Czujnik położenia przepustnicy to element osprzętu każdego silnika samochodowego, a także innych pojazdów mechanicznych. Chcesz wiedzieć, jak działa? Pamiętaj, że jego awarie prowadzą do poważnych problemów z pracą pojazdu.
Rozpoznanie problemu czujnika oporności to prosta sprawa. W trasie zdiagnozujesz ten problem samodzielnie. Samochód nie reaguje na gaz? Masz wrażenie, że paliwo nie dochodzi do silnika? Koniecznie sprawdź czujnik położenia przepustnicy.
Jak działa czujnik położenia przepustnicy?
Dowiedz się, jak działa czujnik położenia przepustnicy. Dzięki temu szybciej rozwiążesz ewentualne problemy ze swoim autem. Czujnik przepustnicy wbrew pozorom to niewielkie urządzenie. Podczas pracy mierzy kąt położenia przepustnicy oraz przekazuje go bezpośrednio do sterownika silnika.
Oprogramowanie samochodu dzięki temu kalkuluje odpowiednią dawkę paliwa, potrzebną do sprawnej pracy wszystkich podzespołów silnika. Podczas pracy sensora wykorzystuje się potencjometr położenia kątowego, który przetwarzany jest w sygnał napięciowy.
Gdzie znajduje się czujnik TPS?
Czujnik napędowy samochodu znajduje się bezpośrednio na obudowie przepustnicy w 99% pojazdów mechanicznych. Znajduje się na osi przepustnicy naprzeciwko sprężyny stawiającej opór podczas wciskania pedału gazu. Jego zlokalizowanie jest bardzo proste, dlatego też wymianę zepsutego elementu przeprowadzisz samodzielnie.
Diagnostyka czujnika położenia przepustnicy – krok po kroku
Chcesz sprawdzić, czy czujnik położenia przepustnicy w twoim samochodzie działa poprawnie? Zastosuj się do kilku wskazówek. Proces diagnostyki to kilka prostych kroków.
- Wizualna ocena stanu czujnika;
- Sprawdzenie złączy wtykowych i przewodów elektrycznych;
- Pomiar oporności czujnika TPS.
Wszystkie te czynności bez problemu wykonasz samodzielnie. Pamiętaj, że do diagnostyki potrzebujesz omomierza. Tylko przy pomocy tego urządzenia dokonasz dokładnych pomiarów rezystancji zamkniętej przepustnicy lub otwartej.
Objawy uszkodzenia czujnika TPS?
Objawów awarii sensora może być wiele. Oto kilka najpopularniejszych objawów występowania defektu czujnika przepustnicy:
- falowanie obrotów na biegu jałowym;
- brak reakcji na pedał gazu;
- utrudnione odpalanie silnika;
- nadmierne zużycie paliwa podczas jazdy.
Powody uszkodzenia czujnika otwarcia przepustnicy
Powody awarii czujnika położenia przepustnicy nie zawsze są jednoznaczne. Nieprawidłowa praca tego podzespołu może wynikać ze zniszczenia przewodów lub nadmiernego zużycia potencjometru.
Zauważyłeś zmienioną pracę silnika swojego samochodu? Stawiasz na awarię czujnika przepustnicy? Oto kilka możliwych usterek:
- nadmierne zużycie ślizgacza i bieżni oporowej;
- zwarcie elektryczne;
- przedostanie się wody do sensora lub samej przepustnicy;
- zniszczona wtyczka elektryczna;
- zaśniedziałe wtyki.
Ile kosztuje potencjometr przepustnicy? Czy to kosztowna usterka?
Naprawa uszkodzonego sensora prędkości obrotowej silnika nie jest możliwa. Kiedy wykryjesz jego zniszczenie, koniecznie wymień go na nowy. Części zamienne znajdziesz w hurtowniach motoryzacyjnych oraz sklepach internetowych oferujących auto części.
Ceny sensora napięcia w przepustnicy wahają się w przedziale od 20 do 500 złotych. Co ciekawe, niektóre modele samochodów wymagają wymiany całej przepustnicy.
Pamiętaj, sprawna praca jednostki napędowej to ważna sprawa. Jeśli twój samochód nie działa poprawnie, koniecznie wykonaj diagnostykę czujnika położenia przepustnicy. Unikniesz w ten sposób wielu problemów na trasie.