W benzynowych silnikach spalinowych w niedalekiej odległości od przepustnicy zlokalizowany jest silniczek krokowy. To niewielkie urządzenie, które steruje ustawieniem przepustnicy na biegu jałowym, aby jednostka nie przestała działać po odpuszczeniu pedału gazu. Stale dostosowuje on swoje działanie do aktualnych parametrów silnika, zapewniając optymalne obroty. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, by poznać budowę i działanie silniczka krokowego w aucie.
Czym jest silniczek krokowy?
Najprościej mówiąc, silniczek krokowy, zwany zaworem krokowym lub zaworem wolnych obrotów to silnik elektryczny wykonujący obroty wirnika o konkretne wartości kątowe na podstawie dostarczonych impulsów. W silnikach spalinowych na jego działanie wpływa kilka elementów, do których należą:
- temperatura płynu chłodniczego;
- sygnał z czujnika położenia wału korbowego;
- wskazania MAP sensora;
- informacja o uruchomionym zapłonie;
- stopień naładowania akumulatora.
Dzięki powyższym zmiennym, silniczek krokowy wykonuje swoją pracę, dostosowując się do temperatury silnika czy konieczności dodatkowego ładowania akumulatora.
Jak działa silniczek krokowy?
Zasada pracy silniczka krokowego opiera się na współdziałaniu wirnika wzbudzenia, złącza zasilania i zaworu obrotowego. Urządzenie sterowane jest poprzez biegunowość prądu docierającego do zasilania i w ten sposób określa ustawienia wartości kątowych wychylenia.
Sterowanie obrotami silnika odbywa się nie tylko za pomocą pedału przyspieszenia. Są momenty, gdy trzeba to zrobić bez jego udziału, np. stojąc w korku lub dojeżdżając do świateł. Co ważne, nie chodzi jedynie o podtrzymywanie obrotów na ustalonym poziomie, ale takie zarządzanie pracą silnika, by podtrzymać ładowanie akumulatora, pracę wszystkich układów i jednocześnie spalać jak najmniej benzyny. Obroty mogą się różnić w zależności od nagrzania silnika czy poziomu naładowania baterii.
Falowanie obrotów – objawy awarii i uszkodzonego silniczka krokowego
Awarie i uszkodzenia zaworu krokowego nietrudno rozpoznać. Silniczek krokowy daje objawy usterki poprzez falowanie obrotów na biegu jałowym lub stałe ich podnoszenie, np. podczas dojazdu do świateł. Przyznasz, że może to być uciążliwe, gdy nie jesteś w stanie ich obniżyć, a samochód zaczyna niemiłosiernie wyć na wysokich obrotach. W wielu przypadkach takie zachowanie jednostki spowodowane jest niewłaściwym działaniem silniczka krokowego.
Co robić, gdy dostrzeżesz objawy uszkodzenia zaworu krokowego?
Z uszkodzonym zaworem krokowym możesz poradzić sobie na kilka sposobów. Zacznijmy jednak od tego, że w wielu przypadkach jesteś w stanie dokonać naprawy samodzielnie. Chodzi o czyszczenie silniczka krokowego. Poniżej opisujemy ten proces szczegółowo.
Czyszczenie czy wymiana silnika krokowego?
Jeżeli wahasz się, czy lepsze będzie czyszczenie czy tez wymiana silniczka krokowego, sprawdź stan tej części. Poszukaj zaworu krokowego w pobliżu przepustnicy. Może ona być zintegrowana z inną częścią układu ssącego, dlatego zawsze należy szukać silnika krokowego w tych okolicach. Co istotne, wymiana silniczka krokowego w wielu przypadkach okazuje się zbędna. Często okazuje się bowiem, że nieprawidłowa praca silniczka krokowego spowodowana jest przez zanieczyszczenia, które gromadzą się wewnątrz tego elementu.
Jak wyczyścić silniczek krokowy?
Czyszczenie silniczka krokowego zacznij od demontażu poszczególnych elementów. Znajdź czyste miejsce, gdzie będziesz mógł spokojnie rozłożyć go na części. Po dokładnym wyczyszczeniu wszystkich części silniczka krokowego, nasmaruj porządnie te, które odpowiadają za wysuwanie grzybka. Jeżeli wszystko złożyłeś w odpowiedniej kolejności, możesz zamontować zawór wolnych obrotów z powrotem na swoim miejscu.
Adaptacja zaworu krokowego
Po założeniu części w odpowiednim miejscu i uruchomieniu jednostki możesz zauważyć, że nie wszystko działa tak, jak powinno. To dlatego, że silniczek krokowy trzeba zaadaptować. Jak to zrobić? Włącz zapłon i kilkakrotnie naciśnij pedał gazu do końca i swobodnie, w wolnym tempie go odpuść. W pewnych modelach aut ten sposób w zupełności wystarcza i umożliwia powrót do fabrycznych ustawień silniczka krokowego.
Niejednokrotnie jednak trzeba zrobić coś więcej. Jeżeli obroty silnika nadal falują, powinieneś uruchomić silnik i pozostawić go na biegu jałowym przez kilkanaście minut. Może to spowodować, że „przyswoi sobie” ustawienia jednostki i zacznie pracować zgodnie z założeniami. Innym wyjściem jest udanie się w 15-20 km trasę. To też forma adaptacji elementu. Jeżeli to wszystko nie pomoże, prawdopodobnie czeka cię wymiana silniczka krokowego. Zanim jednak to zrobisz, postaraj się wyczerpać wszystkie dostępne możliwości.
Praca, jaką wykonuje silniczek krokowy, jest bardzo istotna. Co ważne, jego konstrukcja jest na tyle prosta, że samodzielnie poradzisz sobie z wyczyszczeniem silnika krokowego. Gdy to nie pomoże, czeka cię niestety wymiana zaworu krokowego. Na szczęście, nie jest ona kosztowna.