Dlaczego wielu użytkowników aut nie chce samodzielnie wypolerować lakieru we własnym aucie? Wiele osób po prostu sądzi, że jest to trudne zajęcie. Nic bardziej mylnego! Polerowanie samochodu nie jest skomplikowane, jednak jest czasochłonne i nie wybacza niedbalstwa. Zależy też od rodzaju lakieru nałożonego na karoserię. Odmiany akrylowe są delikatniejsze i bardzo łatwo je uszkodzić, ale też szybciej wyprowadzić. Powłoki metaliczne wymagają więcej siły i czasu, jednak trudniej je uszkodzić. Czytaj dalej, by poznać szczegółowe informacje na temat polerowania auta.
Polerowanie lakieru – od czego zacząć?
Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, jak podejść do zadania i jak wypolerować auto zgodnie ze sztuką!
Zarezerwuj sobie czas
Jeżeli chcesz zrobić to „na szybko”, możesz sobie odpuścić już na starcie. Uzyskanie odpowiedniego efektu przy jednoczesnym wyciągnięciu rys i zabezpieczeniu lakieru może trwać nawet cały weekend. Nie da się wypolerować samochodu w pośpiechu.
Przygotuj odpowiednie akcesoria do polerowania auta
Skoro już zarezerwowałeś sobie wystarczająco dużo czasu na wykonanie tych czynności, kolejnym krokiem jest wyposażenie się w dobrej jakości narzędzia i materiały. Mechaniczna polerka do samochodu to pierwsze co musisz mieć w swoim zestawie. Tylko dzięki niej możesz uzyskać odpowiednie rezultaty. Ręczne wyprowadzanie rys i odświeżanie lakieru nie może się równać z użyciem maszyny.
Oprócz polerki do samochodu, przydadzą ci się jeszcze:
- pasty cierne (cuttingowe, polishingowe i finishingowe);
- pady do polerki (cuttingowe, polishingowe i finishingowe);
- futro (w przypadku wyprowadzania bardzo głębokich rys);
- taśma papierowa.
Są to artykuły potrzebne do polerowania lakieru w samochodzie. Poza nimi będziesz potrzebował jeszcze produktów do mycia auta przed rozpoczęciem korekty, po jej zakończeniu i akcesoriów niezbędnych do nałożenia wosku lub warstwy ceramicznej.
Jaką polerkę do samochodu wybrać?
Wybór samego urządzenia jest bardzo istotny. Dla początkujących detailerów poleca sprzęt Dual Action. Sposób jego działania polega na wykonywaniu nie tylko ruchów okrężnych, ale też oscylacyjnych, dzięki czemu trudniej przegrzać lakier. Jest też większe prawdopodobieństwo, że nie pozostawisz po sobie hologramów. Do polerowania auta przyda ci się polerka ze stabilizacją obrotów, by były jednakowe bez względu na siłę docisku i z funkcją łagodnego startu.
Oczywiście takie polerki do lakieru są droższe od rotacyjnych. Idealnym rozwiązaniem jest posiadanie jednej i drugiej. Urządzenie wykonujące jedynie ruchy obrotowe świetnie nadaje się do wyprowadzania głębokich zarysowań i nie wymaga stosowania aż tak dużej siły docisku. Jednocześnie przy jego używaniu, łatwiej jest przepalić lakier i narobić sobie dodatkowych trudności. Ze względu na specyfikę ruchów musisz też pamiętać, by pewnie trzymać polerkę do samochodu w dłoni, bo ma tendencję do wyrywania się z rąk.
Dokładnie umyj auto
Sprawa absolutnie niezbędna. Nie chodzi jedynie o polanie pojazdu wodą. Powinieneś umyć go bardzo dokładnie, najlepiej przy użyciu odtłuszczającego szamponu i myjki ciśnieniowej. Musisz dotrzeć do zakamarków, zagłębień w gumowych elementach, np. przy szybach. Aby polerowanie auta było skuteczne, musisz jeszcze wysuszyć auto ściereczką z mikrofibry, zanim wyschnie samo.
