Niejeden kierowca zastanawia się, jak sprawdzić ładowanie alternatora. Nie jest to zbyt skomplikowane, ale wymaga zwykle obecności dwóch osób. Nie przejmuj się, nie muszą być one obeznane z mechaniką samochodową czy elektryką. Do pomiaru wystarczy najzwyklejszy multimetr, zakupiony w większym markecie, np. budowlanym.
Jakie powinno być ładowanie w samochodzie?
Zastanawiasz się, jakie powinno być ładowanie w samochodzie? Zwykle instalacje samochodowe wymagają montażu akumulatora pracującego na napięciu 12 V.
Dlatego alternator powinien ładować na napięciu 14.4 V. Jest to wymagane po to, by zapewnić zużywającym energię odbiornikom wystarczające napięcie prądu przy jednoczesnym ładowaniu akumulatora.
Wiedząc to, może się zastanawiasz, jak sprawdzić alternator? Przecież nie ma na nim żadnego wyświetlacza, który pokazywałby aktualną wartość generowanego napięcia. Nie ma też gdzie umieścić w nim kabli od multimetru. Kluczem tutaj jest akumulator.
Jak zmierzyć ładowanie alternatora w samochodzie?
Zastanawiasz się, jak zmierzyć ładowanie alternatora? Alternator podczas spoczynku silnika nie działa. Z tego powodu pomiar napięcia na akumulatorze przy wyłączonym samochodzie nic nie da. W ten sposób możesz jedynie sprawdzić, czy akumulator jest odpowiednio naładowany.
A jak sprawdzić alternator i jego prawidłowe działanie? W tym celu konieczne jest podłączenie multimetru do akumulatora – czarnego przewodu do minusa, a czerwonego do plusa. Po uruchomieniu silnika musisz obserwować wartości widoczne na wyświetlaczu.
Prąd ładowania alternatora a procedura pomiaru
Jak zostało wspomniane powyżej, najlepiej, jeśli podczas mierzenia prądu ładowania alternatora uzyskasz wyniki w okolicach 14.4 V. Jak się o tym przekonać? Po podłączeniu miernika do akumulatora jedna osoba powinna ustawić go na wartość 20 V i obserwować wskazania na wyświetlaczu. Druga osoba w tym czasie uruchamia silnik.
Jak sprawdzić alternator skutecznie? Na samym początku po włączeniu zapłonu i przekręceniu kluczyka celem odpalenia jednostki nie uruchamiaj żadnych odbiorników. Sprawdź, jak alternator ładuje akumulator bez obciążenia.
Prawidłowo działający alternator zapewni prąd na poziomie wspomnianych 14.4 V lub nieco wyższym. Ważne, by wartości nie skakały gwałtownie i utrzymywały się stale na jednakowym poziomie.
Prawidłowe napięcie alternatora a obciążenie
Jak poprawnie sprawdzić prawidłowe napięcie alternatora? Samo sprawdzenie urządzenia bez włączenia świateł czy ogrzewania niewiele powie na temat stanu ładowania. Jak więc sprawdzić alternator, by zobaczyć wiarygodne wyniki?
Podczas pracy silnika po kolei włączaj odbiorniki prądu. Dobrze jest od razu włączyć kilka na raz i to najlepiej tych, które zużywają sporo prądu. Należą do nich:
- światła drogowe;
- ogrzewanie lusterek, foteli i tylnej szyby;
- nawiew;
- radio.
Jak sprawdzić alternator i jak powinien ładować przy obciążeniu?
W momencie, gdy już masz włączone wszystkie powyższe elementy, powinieneś zaobserwować spadek napięcia na mierniku. Do jakiej wartości? Regulator napięcia w alternatorze wykrywa pobór prądu i reaguje celem podbicia generowanego napięcia.
Jednak pod wpływem pracy odbiorników spada ono z 14.4 V do nieco poniżej 14 V. Jeśli takie informacje wyczytasz z wyświetlacza multimetru, z twoim alternatorem jest wszystko w porządku.
Nieprawidłowe napięcie ładowania alternatora – jak się objawia?
Jakie wartości wskazują na nieprawidłowe napięcie ładowania alternatora? W sytuacji, gdy wartości spadają poniżej 13 V albo nawet 12 V, ładowanie w samochodzie nie działa poprawnie. Wtedy konieczne jest zregenerowanie alternatora lub zakup nowego.
Czy istnieje jeszcze jakiś sposób, jak sprawdzić alternator? W zasadzie to tak, bo innym objawem będzie niestabilność pomiaru. Jeśli napięcie będzie się mocno wahało, regulator napięcia może nie działać optymalnie. Oczywiście, pewność masz dopiero wtedy, gdy odpowiednio podejdziesz do samego procesu sprawdzania.
Jak sprawdzić alternator bez błędów?
Powinieneś wystrzegać się kilku prostych pomyłek. Na te kwestie zwróć szczególną uwagę:
- upewnij się, że podczas działania silnika przewody stykają się z klemami;
- nie pozwól na rozłączenie się przewodów z miernikiem;
- nie włączaj odbiorników tylko na chwilę, ale daj im popracować przynajmniej 30 sekund;
- użyj maksymalnego obciążenia alternatora i włącz wszystkie najmocniejsze odbiorniki.
Uszkodzony akumulator – jak sprawdzić?
Jeżeli masz pewność, że twój alternator jest sprawny, a twój samochód nie odpala z powodu braku prądu, to winę może ponosić zużyty akumulator. Akumulatory sprawdza się za pomocą aerometru, który określa gęstość roztworu.
Optymalna wynosi 1,28 g/cm3, przy 1,25 g/cm3 bateria musi zostać doładowana. Przy gęstości poniżej 1,15 g/cm3 jest ryzyko, że akumulator uległ trwałemu uszkodzeniu i konieczna będzie jego wymiana.
Przy użyciu specjalnego miernika możesz także określić napięcie spoczynkowe. Badania należy dokonać po całonocnym postoju przed włożeniem kluczyka do stacyjki i uruchomieniem silnika. Jeżeli wynik będzie mniejszy niż 12,4 V, to akumulator wymaga naładowania. Napięcie niższe niż 10 V podczas zimnego rozruchu świadczy o zużyciu akumulatora.
Wiesz już, jak sprawdzić alternator. Procedura ta nie jest skomplikowana. Dlatego nie ma żadnych przeciwwskazań, żebyś wykonał ją samodzielnie. Najlepiej zrobić to we dwie osoby, zamiast biegać między wnętrzem auta a komorą silnika. Wtedy da to najlepsze rezultaty.