAX” nie jest przesadnie duży. Margines błędu jest więc niewielki. Do każdego układu w samochodzie wlewa się określoną ilość płynu.
Zbyt niska objętość sprawi, że jednostka napędowa będzie się przegrzewać. Jeszcze groźniejszy jest bardzo duży niedobór. Może doprowadzić w skrajnych wypadkach nawet do zatartego silnika.
Ile płynu chłodniczego mieści się w układzie?
To zależy od konkretnego auta i założeń producenta. Zwykle jednak jest to 4-6 litrów. Takie wartości dotyczą aut o mniejszych 3- i 4-cylindrowych jednostkach, czyli pojazdów miejskich i segmentu C. Im większe silniki, tym trudniej jest utrzymać ich temperaturę na odpowiednim poziomie.
Dolewanie płynu chłodniczego jest w takich jednostkach konieczne, szczególnie jeśli pojawią się drobne wycieki. W popularnych jednostkach V6 (np. 2.7 BiTurbo od Audi) pojemność układu to 9,7 litra. A kosmiczny silnik W16 z Bugatti Veyron Super Sport potrzebuje aż 60 litrów płynu w dwóch układach.
Wlew płynu chłodniczego – gdzie się znajduje?
W większości samochodów zamontowany jest zbiorniczek wyrównawczy. Dolewanie płynu chłodniczego możesz przeprowadzić właśnie za pośrednictwem tego zbiornika. Znajduje się on zazwyczaj w okolicach prawej strony komory silnika. Będziesz mógł go szukać, stojąc przed przednim zderzakiem auta.
Jest czarny, żółty lub niebieski. Ma na sobie oznaczenie ostrzegające przed wysoką temperaturą i ryzykiem poparzenia. Bardzo łatwo jest go rozpoznać, ponieważ zwykle umieszczony jest na przezroczystym zbiorniczku, w którym widać poziom płynu.
Dolewanie płynu chłodniczego
Jak uzupełnić płyn chłodniczy? Dolewka płynu chłodniczego nie jest skomplikowaną czynnością, o ile nie doszło do zagotowania się substancji w silniku. W standardowych warunkach niewielki spadek objętości płynu uzupełnisz na wyłączonym silniku i właśnie przez zbiornik wyrównawczy.
Będziesz musiał ustawić samochodu na prostym podłożu, aby pomiar poziomu płynu był wiarygodny. Po wlaniu odpowiedniej ilości substancji wystarczy zakręcić korek.
Jak mieszać zimne i gorące substancje?
Może się jednak zdarzyć, że podczas jazdy zauważysz zbyt wysoką temperaturę silnika. Po skontrolowaniu poziomu płynu dostrzeżesz, że jest go zbyt mało. Co wtedy zrobić? Dolewanie płynu chłodniczego, który jest chłodny, do zbiorniczka wyrównawczego z gorącym płynem jest niebezpieczne. Postępuj więc zgodnie ze wskazówkami.
- Najpierw powoli odkręć korek, aby gorące powietrze mogło nieco ulecieć.
- Potem delikatnym strumieniem wlewaj płyn.
- Pamiętaj, by robić to na włączonym silniku! W przeciwnym wypadku spora ilość chłodnego płynu może doprowadzić nawet do trwałego uszkodzenia bloku, głowicy lub uszczelki pod nią.
Jak dolać płyn do chłodnicy?
Bardzo duże ubytki płynu uzupełniane są przez wlew w chłodnicy. Musisz najpierw go zlokalizować, a potem przystąpić do uzupełniania układu płynem. Czynność tę wykonuje się na wyłączonym i zimnym silniku.
Po wlaniu substancji powinieneś uruchomić jednostkę i pozwolić pompie na uzupełnienie układu płynem. Po kilku minutach skontroluj poziom płynu w zbiorniczku i przez niego wykonaj dolewanie płynu chłodniczego do optymalnego poziomu.
Dolewanie płynu chłodniczego i zastąpienie go wodą
Dolewanie płynu do chłodnicy zwykle ma związek z sytuacjami awaryjnymi. Dlatego jeśli nie masz pod ręką płynu chłodniczego, to możesz użyć wody destylowanej. Czy można dolewać wody do płynu chłodniczego? W ostateczności i tylko w sytuacji bez wyjścia możesz dolać zwykłej wody butelkowanej lub kranowej.
Niesie to jednak za sobą ryzyko zanieczyszczenia układu i korodowania elementów. Pamiętaj, że niektóre podzespoły wykonane są z metali podatnych na utlenianie, a woda przyspiesza ten proces. Poza tym, pozostawienie wody w układzie na zimę może spowodować rozsadzenie bloku lub głowicy.
Czy można mieszać płyn chłodniczy z wodą?
Czasem nie ma innego wyjścia, szczególnie gdy nastąpiło rozszczelnienie i trzeba jakoś dojechać do najbliższego warsztatu. Jednak w normalnej sytuacji nie powinieneś mieszać płynu z wodą.
Dolewanie płynu chłodniczego, nawet różnych barw, nie jest szkodliwe dla silnika, jednak woda zmienia właściwości substancji i obniża poziom jej wrzenia. Sprzyja też korozji i zanieczyszczeniu układu. Wlewanie wody do układu chłodzenia nie jest więc dobrym pomysłem, jeśli dbasz o swoje auto.
To, że musisz często dolewać płynu chłodniczego, świadczy tylko o jednym – w układzie pojawiła się nieszczelność. Czasem też sprawa może być poważniejsza i świadczy o wypalonej uszczelce pod głowicą. Dolewanie płynu chłodniczego, który wciąż ubywa, nie rozwiąże problemu. Udaj się do warsztatu i zdiagnozuj, jaki kłopot się pojawił.