Poświęć czas na inspekcję
Przyjrzyj się karoserii. Może się okazać, że wypatrzysz oznaki korozji i cały proces będziesz musiał rozpocząć od ich usuwania. Jeżeli jednak twoje auto jest pozbawione takich uszkodzeń i wiesz już, jak głębokie rysy masz w karoserii, możesz przystąpić do polerowania samochodu!
Jak wypolerować auto – poradnik krok po kroku
Polerowanie samochodu to sztuka, a sztuka wymaga cierpliwości. Pokażemy ci, jak wypolerować lakier w aucie krok po kroku.
Przygotuj oświetlenie i warunki do pracy
Osłoń swoje auto od niekorzystnych warunków atmosferycznych. Chodzi nie tylko o promienie słoneczne, ale też wiatr, pył, kurz i wilgoć. Polerowanie samochodu nie wybacza błędów, dlatego przyda ci się też dobre oświetlenie, najlepiej w formie halogenów. Pomoże ono dostrzec dokładne zarysowania, hologramy, swirle, skórkę pomarańczy i zmatowienie pod różnymi kątami.
Dobierz odpowiednie pasty i pady
Tutaj masz do wyboru 3, a nawet 4 rodzaje past i padów, które określane są jednakowymi kategoriami. Chodzi o akcesoria cuttingowe, polishingowe i finishingowe. Pierwsze z nich nadają się do bardzo głębokich rys i często noszą nazwę heavy cut. Przeznaczone są na sam początek pracy z wysłużonym lakierem.
Jak polerować lakier przy pomocy pasty cuttingowej?
Przede wszystkim musisz dobrać do niej pada o tej samej kategorii. W dalszej kolejności wybierz odpowiedni element, nanieś niewielką ilość pasty na część obrotową i staraj się dokładnie przenieść ją na karoserię bez włączania urządzenia. Po rozprowadzeniu możesz już włączyć polerkę.
Samo wypolerowanie auta za pomocą pasty cuttingowej nie wystarczy. Możesz zauważyć, że w pochmurne dni i wieczorami lakier będzie piękny, ale w słoneczne dni pojawią się hologramy. Aby ich uniknąć, musisz wykonać jeszcze jeden zabieg przy pomocy pasty finishingowej.
Określ dokładne granice pracy
Jakie ma to znaczenie? Przede wszystkim jako początkujący detailer nie masz jeszcze doświadczenia (prawdopodobnie) w posługiwaniu się szlifierką do polerowania samochodu. Żeby skutecznie określić sobie miejsce do pracy, możesz posłużyć się taśmą papierową. Najlepiej weź taką, która nie pozostawia na lakierze klejącego nalotu. Pamiętaj, żeby nie nakładać zbyt wiele pasty na pada, bo polerowanie lakieru będzie bardziej uciążliwe z powodu nadmiaru środka.
Ostrożnie obsługuj polerkę
To kluczowe zagadnienie w polerowaniu samochodu. Jeżeli chcesz uzyskać oczekiwane efekty i jednocześnie nie przepalić lakieru, staraj się nie dociskać mocno szlifierki do lakieru do powierzchni i nie trzymać jej zbyt długo w jednym miejscu. Możesz od czasu do czasu sprawdzać nagrzanie karoserii. Jeżeli uznasz, że jest zbyt gorąca, odpuść na chwilę.
Jak polerować auto przy pomocy szlifierki do lakieru?
Staraj się poruszać polerką do auta po linii prostej: od lewej do prawej. Gdy dojedziesz już do krawędzi, zejdź polerką o średnicę pada i wykonaj ruch powrotny od prawej do lewej. Powtarzaj taką kolejność, aż osiągniesz dolną krawędź fragmentu. Później polerowanie lakieru prowadź w tym samym fragmencie od dołu do góry, z zachowaniem wyżej wymienionych zasad przesuwania pada. Polerowanie samochodu wykonuj do momentu zniknięcia głębokich rys.
Po wypolerowaniu danego obszaru pastą cuttingową przyjdzie czas na zmianę gąbki na miękką i użycie pasty finiszującej. Tutaj nie musisz już tak długo czekać na odpowiedni efekt, bo celem tego procesu jest pozbycie się hologramów i drobnych rys. Wystarczy więc powtórzyć powyższy proces raz lub dwa.
