Chcesz podrasować swoje auto? Załóż felgi aluminiowe. Nawet handlarze stwierdzają, że jest to jeden z podstawowych elementów, które warto wymienić w aucie przed sprzedażą. Nawet najmniej finezyjne alusy wyglądają lepiej niż czarne stalówki. Wiedzą o tym nie tylko posiadacze aut na sprzedaż, lecz również kierowcy, którzy chcą poprawić wygląd swojego samochodu. Sam aspekt wizualny to jednak nie wszystko. Na co zwracać uwagę przy wyborze kół aluminiowych?
Co to jest felga aluminiowa?
Felga aluminiowa to obręcz, na której instaluje się oponę i umieszcza na piaście samochodu. Razem z ogumieniem tworzy ona koło, dzięki któremu pojazd porusza się i utrzymuje przyczepność.
Felgi aluminiowe charakteryzują dokładnością wykonania, atrakcyjnym wyglądem i niską (w niektórych przypadkach) wagą. Zapewniają też lepsze chłodzenie dla hamulców, co ma jest istotne szczególnie w autach sportowych.
Jak produkuje się koła aluminiowe?
Sposób wytwarzania obręczy ze stopów aluminium ma wpływ na ich parametry, a także na cenę produktu. Obecnie wyróżnia się następujące sposoby produkowania alufelg:
● odlew grawitacyjny;
● odlew niskociśnieniowy;
● rozciąganie obrotowe;
● kucie;
● skręcanie.
Najpopularniejszym ze sposobów produkcyjnych felg aluminiowych jest odlew niskociśnieniowy. Dzięki niemu można obniżyć koszty, a jednocześnie zapewnić odpowiednią jakość produktu. Z kolei metoda skręcania gwarantuje uzyskanie najwyższego poziomu produkcyjnego. Wiąże się jednak z największymi kosztami.
Sportowe felgi aluminiowe – czy warto je zamontować?
Niższa waga elementów sprawia, że zmniejsza się masa nieresorowana. Działa to jednak tylko do pewnego momentu, bo większe obręcze felg aluminiowych mogą powodować drgania, które przenoszą się na karoserię. Trzeba przyznać otwarcie, że szczególnie w autach luksusowych, SUVach i innych sporych samochodach coraz popularniejsze są obręcze w rozmiarze większym niż 19 cali.
Zalety sportowych felg aluminiowych
Niekwestionowaną zaletą sportowych felg aluminiowych jest ich zdolność do utrzymywania fabrycznego stanu. Wszystko dzięki temu, że są one odporne na korozję. Nie da się tego powiedzieć o częściach stalowych, które rdzewieją dosyć szybko. Elementy wykonane ze stopów aluminium są też po prostu ładniejsze i pomagają lepiej odprowadzać ciepło.
Gdzie są oznaczenia na felgach aluminiowych?
Przyglądając się obręczom pozbawionym opon, możesz dostrzec oznaczenia w różnych miejscach. Producenci umieszczają je pod dekielkiem przykrywającym otwory montażowe, od wewnątrz lub na bocznych stronach ramion felg.
Oczywiście, opisane wymiary i parametry nie są przedstawiane w sposób opisowy, lecz przy pomocy symboli. Dla prawidłowego dobrania produktu trzeba dobrze zrozumieć, jaki wpływ ma dany parametr na zachowanie pojazdu i wybór opon.
W jaki sposób oznaczone są alufelgi?
Aby to dobrze zrozumieć, weźmy na warsztat najważniejsze oznaczenia alufelgi. Abyś poznał ich charakterystykę, będzie ci potrzebnych kilka symboli, do których zaliczamy:
● PCD – liczba śrub montażowych i średnica okręgu, na którym są one umieszczone;
● OC – średnica wewnętrzna otworu centrującego na feldze;
● profil kołnierza koła – litera oznacza rodzaj pojazdu, na którym powinny być montowane felgi aluminiowe;
● profil przekroju felgi – ma wpływ na sztywność obręczy;
● ET – odsadzenie felgi, czyli wymiar pomiędzy płaszczyzną montażową a osią wzdłużną symetrii koła.
Felgi aluminiowe 15 7J 15H2 ET35, 5×112 CH68, czyli jakie?
Znasz już symbole najważniejszych parametrów, zatem teraz pora je rozszyfrować. Pozwoli to sprawdzić, jakie felgi aluminiowe założyć.
