Trzon, główka i pozostałe elementy – budowa korbowodu
Najważniejsze elementy korbowodu to:
- główka;
- trzon;
- stopa;
- pokrywa stopy;
- panewki korbowodowe;
- śruby korbowodowe.
Konstrukcja korbowodu – jak to działa?
Dla zapewnienia lepszej wytrzymałości na oddziałujące siły, trzon korbowodu wykonany jest w konstrukcji dwuteownikowej. Dzięki temu zachowuje on dużą odporność na zmiany temperatury, zmienne kierunki oddziaływania energii oraz konieczność przekształcania ruchu posuwisto-zwrotnego w obrotowy.
Główka korbowodu łączy go bezpośrednio z tłokiem za pomocą tulei ślizgowej. Konieczne jest przy tym zastosowanie smarowania olejowego, realizowane przez mgłę olejową lub otwór w trzonie elementu.
Stopa umożliwia połączenie z wałem korbowym. Aby mógł on się obracać, niezbędne są panewki korbowodowe. Ich zastosowanie jest niezbędne celem zapewnienia obniżenia tarcia. Zazwyczaj posiada nacięcia umożliwiające równomierne rozprowadzanie medium smarującego.
Korbowód z węzłem łożyskowym silnika
W materiałach traktujących o patentach znajdziesz pewne rozwiązanie polskiego konstruktora. Dotyczy ono korbowodu z węzłem łożyskowym. Jaka jest jego budowa? Cechą szczególną korbowodu z węzłem łożyskowym jest zastosowanie półpanewek stopy korbowodu z dodatkowym zamkiem kulowym. Dzięki temu rozwiązaniu istnieje możliwość równoważenia kąta dewiacji i luzu poosiowego w układach tłokowo-korbowych. Stopa mocowana na wale korbowym nie jest sztywna, lecz łożyskowana w sposób wahliwy. Rozwiązanie to doczekało się patentu, lecz nie weszło do masowej produkcji.
Panewki korbowodowe – przyczyny usterek
Konstrukcja panewek korbowodowych jest bardzo prosta. Ogromne siły oddziałujące na panewki korbowodowe powodują ich zużycie. Najczęstsze przyczyny przyspieszonego procesu niszczenia panewek korbowodowych to:
- zaniedbania w interwałach olejowych;
- jazda autem na wysokich wartościach obrotowych jednostki;
- gwałtowne przyspieszanie przy niskich obrotach i wysokich biegach.
Degradacja panewek korbowodowych – objawy
Postępujące zużycie objawia się najczęściej przez dobiegający stukot przy gwałtownym przyspieszaniu podczas jazdy. Spowodowane jest to powstającym luzem między panewkami a wałem. Panewki korbowodowe dają oznaki degradacji poprzez odrywanie się od nich niewielkich opiłków, które można wychwycić na filtrze oleju lub podczas zdejmowania miski olejowej. Jeśli widzisz je w swoim silniku, wiedz, że niedługo czeka Cię jego remont. A to oznacza spore wydatki, często niewspółmierne do wartości auta.
Obrócona panewka – objawy i konsekwencje
Jeśli nie naprawisz panewek na czas, może dojść do bardzo poważnej usterki. Obrócona panewka daje objawy takie, jak hałas, słyszalny podczas pracy silnika na biegu jałowym. W zależności od jednostki może być mniej lub bardziej dokuczliwy, jednak nie można nadal eksploatować auta z tego typu awarią. Konieczny jest gruntowny remont jednostki.
Obrócona panewka korbowodowa – co robić?
Niestety jest to początek poważnych napraw silnika. Na początku odkręć stopy wszystkich korbowodów i zdemontuj wał korbowego. Konieczna może okazać się regeneracja wału korbowego. Cena obejmuje jego inspekcję i dokonanie szlifu. W zależności od modelu może ona oscylować w granicach kilkuset złotych. W skrajnych przypadkach nie da się już naprawić uszkodzonego elementu i należy nabyć nowy.
Z jaką siłą dokręcić panewki korbowodowe?
Jeśli doszedłeś do tego etapu remontu to świetnie. Informacja dotycząca twojego modelu pojazdu znajduje się w książce serwisowej. Trzymaj się ściśle momentu dokręcania, aby nie doprowadzić do ponownego zatarcia panewek i uszkodzenia jednostki. Dlatego, zanim zrobisz to samodzielnie, upewnij się, jakie wartości przewidział producent.
Jak widać, panewki korbowodowe są niezwykle ważnym elementem układu korbowo-tłokowego. Należy kupować jedynie produkty sprawdzonych i cenionych marek, a dodatkowo montaż powierzyć fachowcom. Zanim jednak będziesz musiał wykonywać niezbędny remont, polecamy dbać o swoją jednostkę i regularnie zmieniać w niej płyny eksploatacyjne. To umożliwi wydłużenie czasu bezawaryjnej jazdy.