Zwykle pora jesienno-zimowa pokazuje stan sprawności baterii w samochodach. Kwas stosowany w akumulatorach samochodowych przewodzi prąd i jest niezbędny w aucie. Z czasem jednak elektrolit do akumulatorów zmniejsza swoją objętość i może wymagać uzupełnienia. Dlaczego tak się dzieje? Jak prawidłowo uzupełnić ubytek? Czym zregenerować stary akumulator? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi!
Jaki kwas jest w akumulatorze?
Wewnątrz nowych akumulatorów znajduje się roztwór siarkowy będący elektrolitem. A czym jest elektrolit akumulatorowy? To roztwór, który ma zdolność przewodzenia prądu elektrycznego. Jego obecność wewnątrz baterii samochodowej jest niezbędna, by mogła ona generować i przekazywać prąd o określonym napięciu i natężeniu. Dlatego podczas wieloletniej eksploatacji warto sprawdzać poziom elektrolitu i go uzupełniać. Jednak nie dotyczy to wszystkich typów baterii.
Ile elektrolitu wchodzi do akumulatora?
Zwykle to baterie motocyklowe zawierają w zestawie elektrolit do akumulatorów, który należy wlać przed pierwszym uruchomieniem. W kwestii pojemności nie ma żadnych znaków zapytania. Pojemnik z elektrolitem jest bowiem napełniony do poziomu, który odpowiada wielkości akumulatora. Zdarza się jednak, że nie wiadomo, ile elektrolitu do akumulatora należy dolać. Ilość trzeba określić po poziomie odsłonięcia płytek lub po znakach.
Elektrolit do akumulatorów samochodowych – jak go uzupełnić?
Elektrolit do akumulatorów nigdy nie jest uzupełniany do pełna. Dlaczego? Podczas jego ładowania woda paruje i substancja zmniejsza swoją objętość. Jeżeli więc masz możliwość dolania jej do baterii, zrób to w ilości 5 mm powyżej poziomu płytek. W tym celu wykorzystaj odkręcane cele, które służą do uzupełniania braków w roztworze. W twojej baterii oznaczono minimalny i maksymalny poziom elektrolitu? Wykorzystaj tę podziałkę i użyj wody destylowanej.
Kwas siarkowy do akumulatora? Czym uzupełniać braki? Zawsze czytaj instrukcję od producenta akumulatora!
Jeśli chcesz właściwie eksploatować urządzenie, stosuj się do instrukcji obsługi dołączonej przez producenta. Z pewnością zawarł on informację dotyczącą tego, jaką substancją uzupełnia się braki elektrolitu w akumulatorach. W ogromnej większości przypadków regenerowalne baterie kwasowo-ołowiowe można uzupełnić wodą destylowaną/demineralizowaną. Nie stosuje się w tym celu elektrolitu.
Kwas z akumulatora a dolewki – dlaczego woda demineralizowana?
Wewnątrz baterii znajduje się elektrolit. Najprościej byłoby go dokupić i wlać do środka. Brzmi to logicznie, ale nie jest zalecane. Gdy poziom elektrolitu spada, odsłaniają się płytki akumulatora, co skutkuje ich pokrycie siarczanem ołowiu. Dodanie elektrolitu do akumulatorów zamiast wody destylowanej spowoduje wzrost gęstości elektrolitu ponad normę. W przypadku szybko rozładowującego się urządzenia najlepiej przeprowadzić regenerację, o ile akumulator jest typem obsługowym.
Jak zregenerować zasiarczony akumulator samochodowy?
Elektrolit do akumulatorów może spowodować poparzenia skóry i dróg oddechowych, więc konieczne jest też dobrze wentylowane pomieszczenie.
Co jest potrzebne do wykonania tej czynności? Przydadzą ci się:
- woda zdemineralizowana;
- elektrolit do akumulatorów;
- prostownik z regulacją amperażu;
- bateria, w którą można wlać roztwór.
A jak przeprowadzić regenerację akumulatora w warunkach domowych?
- Przygotuj ochronę oczu, dłoni i dróg oddechowych.
- Ostrożnie wylej roztwór siarkowy z baterii.
- Zastąp elektrolit do akumulatorów wodą destylowaną w ilości 5 mm powyżej płytek.
- Podłącz prostownik do baterii na dobę używając prądu niższego niż 4A.
- Po ładowaniu akumulatora wylej roztwór i ponownie napełnij go wodą destylowaną.
- Ładuj ponownie jak w pkt. 4.
- Odłącz baterię, wylej roztwór i wlej elektrolit.
- Naładuj niewielkim prądem i gotowe.
Gęstość elektrolitu w naładowanym urządzeniu to 1,28 g/cm3, a możesz to sprawdzić areometrem.
Gdzie kupić elektrolit do akumulatorów – podsumowanie
Do dyspozycji masz wiele ofert sklepów internetowych i stacjonarnych. W momencie konserwowania i regeneracji zużytych akumulatorów lepiej wyposażyć się w ilość większą niż 1 litr kwasu siarkowego. Kwota, jaką przyjdzie ci zapłacić za 5-litrowy zbiornik elektrolitu do akumulatorów motocyklowych i samochodowych, nie powinna przekroczyć 30–35 zł. Pamiętaj jednak, że w przypadku dolewania substancji do obecnego w baterii kwasu siarkowego używa się TYLKO wody destylowanej!