Liczba, czyli oznaczenie wielkości felgi aluminiowej
Jeśli chodzi o felgi aluminiowe 15, 16, czy 17 (albo jakiekolwiek inne), ich rozmiar zawsze jest podawany w sąsiedztwie oznaczenia kontury felgi (H, H2, FH, FH2, CH, EH2, EH2+). W tym konkretnym przypadku widać, że rozmiar felgi równy jest 15 calom. Jeśli mielibyśmy liczbę 16, byłyby to felgi aluminiowe 16, a aluminiowe felgi 17 cali mielibyśmy oczywiście przy takim numerze na początku. A co oznacza symbol H2? Mówi o obecności dwóch garbów widocznych w przekroju profilu obręczy.
J, czyli profil kołnierza alufelgi
Kolejny symbol to wartość przy literze J, która sama w sobie oznacza, że profil kołnierza alufelgi jest przystosowany do pojazdów osobowych. Wartość ją poprzedzająca wskazuje na szerokość felgi w calach, czyli w tym konkretnym przypadku 7 cali.
Koła aluminiowe a ET – co to jest?
Idąc dalej, znajdziesz oznaczenie ET, czyli odsadzenie (nie mylić z osadzeniem). W największym skrócie – chodzi o to, jak głęboko wewnątrz nadkola znajduje się felga. Można schować koło poza obrysem karoserii lub wysunąć obręcz na zewnątrz. Cyfra przy ET oznacza wartość parametru w milimetrach.
PCD, czyli liczba i rozstaw śrub
Nasza przykładowa felga aluminiowa według oznaczenia ma 5 otworów montażowych, które są rozmieszczone równo na obręczy o średnicy 112 mm. Inne popularne rozstawy to:
● 4×100;
● 4×108;
● 5×114;
● 5×120;
● 6×140.
CH68 – o czym mówi ostatni parametr?
To oznaczenie średnicy wewnętrznej otworu centrującego, która jest podana w milimetrach. Musi być pasować do rozmiaru zewnętrznego na piaście. W produktach OEM (wydawanych przez producenta) rozmiar OC jest dobrany idealnie do otworu w piaście. W przypadku zamienników możesz znaleźć większy wymiar. To wszystko po to, by obręcze mogły pasować do jak największej liczby modeli aut. Różnice zminimalizujesz w warsztacie pierścieniami centrującymi.
Dlaczego koła aluminiowe, a nie stalowe?
Zalety alufelg to:
- ciekawy wygląd;
- odporność na pęknięcia i złamania;
- względnie niska waga.
Pierwsza zaleta to estetyka. Felgi aluminiowe są po prostu ładniejsze od stalówek. A jak wiadomo, wygląd auta jest dzisiaj ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego możesz spotkać obręcze z aluminium nawet w dostawczakach!
Kolejna sprawa to wpływ na przeciążenia. Produkty z aluminium mogą się skrzywić, ale rzadko się łamią i pękają. Jakie to ma znaczenie? W razie potrzeby można po prostu naprostować koła i ponownie nałożyć opony.
A co jeszcze…?
Jeszcze inny powód to niższa waga, a co za tym idzie – lepsze osiągi w autach sportowych. Dotyczy to na razie głównie nowoczesnych obręczy, które są produkowane w najbardziej zaawansowanych procesach maszynowych.
Felgi aluminiowe a koszty eksploatacji
Nie ma większego znaczenia, czy chcesz montować felgi aluminiowe, czy stalowe – opony będą cię kosztowały tyle samo. Jednak podczas wizyty w warsztacie wulkanizacyjnym zapłacisz więcej za wymianę i montaż obręczy aluminiowych. Są one bardziej narażone na zarysowanie i nie przykrywa się ich kołpakami. Dlatego trzeba się z nimi obchodzić delikatniej.
Ile kosztuje alufelga?
Sam zakup elementów wykonanych z aluminium jest droższy. O ile za używane koła stalowe zapłacisz 30-40 zł za sztukę, o tyle zadbane alufelgi będą o wiele droższe. Nie mówiąc już o nowych, które kosztują często kilkaset złotych za sztukę.
Podczas wyboru felg aluminiowych nie kieruj się jedynie względami estetycznymi i ich rozmiarem. Największe możliwe koła zdecydowanie zmniejszą twój komfort jazdy. Sporo też zależy od charakteru twojego auta i jego zastosowania, dlatego przemyśl swój wybór. Tak czy inaczej, powodzenia!