Dlaczego prawidłowe wyważenie kół jest tak ważne i ile kosztuje? Niejeden kierowca wyważenie kół traktuje jako ostateczność. Póki nic się z nimi nie dzieje i nie dają po sobie poznać, że coś jest z nimi nie tak, to nie ma sensu ich ruszać. Niestety nie jest to prawidłowe podejście do tej ważnej sprawy. Chociaż usługa nie kosztuje zbyt wiele, gdy ma się stalówki lub standardowe alufelgi (niewiele ponad 10 zł za sztukę), kierowcy często wykonują wyważanie dopiero wtedy, gdy muszą. Warto więc odpowiedzieć na pytania postawione na początku artykułu i powiedzieć, dlaczego wyważenie opon uwzględnić w eksploatacji pojazdu.
Czym jest wyważanie opon? Przyczyny niewyważenia koła
Jak zachowuje się idealnie wyważony przedmiot? Aby sobie to wyobrazić, pomyśl o piłce, którą koszykarz trzyma na jednym palcu, a mimo to ona stale się kręci. Dzięki temu, że uchwycił ją w odpowiednim miejscu, środek masy wokół osi obrotu nie przemieścił się i piłka stale może się kręcić. Oczywiście nie jest to idealny model, jednak pozwala zaobserwować, czym jest wyważenie. Podobnie jest z kołami. Jak rozpoznać niewyważone koło? Objawy to przede wszystkim drgania, szczególnie przy wysokich prędkościach obrotowych, chociaż nie jest to regułą. Podczas uzyskiwania idealnego rozłożenia masy na obręczy felgi wulkanizator szuka odpowiedniego miejsca, by wbić lub przykleić ciężarek, który spowoduje zachowanie równowagi.
Wyważanie kół a cena usługi
Jak wspomnieliśmy wcześniej, cena takiego procesu nie jest astronomiczna. Może jednak zależeć od materiału, z jakiego wykonano felgi i ich rozmiaru. Zazwyczaj jednak rozsądna cena za felgę stalową to 10 złotych. Ile kosztuje wymiana opon na felgach aluminiowych? To również bardzo symboliczna kwota – 15 złotych. Chciałbyś dowiedzieć się także, ile kosztuje wyważenie kół w samochodzie? Całość wyniesie cię ok. 40-60 zł. To nic strasznego, zajmuje niewiele czasu i może pomóc jeździć bezpieczniej.
Jak poznać źle wyważone koła? Na co zwracać uwagę podczas jazdy?
Nierównomierne rozłożenie masy felgi i opony skutkuje wywołaniem drgań przenoszonych na karoserie i układ kierowniczy. Wszystko zależy od tego, które koła mają defekt. Jeśli nieodpowiednie wyważenie kół dotyczy przedniej osi zawieszenia, to podczas poruszania się z większymi prędkościami (np. poza terenem zabudowanym, na nierównej nawierzchni lub na trasie szybkiego ruchu), kierownica może dostać drgań. Będziesz je czuł na dłoniach. Jednak to nie wszystko. Z okolicy ogumienia będzie słyszalny też charakterystyczny szum, który wzrasta wraz z prędkością, z jaką się poruszasz. A co z tylną osią?
Dlaczego samochód „cierpi” przy źle wyważonych kołach?
Jeśli problem leży w obręczach tylnych, raczej trudno spodziewać się odczuwalnych wibracji na kierownicy. Za to podczas pokonywania zakrętów tył może być „zarzucany”. To tak, jakby tylna część auta nie nadążała za przodem i wypadała z łuku. Dlaczego tak się dzieje, skoro naklejane lub przybijane ciężarki nie mają więcej niż kilkanaście gramów? Wszystko przez to, że wraz ze wzrostem prędkości poruszania się po okręgu, wzrasta też siła odśrodkowa. Jest zależna od prędkości i promienia, dlatego właśnie felgi o większej średnicy są bardziej narażone na skutku niewyważenia niż mniejsze obręcze.
W jaki sposób przeprowadza się prawidłowe wyważenie kół w samochodzie?
Jakie są sposoby na poradzenie sobie z drganiami? To przede wszystkim:
- wyważanie statyczne;
- wyważanie dynamiczne;
- doważanie kół.
Są dwie metody przeprowadzania tej operacji: statyczna i dynamiczna. Wyważanie statyczne polega na umieszczeniu felgi z oponą na trzpieniu i sprawdzenie jej wyważenia w jednej osi. Jeśli jedna ze stron jest niedoważona, to uniesie się w górę, przeważona natomiast będzie skierowana ku dołowi. W zasadzie konieczne wtedy będzie tylko umieszczenie ciężarka o odpowiedniej masie na stronie niedoważonej, aby wyrównoważyć stan w mierzonej osi. Taki zabieg można wykonać tylko dla delikatnie niewyważonych obręczy.
