Chłodnica oleju hydraulicznego w samochodzie działa swobodnie podczas eksploatacji pojazdu, nie ma więc potrzeby dokonywać w jej obrębie większych zabiegów. Problem pojawia się w momencie wycieku oleju, do którego może dojść na skutek rozszczelnienia przewodów lub uderzenia. Co robić, gdy odkryjemy uszkodzenie chłodnicy oleju? Podpowiadamy!
Chłodnica oleju hydraulicznego – rodzaje
W pierwszej kolejności należy rozróżnić dwa rodzaje tego urządzenia. Chłodnica oleju może być chłodzona pędem powietrza, podobnie jak to jest w przypadku chłodnicy płynu, powietrza, czy klimatyzacji. W takich sytuacjach umiejscowiona jest często w okolicy przedniego pasa lub w nadkolu, by otrzymywać jak największy strumień zimnego powietrza. Innym typem jest chłodnica, w której substancją czynną jest płyn chłodniczy. Wtedy to on bezpośrednio wpływa na temperaturę oleju.
Uszkodzona chłodnica oleju – objawy
W przypadku pierwszego typu sprzętu można poznać jej nieprawidłowe działanie po temperaturze czynnika. Chłodniczka oleju daje objawy podwyższonej temperatury substancji smarującej. Długoletnia eksploatacja pojazdu bez zwracania uwagi na stan tego elementu powoduje, że na jego froncie zatrzymują się liście, piasek, błoto i inne zabrudzenia. W ten sposób przepływ powietrza zostaje zablokowany i chłodnica spełnia swoje zadanie w mniejszym stopniu.
Innym rodzajem usterki jest rozszczelnienie węży lub samej chłodnicy na skutek uderzenia lub kolizji. Rzadziej część ta samoistnie traci szczelność, jednak takie przypadki również się zdarzają. Oznaką uszkodzenia chłodnicy oleju będzie ostrzeżenie o niskim ciśnieniu oleju i plama powstała pod autem. Pamiętaj, że w takich wypadkach kontynuowanie jazdy jest bardzo ryzykowne i nie zalecamy tego robić!
Chłodnica oleju z obiegiem cieczy – uszkodzenia
Tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Najczęściej na skutek rozszczelnienia sprzętu nagle pojawia się olej w płynie chłodniczym. Jest to spowodowane wyższym ciśnieniem wewnątrz układu smarującego. Skutki tego zjawiska mogą być bardzo poważne, ponieważ olej silnikowy może spowodować zatarcie pompy cieczy chłodzącej. Dodatkowo spadnie wydajność układu chłodzenia, ponieważ dojdzie do jego zanieczyszczenia. W niektórych przypadkach także płyn chłodniczy może dostać się do oleju, co drastycznie pogorszy jego właściwości smarne. W ten sposób może dojść do szybszego zużycia pierścieni i innych elementów ciernych silnika.
Jak sprawdzić, czy jest olej w płynie chłodniczym?
Istnieją specjalne testery, które pokazują, czy olej w układzie chłodzenia jest obecny. Cieszą się one dosyć sporą popularnością. Zdarza się, że obecność oleju w płynie jest brana za uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Jest to oczywiście objaw i takiej usterki, jednak najpierw warto przyjrzeć się systemowi chłodzenia i smarowania, szczególnie jeśli chłodnica oleju jest zintegrowana z płynem chłodniczym.
Czy można wymienić chłodniczkę oleju samodzielnie?
Jeżeli jesteś pewien, że uszkodzenie leży po stronie chłodnicy oleju, możesz wymienić ją samodzielnie. Wiąże się to jednak z podstawową znajomością mechaniki pojazdowej, dostępem do kluczy i możliwością wejścia pod auto. O wiele prostsze jest wymontowanie i zaimplementowanie części, która działa pod wpływem pędu powietrza. Będziesz musiał uważać jedynie na olej wydostający się z układu.
Jak wygląda wymiana chłodnicy oleju krok po kroku?
Najlepiej jest połączyć tę czynność z wymianą oleju silnikowego i filtra. A dalej:
- spuść stary olej;
- pozbądź się zdezelowanej części i na jej miejsce załóż nową;
- upewnij się, że węże przyłączeniowe są szczelne;
- zalej jednostkę nowym olejem, wymieniając wcześniej filtr. Pamiętaj, że po uzupełnieniu układu olejem będziesz musiał na krótko uruchomić silnik, by czynnik mógł rozejść się po układzie;
- zmierz jego poziom i dolej odpowiednią ilość oleju.
Jeśli nie czujesz się na siłach, powierz tę czynność specjalistom. Pamiętaj, żeby używać jedynie nowych i najlepiej oryginalnych części, bo tylko wtedy masz pewność, że chłodnica oleju silnikowego lub hydraulicznego będzie działała poprawnie.
Chociaż chłodnica oleju nie zawsze jest obecna w każdym aucie, warto wiedzieć, czy ją masz. Nie sprawia większych problemów, jednak w razie usterek wiesz już, co musisz zrobić.