Budowa wału korbowego
Zastanawiasz się, jak wygląda działanie, budowa i kształt wału korbowego? Spieszymy z odpowiedzią. Wał korbowy składa się z szeregu skomplikowanych elementów:
- stożków do osadzenia kół pasowych;
- przeciwciężarów wraz ze śrubami mocującymi;
- powierzchni pod pierścień uszczelniający;
- średnic osadzenia kół rozrządu, zamachowych oraz napędów pomocniczych;
- zaślepek otworu olejowego i drążenia czopa korbowego;
- rowków pod wpust ustalający;
- łożyska wałka sprzęgłowego;
- tarczy odrzutnika oleju.
Wał w samochodzie – działanie elementu
Komponenty wału korbowego w samochodzie muszą być wykonane z dużą precyzją i wykorzystaniem materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie wysokich temperatur i substancji smarnych. Standardowo wał korbowy w twoim aucie jest częścią jednostki napędowej, która zostaje wprawiona w ruch przez grupę tłoków. Pozwala on na skuteczne przeniesienie momentu obrotowego na koło zamachowe. Następnie obracane są zębatki przekładni oraz osie napędu. Stanowi on integralny element każdego silnika spalinowego. Jego awaria może wpływać konieczność generalnego remontu bloku silnikowego.
Jakie są objawy uszkodzenia wału w samochodzie?
Nierównomierna praca silnika to jeden z najczęstszych objawów, jakie daje niesprawny wał w samochodzie. Symptomem wskazującym na uszkodzenia w obrębie korbowodu może być także niemożność uruchomienia jednostki napędowej po przekręceniu kluczyka w stacyjce zapłonu pojazdu lub jej gaśnięcie po rozgrzaniu.
Awaria wału korbowego w aucie – przyczyny
Głównymi przyczynami awarii wału korbowego mogą być:
- niewłaściwy montaż;
- słabe smarowanie;
- błędnie działający czujnik, co nierzadko jest sygnalizowane również poprzez zapalenie się kontrolki „check engine”.
Pamiętaj, by regularnie dokonywać przeglądów technicznych swojego auta. Obrót panewki wału korbowego to jeden ze skutków zaniedbań w tym zakresie. Jego efektem może być rozległe uszkodzenie silnika. Naprawa i remont motoru jest bardzo kosztowna. Żeby jej uniknąć, powinieneś systematycznie kontrolować poziom oleju i zachowywać zalecane przez producenta auta okresy między kolejnymi wymianami płynu. Dbając o okresową kontrolę stanu jednostki napędowej, zaoszczędzisz czas oraz pieniądze, które musiałbyś przeznaczyć na czynności naprawcze.
Naprawa wału korbowego – samodzielnie czy w zakładzie?
Naprawy wału korbowego w samochodzie nie powinieneś przeprowadzać samodzielnie. Budowa wału korbowego jest bowiem bardzo skomplikowana. Regeneracja polega na precyzyjnej obróbce, której celem jest przywrócenie parametrów fizycznych komponentu zgodnych z danymi katalogowymi dla danego pojazdu. Należy zachować wszelkie prostopadłości oraz kąty. Eliminuje się również wszelkiego rodzaju luzy. Jeśli takie występują pomiędzy sworzniem a tulejką, wymienia się poszczególne części.
Bardzo istotne jest również dokładne sprawdzenie geometrii wału korbowego. Może zaistnieć konieczność regeneracji dodatkowych elementów, takich jak głowica, pierścienie tłokowe czy kadłub silnika. Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w której naprawa jest równoznaczna z kosztownym, generalnym remontem jednostki napędowej. Do realizacji usługi wymagane są wysokie umiejętności i odpowiednie wyposażenie warsztatu. Lepiej powierzyć prace naprawcze wału korbowego zaufanemu serwisowi mechaniki pojazdowej.
Ile kosztuje regeneracja wału korbowego?
Z pewnością masz świadomość, że poziom skomplikowania budowy nowoczesnych samochodów osobowych jest na tyle duży, że każda poważniejsza awaria wiąże się ze sporymi wydatkami z tytułu naprawy. Koszt profesjonalnej regeneracji wału korbowego może wynieść od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Często zachodzi potrzeba całkowitego remontu silnika. Nierzadko wykonanie usługi jest nieopłacalne. Wówczas pozostaje jedynie oddanie auta do punktu demontażu.
Jeśli chcesz zapobiec wysokim wydatkom, to powinieneś dbać o regularne, samodzielne badanie stanu technicznego pojazdu. Do niezbędnych czynności należy sprawdzanie poziomu oleju, a także oględziny w celu odnalezienia ewentualnych wycieków płynów eksploatacyjnych. Jakakolwiek nieprawidłowość pracy samochodu, tj. problem z uruchomieniem silnika czy jego nierówna praca powinny skłonić Cię do wizyty u diagnosty.
Co to jest czop wału korbowego?
Elementami nowoczesnych wałów korbowych są czopy. Służą one do wyznaczenia osi obrotu układu, a także osadzenia go na stopach. Ich budowa oraz liczba jest uzależniona od konstrukcji jednostki napędowej, a także układu cylindrów danego modelu silnika. Współcześnie czopy wału korbowego pełnią również funkcję podparcia, zapewniając odpowiednie łożyskowanie w trakcie pracy. Ważna jest precyzja w ich wykonaniu i rozmieszczeniu, dlatego w trakcie naprawy i regeneracji istotna jest dokładność obróbki oraz zachowanie współosiowości gniazd.