Dobór jednostki napędowej to sprawa kluczowa dla każdej osoby zmotoryzowanej. Do wyboru masz wiele różnych typów silników. Co ciekawe, pewne funkcje w nich stosowane, jak np. doładowanie, były rzadkością jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Było to rozwiązanie silnikowe dedykowane dla samochodów luksusowych lub sportowych, a wszędzie dominował silnik wolnossący. Prezentował skuteczną pracę, choć nie pozwalał na szarżowanie, a koszty jego eksploatacji i zużycia paliwa były niskie.
Obecnie proporcje uległy zmianie. Punkty sprzedażowe rezygnują z samochodów posiadających silnik benzynowy wolnossący z powodu niskiego momentu obrotowego, wysokiej emisji spalin i większego prawdopodobieństwa występowania awarii. Dominować będą najpopularniejsze modele z turbodoładowaniem, silnikiem diesla i turbosprężarką wśród fanów motoryzacji. Okazuje się jednak, że jest wciąż wielu producentów, którzy bardzo cenią wolnossące silniki i nie chcą wcale od nich odchodzić. Pozytywne podejście do tych jednostek prezentuje całkiem sporo kierowców. Zastanawiając się nad wyborem samochodu, możesz brać pod uwagę, te z silnikiem wolnossącym. Takie jednostki okażą się korzystne, jeśli preferujesz mało dynamiczną jazdę po drogach lokalnych lub mieście.
Silnik wolnossący – działanie
Wolnossący silnik określa się również jako atmosferyczny. To jednostka napędowa, której nie wyposażono w turbodoładowanie. W trakcie napełniania komory spalania z otoczenia będzie zasysane powietrze, co jest wynikiem zmniejszenia ciśnienia panującego w środku silnika. Ten proces będzie tworzyć mieszankę paliwowo-powietrzną. Dla porównania, w silniku z turbiną, zasysanie powietrza jest wspomagane sprężarką. Dzięki niej dostający się do komory spalania gaz trafia tam pod większym ciśnieniem w porównaniu do obecnego na zewnątrz. To właśnie zwiększa moc silnika.
Pomimo zwiększenia osiągów pojawiać się mogą poważne wady, chociażby w postaci przeciążenia silnika. Widać to w przypadku motoru małolitrażowego. W tym kontekście silnik 2.0 wolnossący zalety ma oczywiste. Można to dostrzec na przykładzie jednostki napędowej 1.4, która posiada silnik w wariancie wolnossącym, a moc wynosi 95 KM. W przypadku silnika z turbodoładowaniem zwiększenie mocy sięgnie aż 160 KM.
Tak drastyczny skok będzie powodować trudne warunki pracy silnika, a także znacznie wyższą temperaturę. To przełoży się na żywotność jednostki. Statystyki pokazują, że motor wolnossący będzie mógł przejechać bez napraw nawet do 500 tys. km. W przypadku silnika z turbodoładowaniem remonty mogą być konieczne już po 200 tys. km. Najczęściej pęka głowica, wypalają się tłoki lub następuje wciągnięcie łańcucha rozrządu. Przed zakupem warto zorientować się, jakie są silniki wolnossące, i w jakich autach się je oferuje.
Za co możesz cenić wolnossące silniki?
Jeżeli jesteś doświadczonym kierowcą, na pewno pamiętasz czasy, gdy rynek został opanowany przez jednostki z turbodoładowaniem. Producenci zwracali uwagę na to, że są to bardziej praktyczne aniżeli nawet najlepsze silniki spalinowe wolnossące, ze względu na oszczędność i ekologię. Miały to potwierdzać badania w warunkach laboratoryjnych. Praktyka jednak szybko zweryfikowała tę teorię. W przypadku motorów z turbiną dynamika jest większa, ale przy dużych prędkościach benzyna będzie zużywana o wiele bardziej, niż w przypadku, gdy chodzi o samochody z silnikami wolnossącymi.
To jest właśnie główną zaletą tego rodzaju jednostek napędowych. Docenisz je, zwłaszcza jeżeli zależy ci na ekonomicznej i raczej spokojnej jeździe. Jednostka wolnossąca będzie o wiele lepszym wyborem, jeżeli jesteś kierowcą, który porusza się głównie po drogach miejskich, które bardzo często są zatłoczone. Wówczas nie będziesz mieć przecież nawet możliwości wykorzystania turbodoładowania.
Wolnossący benzyniak – żywotność
Jeśli chodzi o silniki wolnossące w nowszych samochodach lub w pojazdach używanych, na pewno będzie ci zależeć na ich żywotności. Musisz zwrócić uwagę na profilaktykę. Pamiętaj, że, pomimo iż takie jednostki są bardziej wytrzymałe od tych z turbodoładowaniem, to niezbędne będą regularne wizyty u mechanika. Ważny jest również styl jazdy. Zwracaj uwagę, aby nie jeździć agresywnie, bo silniki małolitrażowe są bardzo na to wyczulone niezależnie czy posiadają wtryski pośrednie, czy bezpośrednie.
Nie możesz też jeździć zbyt oszczędnie. Dynamiczna jazda skutkuje przeciążeniami i niebezpiecznie wysoką temperaturą w silniku. Z kolei podejście ekologiczne będzie obciążać układ korbowo-tłokowy. To z kolei może skutkować tym, że znacznie wcześniej będzie trzeba wymienić panewki. Pamiętaj też o tym, że niezależnie od tego, czy posiadasz silnik wolnossący, czy turbo, jednostka napędowa będzie w dobrej kondycji, gdy będziesz pokonywać długie dystanse.
Podejmując decyzje o wyborze silnika, dobrze przemyśl, do jakich celów będziesz używał samochodu. Dzięki temu łatwiej będzie ci określić jaki rodzaj jednostki napędowej będzie rozwiązaniem najbardziej efektywnym i ekonomicznym.