Wymiana klocków hamulcowym bywa konieczna. Jeśli tylko dostrzeżesz objawy zużycia klocków hamulcowych, nie zwlekaj z montażem nowych części. Wszak klocki są bardzo ważnym elementem układu hamulcowego, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierującego i pasażerów. W naszym artykule podpowiadamy, jak wymienić klocki hamulcowe krok po kroku, samodzielnie i ile to kosztuje! Zachęcamy do lektury!
Budowa układu hamulcowego w aucie
Zanim przejdziemy do omawiania krok po kroku, jak wygląda wymiana klocków hamulcowych, przybliżymy nieco informacji na temat układu hamulcowego. Otóż pełni on bardzo ważną, jeśli nie najważniejszą funkcję w samochodzie. Składa się z kilku ważnych elementów, czyli:
- klocków hamulcowych;
- tarcz hamulcowych;
- płynu hamulcowego;
- metalowych tłoczków wraz z uszczelnieniem w zaciskach hamulcowych;
- pompy hamulcowej;
- sztywnych i giętkich przewodów hamulcowych.
Jak działa układ hamulcowy w samochodzie i dlaczego co jakiś czas niezbędna jest wymiana klocków hamulcowych?
Pedał hamulca w samochodzie działa jak dźwignia mechaniczna, która wyzwala działanie układu hamulcowego. Po jego naciśnięciu zwiększa się siła nacisku i pompa hamulcowa zaczyna tłoczyć płyn hamulcowy sztywnymi i giętkimi przewodami do zacisków. Ciśnienie płynu jest zwiększane, a siła nacisku nogi na pedał wywołuje aktywność metalowych tłoczków wysuwających się z zacisków. Tłoczek powoduje dociśnięcie powierzchni roboczej klocka hamulcowego do powierzchni roboczej tarczy hamulcowej. Siła tarcia tych dwóch elementów skutkuje tym, że auto wytraca prędkość lub zatrzymuje się w trybie natychmiastowym – w zależności od użytej siły nacisku na pedał hamulca. Z czasem, w wyniku wspomnianego tarcia i co za tym idzie, zużycia części, niezbędna jest wymiana klocków hamulcowych.
Układ hamulcowy w nowoczesnych pojazdach
Jeśli jesteś właścicielem nowoczesnego pojazdu, w którym wykorzystywany jest elektroniczny układ rozdziału siły hamowania EDC, wówczas układ ten sprawdza za pomocą czujników prędkości obrotowej. Należy zweryfikować, czy trzeba przekazać większą siłę hamowania odpowiednio na tylną lub przednią oś. Rozdział zależny jest od tego, które koła mają lepszą przyczepność w danej chwili. Jeśli układ ABS samochodu wykryje poślizg któregoś z kół, to zmniejsza natychmiast ciśnienie płynu hamulcowego, kierowanego do zacisku. Wprowadza też system hamowania pulsacyjnego, by auto nie wpadło w poślizg i nie straciło przyczepności.
Ścieranie klocków hamulcowych a wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Podstawą konstrukcji klocków jest stalowa płytka, podstawa, na której producent umieszcza informacje, m.in. o dacie produkcji. Mają też warstwę cierną, czyli powierzchnię roboczą trącą w procesie hamowania o tarcze hamulcowe. Pomiędzy warstwą cierną i stalową płytą jest jeszcze warstwa łącząca i izolująco-tłumiąca. W wielu nowoczesnych klockach hamulcowych dodatkowo znajdują się elementy tłumiące, by w czasie hamowania nie generowały nieprzyjemnych dźwięków. Podsumowując, to klocki trące swoją częścią roboczą o tarcze hamulcowe powodują, że samochód zwalnia lub zatrzymuje się. Nie trzeba zatem wyjaśniać, dlaczego wymiana klocków hamulcowych i tarcz co jakiś czas to absolutna konieczność!
Ile wytrzymują klocki hamulcowe?
Wraz z eksploatacją hamulców, zużywa się materiał cierny klocków hamulcowych. Mogą one mieć różną trwałość. Stan tarczy hamulcowej i współpraca pomiędzy nią a klockiem również mają znaczenie. Wymiana klocków hamulcowych będzie konieczna szybciej przy sportowej, agresywnej jeździe czy częstym poruszaniu się autem w korkach. Ile wytrzymują klocki hamulcowe? Trwałość markowych, dobrej jakości części wynosi, przy odpowiedniej eksploatacji, nawet 70 tys. km przebiegu. Tańsze zamienniki klocków hamulcowych wymienić trzeba po przejechaniu około 20-30 tys. km.
Wymiana hamulców – czy kierowca może zweryfikować, kiedy powinna nastąpić?
Jakie objawy wskazują na to, że wymiana klocków hamulcowych jest konieczna? I czy kierowca może sam dojść do wniosku, że klocki są starte? Jak najbardziej! Nawet, jeśli nie pamiętasz terminu ostatniej wymiany klocków hamulcowych, to auto da ci znać, że przyszedł już czas na nowe części. Jakie objawy na to wskazują? Czytaj dalej, by się dowiedzieć!
Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?
