Kolektor ssący – konstrukcja
W zależności od modelu pojazdu element ten różni się budową. Uogólniając, kolektor to przewód wykonany z metalu bądź tworzywa sztucznego, którego zadaniem jest doprowadzenie do głowicy powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej z możliwie jak najmniejszym oporem przepływu. Kolektor dolotowy silnika jest zbudowany z kanałów, których liczba zazwyczaj odpowiada liczbie komór spalania.
Kolektor silnika a układ dolotowy
Cały układ dolotowy zawiera w sobie wiele innych urządzeń i części, które współpracują z kolektorem silnika. Należy do nich przepustnica, która umożliwia dostarczenie dodatkowych dawek powietrza w zależności od obrotów silnika i zapotrzebowania.
W jednostkach z pośrednim wtryskiem benzyny, w kolektorze powietrza umieszcza się również wtryskiwacze odpowiedzialne za dawkowanie paliwa.
W pojazdach z turbodoładowaniem przed tym elementem instalowana jest sprężarka mechaniczna, której zadaniem jest tłoczenie powietrza do silnika pod ciśnieniem. W ten sposób osiąga się lepszą sprawność jednostki i po dostarczeniu dodatkowej dawki paliwa można uzyskać wyższą moc.
Zaawansowane cylindry mają zmienną geometrię, która służy dostosowaniu dawki powietrza do aktualnych potrzeb silnika pod kątem zakresu obrotowego jego pracy.
Kolektor powietrza – najczęstsze usterki
Kolektor sam w sobie nie ma części, które mogłyby przestać działać. Jednak pod wpływem nieprawidłowej pracy osprzętu silnika i zużycia turbosprężarki lub rozszczelnieniu skrzyni korbowej, może zbierać się w nim nagar i spaliny. Powoduje to powolne blokowanie kanałów dolotowych i zmniejszenie przepływu powietrza. To z kolei skutkuje większym zadymieniem i zmniejszeniem mocy jednostki.
Inne awarie kolektorów dolotowych
Sam kolektor ssący może również doznać awarii uszczelnień, które znajdują się między nim a głowicą silnika. Konsekwencją tego jest dostawanie się „lewego” powietrza do komory i brak możliwości stabilnego dopasowania przez sterownik dawki paliwa. Objawia się to:
- nierówną pracą jednostki na biegu jałowym;
- spadkiem osiągów;
- hałasem zasysanego powietrza podczas jazdy.
Jak dbać o kolektor dolotowy?
Czyszczenie kolektora dolotowego to podstawa. Oczywiście w pojazdach z silnikiem diesla sprawa ta jest bardziej pilna ze względu na zanieczyszczenia i łatwość w osadzaniu się nagaru. Co w tym przypadku należy wykonać?
Zdemontuj kolektor powietrza i gruntownie wyczyść ten element wewnątrz. Możesz być zdziwiony, jak bardzo jest on brudny. Pamiętaj o wysuszeniu elementu przed montażem i profilaktycznej wymianie uszczelki przy głowicy. Możesz także zaopatrzyć się w preparaty do czyszczenia kolektorów silnika, których użycie nie wymaga wymontowania tej części. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że wszystkie oderwane od kolektora zabrudzenia trafiają do komory, a w dalszej kolejności do katalizatora czy filtra cząstek stałych. Z drugiej strony zaoszczędzisz na czasie i kosztach demontażu.