Umiejętne prowadzenie pojazdu to większa oszczędność paliwa i bezpieczeństwo na drodze. Jeżeli zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak poprawić efektywność swojej jazdy, mogłeś spotkać się z pojęciem takim jak hamowanie silnikiem. Ta technika przynosi wiele korzyści, o ile wykonuje się ją poprawnie. Dane statystyczne wskazują, że ten sposób hamowania jest coraz częściej wykorzystywany przez kierowców w Polsce i na świecie.
Być może myślisz, że to, jak hamować silnikiem to wiedza, którą można zdobyć na podstawie własnego doświadczenia oraz prób i błędów. Do pewnego stopnia jest to zgodne z prawdą. W końcu, podczas kursu prawa jazdy, musisz ćwiczyć manewr przez wiele godzin, żeby opanować go do perfekcji. Zauważ jednak, że wtedy robisz to pod nadzorem instruktora.
Dlatego samodzielne testowanie tego, jak hamować silnikiem nie jest zalecane. Podczas nauki tej techniki warto skorzystać z pomocy instruktora lub doświadczonego kierowcy. Oni będą wiedzieć, jak stosować hamowanie silnikiem, tak aby było ono bezpieczne i nie eksploatowało nadmiernie pojazdu. Kluczowy będzie tu układ hamulcowy, ale również jednostka napędowa.
Kiedy powinieneś hamować silnikiem
Wykorzystanie silnika do zmniejszenia prędkości jazdy to technika, która powinna być znana każdemu kierowcy. Niestety w praktyce jest z tym różnie i nie każdy wie, że można stosować hamowanie silnikiem diesel lub benzynowym. Nawet na kursie jazdy, nie każdy instruktor pamięta, żeby wspomnieć o zwalnianiu z wykorzystaniem silnika i skupia się tylko na hamulcu.
To poważny błąd, bowiem samochody osobowe posiadają układ hamulcowy, który nie jest przeznaczony do dłuższej pracy pod dużym obciążeniem. Doskonale to widać na przykładzie podróżowania po terenach górskich. W takiej sytuacji nadużywanie hamulca może skończyć się zagotowaniem płynu w układzie hamulcowym. Dlatego wtedy rekomendowane jest hamowanie jednostką napędową.
Korzyści hamowania silnikiem
To, jak się hamuje silnikiem, powinno być wiadome wśród osób, które często zjeżdżają ze wzniesień. Możesz wtedy uniknąć wciskania pedału hamulca przez kilkadziesiąt sekund. Ta technika może ci się przydać również w codziennej jeździe po mieście, na przykład gdy zbliżasz się do sygnalizacji świetlnej. Wtedy należy puścić pedał gazu i dotoczyć się do skrzyżowania. Oszczędzisz nie tylko swoje tarcze i klocki hamulcowe, ale również paliwo.
Pamiętaj, że jeżeli masz samochód, który jest wyposażony we wtrysk paliwa, to w trakcie hamowania silnikiem paliwo nie jest dawkowane. Innymi słowy, jedziesz wtedy za darmo. Takie rozwiązanie nie tylko pozwala ci zaoszczędzić pieniądze wydawane na paliwo, ale również sprawia, że twoja jazda jest bardziej ekologiczna i przyjazna środowisku.
Na czym polega hamowanie silnikiem?
Hamowanie silnikiem nie jest to skomplikowanym zabiegiem. Najprościej mówiąc, jest to jazda na włączonym biegu, bez wciskania pedału przyspieszenia i sprzęgła. Największą trudnością może się dla ciebie okazać właściwy dobór przełożenia. Pamiętaj, że im niższy bieg, tym adekwatnie dłuższy będzie współczynnik zmniejszonej prędkości.
Tak więc w praktyce hamowanie będzie bardziej odczuwalne, jeżeli jedziesz na trzecim biegu, aniżeli na piątym. Konieczne będzie dopasowanie odpowiedniego biegu do prędkości, z którą akurat się poruszasz, a także w odniesieniu do pochyłości samej drogi. Dużo może zależeć od samochodu, który prowadzisz. Pojazdy mają różne skrzynie biegów i same zakresy funkcjonowania konkretnych biegów. Jeżeli to twój pierwszy samochód, najlepiej skonsultuj się z bardziej doświadczonym kierowcą i poproś go o wskazówki.
Hamowanie silnikiem a sprzęgło
Jeśli analizujesz zagadnienia takie jak hamowanie silnikiem a sprzęgło, musisz zwrócić uwagę na zachowanie samochodu. Pamiętaj, że gdy będziesz zjeżdżać ze wzniesienia i puścisz pedał przyspieszenia, samochód może zwiększać prędkość. Musisz wtedy obserwować, czy wskaźnik obrotomierza nie zbliża się do czerwonego pola. Jeżeli szybkość będzie zwiększona, powinieneś wrzucić niższy bieg. Gdy występuje sytuacja odwrotna, musisz zmienić bieg na wyższy. Główną zasadą jest to, aby pozostać w obszarze obrotów, które są odpowiednie dla biegu, który ma być włączony.
Błędy związane z hamowaniem
Bardzo doświadczeni kierowcy oraz instruktorzy, którzy analizują szczegółowo hamowanie na luzie lub technikę z wykorzystaniem silnika, zwracają też uwagę na ryzyko, które może występować w pewnych okolicznościach. Na przykład jeżeli będziesz hamować silnikiem na nawierzchni, która jest śliska, możesz mieć z tym spory problem. Takie sytuacje występują przede wszystkim zimą i wtedy musisz mieć świadomość, że nieodpowiednio wykorzystana technika może doprowadzić do wpadnięcia w poślizg.
Gdy chcesz dokładnie zapamiętać, co to jest hamowanie silnikiem, wiedz, że największe niebezpieczeństwo może wystąpić wtedy, gdy wybierzesz bieg, który będzie się znajdować poza wspomnianymi prędkościami „operacyjnymi”. To one są właśnie dopasowane przez producenta dla każdego przełożenia. Złe ich dobranie może skutkować m.in. szarpnięciem samochodu, co może doprowadzić do kolizji. Kiedy nie jesteś pewny rezultatu, wróć do zwykłego hamowania, bezpieczeństwo powinno zawsze być na pierwszym miejscu. Hamowanie silnikiem to technika jazdy wyróżniająca dobrego kierowcę. Dzięki jej stosowaniu poprawisz efektywność prowadzenia samochodu. Hamując silnikiem, zmniejszasz eksploatację części układu hamulcowego, zapewniając im dłuższą sprawność. To także dobry sposób na oszczędność paliwa i jazdę bardziej przyjazną środowisku. Biegłość w tej technice pozwoli ci na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu twojej jazdy na przykład w czasie podróży po górskich trasach.