Przyjmuje się, że w momencie, kiedy grubość okładziny spadnie poniżej 3 mm lub jest ona nierównomiernie zużyta, trzeba wymienić klocki hamulcowe. Montaż klocków hamulcowych może być rekomendowany, np. podczas wizyty w warsztacie czy stacji kontroli pojazdów na rutynowym przeglądzie. Standardowo przyjmuje się, że tarcze hamulcowe wymienia się co dwie wymiany klocków, ale to tylko teoria, a w praktyce warto skontrolować oba elementy układu hamulcowego.
Sam także jesteś w stanie zauważyć, że wymiana tarcz i klocków hamulcowych może być koniecznością. W wielu nowoczesnych samochodach będzie to sygnalizowane poprzez zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej. Wówczas trzeba sprawdzić, czy sygnał z elektronicznego układu ostrzegania został wygenerowany poprawnie, a jeśli tak jest – wymienić klocki hamulcowe, najlepiej wraz z tarczami.
Wymiana tarcz i klocków w starszych samochodach
W starszych samochodach, pomimo braku czujników rozmieszczonych na kołach i informujących o starciu okładziny klocków, także dostrzeżesz objawy tego, że montaż nowych klocków hamulcowych jest niezbędny dla zachowania sprawności działania całego układu. Kiedy wymieniać klocki hamulcowe w starszych autach? Gdy usłyszysz przy hamowaniu specyficzny dźwięk ocierania się metalowych płytek klocków o tarczę. Wówczas wiesz już, że te elementy właściwie nie mają już okładziny ciernej, są zużyte i dalsze ich użytkowanie może skutkować uszkodzeniem tarczy hamulcowej. O ile jeszcze do tego nie doszło…
Co jeszcze wskazuje na zużycie i konieczność wymiany klocków hamulcowych?
Na zużycie klocków hamulcowych i konieczność ich wymiany oprócz skrzypienia czy piszczenia podczas hamowania mogą wskazywać takie objawy, jak:
- pulsowanie pedału hamulca podczas naciskania;
- wydłużenie drogi zatrzymania się pojazdu;
- drgania kierownicy;
- piski z okolicy kół.
Czy można wymienić klocki hamulcowe samodzielnie?
Wymiana klocków hamulcowych samodzielnie nie jest skomplikowana. Musisz pamiętać jednak o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim wymieniaj klocki hamulcowe parami, czyli co najmniej na jednej osi – przedniej lub tylnej albo na obu jednocześnie. Musisz kupić takie, które są rekomendowane do danego modelu, rocznika pojazdu i jego wersji silnikowej.
Wymiana klocków hamulcowych – cena w warsztacie
Cena wymiany klocków hamulcowych jest uzależniona od tego, czy zdecydujesz się zrobić to samodzielnie, czy też skorzystasz pomocy fachowców. Części nie są drogie, choć jeśli zdecydujesz się na renomowane marki, to możesz zapłacić nawet 400 zł. Zakup kompletu średniej klasy to koszt oscylujący w granicach 100-160 zł. Jeżeli zdecydujesz się na samodzielną wymianę klocków hamulcowych (możesz do tego wykorzystać nasze wskazówki!), to będzie to jedyny wydatek. Jeśli jednak nie wiesz, jak wymienić klocki hamulcowe i zamierzasz zlecić to profesjonalistom, musisz doliczyć od 120 do 150 zł za robociznę w warsztacie. Kwota za usługę jest przede wszystkim uzależniona od miasta.
Jak wymienić klocki hamulcowe krok po kroku?
Montaż i wymiana klocków hamulcowych krok po kroku wygląda w następujący sposób:
- poluzuj śruby mocujące felgi kół do piast;
- unieś podwozie na lewarku lub na podnośniku – samochód musi być unieruchomiony;
- odkręć i zdemontuj koła, w których wymieniasz klocki;
- odkręć zaciski hamulcowe – do odkręcenia trzymających je śrub często potrzebne są specjalne smary penetrujące i narzędzia;
- skontroluj stan tłoczków hamulcowych i przewodów;
- wsuń tłoczki i umieść klocki hamulcowe w zaciskach;
- zamontuj klocki;
- nasmaruj smarem miedziowym wysokotemperaturowym prowadnice klocków, oczyść też gniazda zacisków i zaciski;
- zamontuj na powrót zacisk, przykręć koła i opuść samochód.
Montaż klocków hamulcowych – i co dalej?
Na koniec, po wymianie klocków hamulcowych, skontroluj poziom płynu hamulcowego i odpowietrz cały układ. Po montażu klocków hamulcowych dobrze jest kilkakrotnie zahamować delikatnie, nie gwałtownie, aby dotarły się nowe klocki i tarcze hamulcowe. Jeśli auto po samodzielnej wymianie klocków ściąga na którąś stronę podczas hamowania albo po przyciśnięciu pedału hamulca samochód nie od razu się zatrzymuje, to sygnał, że klocki zostały nieprawidłowo zamontowane.
Jeśli nie masz narzędzi do odkręcenia śrub na zaciskach albo nie czujesz się na siłach dla dokonania samodzielnej wymiany, lepiej udaj się do warsztatu. Koszt wymiany klocków hamulcowych na jednej osi to około 50-60 zł, czyli niewiele, a układ hamulcowy jest zbyt ważny, by na nim oszczędzać.