Przeprowadź dokładną inspekcję lakieru
Przeprowadź oględziny. Śladowe ilości pasty z pewnością pozostaną na lakierze i możesz się ich pozbyć przy użyciu odtłuszczacza lub alkoholu izopropylowego o odpowiednim stężeniu. Przyda ci się dodatkowo sucha ściereczka z mikrofibry.
Aby polerowanie samochodu można było uznać za skończone, potrzebujesz jeszcze przyjrzeć się lakierowi w odpowiednim świetle halogenów. Pamiętaj, że zwykłe lampy mogą emitować światło o niewystarczającym natężeniu, przez co dojrzenie rys będzie niemożliwe. Po wyjechaniu na zewnątrz w słoneczny dzień uśmiech może zejść ci z twarzy, gdy zobaczysz liczne hologramy i niedociągnięcia.
Co zrobić po wypolerowaniu auta?
Gdy polerka do lakieru w samochodzie wylądowała już w szafce, a auto pięknie błyszczy, pora na kolejne czynności, które utrwalą efekt. Oto one.
Dokładne mycie auta
Jeżeli masz za sobą wszystkie elementy karoserii i upewniłeś się kilka razy, że nie wymagają dodatkowych poprawek, czeka cię jeszcze kilka etapów. Tak jest, na początku mówiliśmy, że wypolerowanie samochodu może trochę potrwać. Co teraz powinieneś zrobić? Przede wszystkim skup się dokładnym umyciu pojazdu za pomocą myjki ciśnieniowej. Będzie ci ona potrzebna do wypłukania resztek pasty z zakamarków i szczelin między elementami. Pasta lubi też przysychać na plastikach i gumach, więc po polerowaniu samochodu dokładnie sprawdź stan tych części.
Nakładanie wosku
Po umyciu i dokładnym wysuszeniu auta przy pomocy miękkiej mikrofibry możesz przystąpić do woskowania. Nie rób tego w bardzo ciepłe dni lub w nagrzanym garażu. Wosk zastyga szybko i nie powinno się go stosować na ciepłym lakierze. Przed jego użyciem zapoznaj się z zaleceniami producenta, ponieważ sam sposób używania wosku różni się w zależności od konsystencji i struktury preparatu. Pamiętaj, żeby nakładać bardzo cienkie warstwy wosku i rozpoczynać pracę od górnych elementów, na dolnych kończąc.
Jak dbać o wypolerowany lakier samochodu?
Efekt, jaki uzyskasz po wypolerowaniu samochodu, pozytywnie cię zaskoczy. Przekonasz się, jak niewiele potrzeba, by auto nabrało nowego blasku. Żeby utrzymać ten stan jak najdłużej, musisz przestrzegać kilku drobnych zasad:
- weź pod uwagę, w jaki sposób je myjesz. Wybór szczotek na automyjniach może być wygodny i zapewniać widoczny efekt usuwania błota i zastygniętych zabrudzeń, ale ma też jedną wadę – na szczotce pozostaje piasek. W połączeniu ze świeżym lakierem piasek zapewni ci rysy, których właśnie się pozbyłeś;
- nie poleruj lakieru auta zbyt często, aby zupełnie nie zniszczyć powierzchni. Jej warstwa nie jest zbyt gruba, więc w pewnym momencie może się przetrzeć. O wiele lepiej jest regularnie nakładać partie wosku, by zabezpieczać karoserię przed działaniem warunków atmosferycznych. Oczywiście po jakimś czasie, gdy widać już znaczące pogorszenie jakości lakieru, można przystąpić do działania po raz kolejny. Będziesz miał w tym doświadczenie, więc powinno pójść sprawniej.
Jak zdążyłeś zauważyć, polerowanie samochodu to wyczerpujący i długotrwały proces. Możesz skorzystać z pomocy kogoś równie umiejętnego, żeby przyspieszyć prace. Pamiętaj jednak by nie spieszyć się podczas renowacji lakieru. W ostatecznym rozrachunku początkowe oszczędności będziesz musiał spożytkować na wielokrotne i uciążliwe poprawki. To tyle, co mogliśmy ci podpowiedzieć. Reszta należy do ciebie. Powodzenia!