Przyczyny zanieczyszczenia przepustnicy
Pierwszym powodem, dla którego przepustnica zbiera brud, jest jej umiejscowienie i rola w pojeździe. Jak wspomnieliśmy we wstępie, znajduje się ona przy silniku. W związku z tym, że jej zadaniem jest przepuszczanie powietrza, stale narażona jest na transportowanie zabrudzeń zewnętrznych, które mogą spowodować zawór. Będzie to miało związek z innym uszkodzonym lub zanieczyszczonym elementem – filtrem powietrza. Zabrudzenia wpadają do przepustnicy także z drugiej strony – z silnika. To przede wszystkim opary spalinowe, osad olejowy czy węglowy (nagar).
Jak zabrudzenia przepustnicy wpływają na samochód?
Brud zbierający się na przepustnicy ma niestety negatywny wpływ na pracę pojazdu. Przede wszystkim blokuje swobodne otwieranie i zamykanie się jej klapki, na skutek czego silnik zaczyna pracować nieregularnie. Powietrze jest dostarczane w chaotyczny sposób, najczęściej w zbyt małej ilości w stosunku do potrzeb silnika. Ten zaczyna słabiej pracować. Po chwili otrzymuje solidniejszą dawkę powietrza, przez co przyspiesza – i znowu zwalnia.
Powtarzalność takiego procesu wiąże się ze stałym, nieregularnym w dodatku wzrostem mocy, co z kolei oznacza większe zużycie paliwa. Gwałtowne spadki mocy silnika przy niskich obrotach silnika prowadzą do jego gaśnięcia i dławienia się przy naciskaniu pedału gazu. Regularne czyszczenie przepustnicy ma więc wyjątkowo duże znaczenie w kwestii utrzymania samochodu w doskonałej kondycji.
Jak i czym wyczyścić przepustnicę samodzielnie? Pamiętaj o filtrze!
Ze zleceniem można oczywiście udać się do warsztatu. Jeśli jednak lubisz samodzielnie opiekować się samochodem, z całą pewnością poradzisz sobie z czyszczeniem przepustnicy. Jak więc i czym wyczyścić przepustnicę? Proces ten opisujemy poniżej w kilku prostych krokach.
- Przygotuj ściereczkę z mikrofibry albo pędzel z delikatnym włosiem i środek do czyszczenia przepustnic. Znajdziesz go w sieci lub sklepach motoryzacyjnych pod nazwą „zmywacz do gaźników i przepustnic”. Koszt takiego produktu to od 10 do średnio 40 złotych. Alternatywnym rozwiązaniem może być benzyna ekstrakcyjna, także wykazująca właściwości czyszczące i odtłuszczające.
- Zlokalizuj przepustnicę – jest umiejscowiona pomiędzy kolektorem dolotowym a filtrem powietrza przy silniku. Może znajdować się w pozycji pionowej albo poziomej, zależnie od kierunku wlotu powietrza do silnika. Jest zamontowana najczęściej w plastikowej obudowie i ma kształt cylindra (wewnątrz), wyróżnia się charakterystyczną klapką.
- Ostrożnie zdemontuj obudowę filtra oraz rury doprowadzające powietrze.
- Odłącz przewód silniczka krokowego (elementu przepustnicy).
- Zdemontuj przepustnicę.
- Rozpocznij czyszczenie zgodnie ze wskazówkami producenta zakupionego produktu. Najczęściej należy nanieść go na zabrudzone miejsce, pozostawić na kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund, po czym przetrzeć powierzchnię ściereczką albo pędzlem. Powtarzaj czynność aż do usunięcia wszystkich zabrudzeń. Pomocne mogą okazać się także patyczki kosmetyczne, które dotrą do wszystkich trudniej dostępnych miejsc. Wspomnianą alternatywą jest benzyna ekstrakcyjna, z którą należy postąpić w ten sam sposób.
Czyszczenie przepustnicy bez demontażu – czy jest możliwe?
Usunięcie przepustnicy z pojazdu nie musi być konieczne. Wszystko zależy jednak od jej stopnia zabrudzenia. Zakładając, że użytkownik konserwuje element regularnie i nie doprowadza do zebrania się grubej warstwy osadu, czyszczenie przepustnicy bez demontażu przebiegnie bezproblemowo. Wówczas wystarczy wyjąć rurę doprowadzającą powietrze i obudowę filtra. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na dokładność czyszczenia. Widoczność będzie nieco gorsza niż przy zdemontowanym elemencie.
Jeśli jednak przepustnica będzie myta pierwszy raz od bardzo długiego czasu albo jest czyszczona ze względu na występujące już problemy z samochodem, jej odczepienie może być konieczne.
Czy warto regularnie czyścić przepustnicę w silniku? Sprawdź, jak często to robić
Czyszczenie warto oczywiście wykonywać regularnie i profilaktycznie. Przypominanie sobie o tej konieczności wyłącznie w momencie utrudnionej pracy silnika może bowiem doprowadzić do awarii któregoś z elementów układu dolotowego. Jaka częstotliwość będzie najbezpieczniejsza? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy bowiem od częstotliwości użytkowania pojazdu. Warto weryfikować poziom zanieczyszczenia co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu.
Czyszczenie przepustnicy nie zajmuje dużo czasu. Jest to również bardzo proste, dzięki czemu powinien poradzić sobie z nią każdy, bez względu na stopień znajomości mechaniki samochodowej. Powtarzaj ją regularnie, by silnik i czujniki jak najdłużej pracowały bezproblemowo.