Gdy wspomina się o skrzyżowaniu równorzędnym, większość kierowców myśli natychmiast – reguła prawej ręki. Zasadniczo jest to wystarczający schemat poruszania się po tych specyficznych skrzyżowaniach, jednak nie zawsze tylko ta zasada wystarcza do bezkolizyjnego przejazdu. Uwzględniać jeszcze trzeba kierunek docelowy, rodzaj pojazdu, liczbę uczestników ruchu i … uprzejmość. Poznaj zasady, jakie obowiązują na skrzyżowaniach równoległych!
Co to jest skrzyżowanie równorzędne?
Jest to takie przecięcie dróg, które:
- nie jest oznaczone znakami pionowymi;
- nie jest oznaczone znakami poziomymi decydującymi o pierwszeństwie;
- nie jest oznaczone sygnalizacją świetlną.
W zdecydowanej większości przypadków można wjechać na takie skrzyżowanie na osiedlach mieszkaniowych, obrzeżach miast i miasteczek.
Czy reguła prawej ręki wystarczy, by poruszać się po skrzyżowaniach równoległych?
Chociaż zasady skrzyżowania równorzędnego są znane i proste, w dalszym ciągu kierowcy mogą mieć problem z ich interpretacją w konkretnej sytuacji. Podstawą bezpieczeństwa jest reguła prawej ręki, jednak to nie wszystko. Podobnie jak w innych sytuacjach drogowych, pierwszeństwo przejazdu ma pojazd uprzywilejowany, a za nim tramwaj lub inny pojazd szynowy. Dlatego może się zdarzyć (i niestety często tak właśnie jest), że kierujący pojazdem, widząc prawą stronę wolną, wjeżdżają wprost pod tramwaj, licząc na pierwszeństwo przejazdu.
Pierwszeństwo na skrzyżowaniu równorzędne a zasada ograniczonego zaufania
Poza uwzględnieniem powyższej reguły prawej ręki, szczególną uwagę należy zwrócić na zasadę ograniczonego zaufania. Zamiast bezpardonowo wjeżdżać na skrzyżowanie, mając pierwszeństwo lepiej zaczekać i upewnić się, czy pojazd ustępujący rzeczywiście ma taki zamiar.
Skrzyżowanie równorzędne – testy i przykłady sytuacji drogowych
Nic tak nie działa na wyobraźnię, jak przykłady pierwszeństwa na skrzyżowaniu. Dlatego teorii już wystarczy, należy przejść do konkretnych sytuacji, w których wyraźnie widać, jak zachować się w poszczególnych momentach. Na początku może coś prostego.
Jak zrozumieć skrzyżowania – przykład pierwszy
Na skrzyżowaniu równorzędnym pojawiają się pojazdy jadące drogami poprzecznymi względem siebie. Pojazd A z prawej strony skręca w lewo w kierunku pojazdu B, który również chce jechać w lewo. Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu w takiej sytuacji? Odpowiedź jest ukryta w zasadzie prawej ręki. Bez względu na kierunek jazdy, pierwszy przejeżdża ten pojazd, który ma wolną prawą stronę, czyli w tym przypadku oznaczony literą A.
Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu – przykład drugi
Oto kolejny przykład. Do skrzyżowania równorzędnego zbliżają się trzy pojazdy: wszystkie ustawione są naprzeciwko siebie, z tym że jeden (A) od razu skręca w prawo, drugi (B) ma zamiar zjechać w lewo, a trzeci (C) nadjeżdżający z drugiej strony również chce zjechać w swoje lewo. Jak wygląda pierwszeństwo na skrzyżowaniu równorzędnym w tym wypadku? Skoro pojazd A jedzie w prawo i jego prawa strona jest wolna, przejeżdża pierwszy. W dalszej kolejności auta B i C powinny jednocześnie zbliżyć się do środka jezdni i bezkolizyjnie skręcić na swoje zamierzone pasy.
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu – przykład trzeci
Warto uwzględnić jeszcze jeden przykład, tym razem z pojazdem szynowym. Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo na drodze równorzędnej? Odpowiedź brzmi – zawsze, z wyjątkiem pojawienia się na skrzyżowaniu pojazdu uprzywilejowanego. Dlatego w przykładowej sytuacji, gdy na przecięcie dróg wjeżdża auto jadące na wprost, a z jego lewej strony nadjeżdża tramwaj, kierujący autem musi ustąpić pierwszeństwa tramwajowi. Nie ma przy tym znaczenia, że pojazd szynowy ma zajętą prawą stronę według reguły dłoni.
Pierwszeństwo na skrzyżowaniu a motoryzacyjny savoir-vivre
Oczywiście nie zawsze bywa tak, że reguła prawej ręki uzasadnia wszystko. Dzieje się tak, np. w sytuacji, gdy jednocześnie na skrzyżowanie równorzędne wjeżdżają pojazdy z każdej strony. Ustawiając się naprzeciw siebie z zamiarem jazdy na wprost, nie ma kierowcy, który miałby pierwszeństwo. Co więc zrobić? W takich momentach decyduje uprzejmość jednego z nich. Może on życzliwie skinąć dłonią lub dać znak świetlny, ustępując jednemu z kierowców. Wtedy po opuszczeniu przez niego skrzyżowania reguła prawej ręki sprawdzi się bez problemu.
Skrzyżowanie równorzędne – zasady a kwestia uprzejmości
Kolejna sytuacja to przecięcie dróg w kształcie litery T. Wyobraź sobie, że kierujący autem (A) na drodze dojeżdżającej do trasy ciągłej ma zamiar skręcić w prawo. Natomiast na drodze prostopadłej jadą naprzeciw siebie dwa pojazdy: ciężarowy (B), który chce jechać na wprost i osobowy (C) z zamiarem jazdy w lewo. Jeżeli do tej pory uważnie czytałeś artykuł, zauważyłeś z pewnością, że jest to sytuacja patowa – stosując zasadę prawej ręki, skrzyżowanie równorzędne zostanie zablokowane. Pojazdy A i C powinny zjechać do środka przecięcia dróg, a pojazd B musi objechać ciężarowy. Nie jest to jednak możliwe, więc w tym wypadku warto uwzględnić przede wszystkim zdrowy rozsądek i kulturę osobistą. Może warto przepuścić ciężarówkę?
Przypomnienie tego, co to jest skrzyżowanie równorzędne i zastosowanie się do zasad na nim panujących z uwzględnieniem kultury osobistej i uprzejmości pomoże ci uniknąć kolizji oraz wypadków.