Jak przebiega wyważanie dynamiczne?
Częściej spotykane jest jednak wyważanie dynamiczne kół. Tutaj sprawdzane jest odchylenie w kilku osiach, dlatego koło musi być rozpędzone, a wcześniej zamontowane na odpowiedniej maszynie, która dokonuje pomiaru. Komputer nie tylko pokazuje, jak bardzo koło jest niedoważone, ale wskazuje też miejsce dokładnego zamontowania ciężarka. Jest też jeszcze jedna metoda, zwana doważaniem.
Wyważanie kół na samochodzie – warto czy nie?
Wyważanie kół a doważanie – różnice
Na początku słowo wyjaśnienia – koło zamontowane na samochodzie nie będzie wyważone a doważone. Jaka to różnica? Otóż zamysłem tego procesu jest zniwelowanie drgań, które pod wpływem złego rozkładu masy przenoszone są na auto. Niekoniecznie może to być pochodną samej obręczy, ale np. miejsca montażu na piaście. Auto jest rozpędzane na rolkach, a wulkanizator umieszcza ciężarki tak, by zniwelować wibracje. Wszystko jest w porządku, jednak wyważenie kół zawsze będzie skuteczniejsze od doważania. Dlaczego?
Przede wszystkim po demontażu koła i ponownym jego założeniu wibracje mogą wrócić. A wtedy znowu trzeba będzie odwiedzić wulkanizację. Poza tym spora liczba ciężarków niesie za sobą ryzyko odpadnięcia, a to skutkuje znowu pogorszeniem komfortu jazdy. Doważanie to tylko zamaskowanie problemu, a wyważanie to prawdziwa recepta.
Jak wygląda odpowiednie wyważanie kół aluminiowych i stalowych?
Felgi muszą być przede wszystkim czyste. Dlaczego? Zalegające błoto utrudnia montaż ciężarków i przekłamuje wyniki. Dlatego dobry wulkanizator zwróci uwagę na jakość oczyszczenia koła i jeśli trzeba, wykona jego czyszczenie. Kolejna sprawa to wyjęcie wszystkich dotychczasowych ciężarków i sprawdzenie jakości obręczy. W międzyczasie warto też zerknąć, w jakim stanie jest piasta, a szczególnie – płaszczyzna przylegająca do felgi i otwory montażowe.
O czym pamiętać przed wyważaniem kół?
Jeśli uszkodzenia są wykluczone, pozostaje montaż koła na wyważarce i odpowiednie zaimplementowanie ciężarków. Cały proces wyważenia kół nie jest trudny, a wręcz bardzo prosty, jednak po drodze można popełnić sporo błędów. Zaliczają się do nich np. nieoczyszczenie obręczy, pozostawienie ciężarków, niedokładne dokręcenie koła na maszynie. Wszystko to ma ogromne znaczenie dla uzyskanych wyników.
Kiedy trzeba przeprowadzić wyważenie kół?
Mówi się, że proces ten można śmiało przeprowadzić raz na dwa lata. To prawda, ale trzeba jeszcze spełnić kilka warunków. Po pierwsze: przez ten czas przejechany dystans nie może być dłuższy niż 10 tysięcy kilometrów. A zdarza się, że taką odległość pokonujemy każdego roku lub częściej. Zakładanie nowych opon na felgi także wiąże się z koniecznością wyważenia kół. Każdy wjazd w głęboki ubytek w jezdni to również powód do rutynowej kontroli. Jak widać, wyważenie kół może wydatnie pomóc w komfortowej jeździe. Wyważanie opon co jakiś czas zapewni poczucie bezpieczeństwa i uchroni przed problemami podczas długich wyjazdów. Nie jest to proces kosztowny, dlatego tym bardziej warto go przeprowadzić.
Najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje wyważanie kół w 2022 roku?
Usługa wyważenia kół u wulkanizatora kosztuje około 60 złotych. Ceny mogą się jednak różnić w zależności od lokalizacji i renomy warsztatu.
Co to jest wyważanie kół?
Wyważanie kół to usługa polegająca na równomiernym rozłożeniu ciężaru felgi i opony tak, aby całkowita masa koła na po zamontowaniu została rozłożona wokół środka obrotu na osi samochodu.
Jak sprawdzić, czy koło jest wyważone?
Objawami świadczącymi o złym wyważeniu kół są: drgania kierownicy, szczególnie przy wysokich prędkościach obrotowych, nierównomierne zużycie opon, szum i hałas w trakcie jazdy.
Kiedy trzeba wyważać koła?
Wyważanie kół jest zalecane za każdym razem, gdy zdejmuje się oponę z felgi – najczęściej przy wymianie opon na zimowe lub letnie. Wyważenie należy też sprawdzić, gdy pojawiają się drgania kierownicy, nierównomierne zużycie opon czy szum podczas jazdy.