Wystarczy spojrzeć na katalogi widoczne w Internecie, by zauważyć, że felgi stalowe są kilkukrotnie tańsze od odpowiedników z aluminium. Dlatego szczególnie w starszych modelach aut, gdzie alufelgi po prostu stanowiłyby znaczną część wartości auta, „stalówki” mają się świetnie. Jak możesz dobrać takie felgi do swojego auta i co musisz wiedzieć o oznaczeniach?
Felga stalowa – z czego jest wykonana?
Nie odkryjemy koła na nowo stwierdzeniem, że koła stalowe wykonane są ze stali. Od tworzywa pochodzi przecież ich nazwa. Łatwo je odróżnić od aluminiowych obręczy po kolorze, ale wyróżnia je także wykonany przez producenta wzór.
I to jest bardzo interesująca kwestia – „dlaczego alusy” są niejednokrotnie tak bardzo finezyjne, a „stalówki” od lat niezmiennie występują w powtarzalnych wzorach? Stal nie jest tak łatwym do formowania metalem, jak aluminium. Designerskie wzory zarezerwowane są głównie dla produktów ze stopów lekkich, takich jak aluminium, magnez i włókno węglowe.
Koła stalowe – dlaczego wciąż są używane?
Wbrew obiegowej opinii felgi stalowe mają często porównywalną wagę z odpowiednikami aluminiowymi. Oczywiście, na rynku są dostępne wyczynowe alufelgi z bardzo lekkich materiałów lub z widocznymi bardzo cienkimi szprychami. Takie koła rzeczywiście są lżejsze od stalowych, które są praktycznie w całości zabudowane.
Nie jest prawdą, że wszystkie „alusy” zmniejszają masę nieresorowaną w pojeździe. Robią to tylko te, które są wyraźnie lżejsze od stalowych. Przy tym istotny jest też ich rozmiar. Im większa średnica felg, tym trudniej opanować przenoszone na karoserię drgania.
Cena felg stalowych – parametr kluczowy
Jeśli nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Sprawdza się to również w przypadku obręczy. Weźmy na warsztat chociażby felgi stalowe 16. To bardzo popularny rozmiar do wielu aut osobowych (miejskich i nie tylko). Ile zapłacisz za komplet nowych felg? Dobrej jakości elementy dostaniesz za mniej niż 80 zł za sztukę.
Felga stalowa – cena aluminiowych konkurentów
A ile będziesz musiał wysupłać z portfela na takie same obręcze wykonane z aluminium? W cenie 80 zł/szt. możesz kupić co najwyżej używany model popularnych „alusów”. Za nowe 16” przyjdzie ci zapłacić niekiedy nawet 300 zł (za sztukę).
Obręcze stalowe a codzienna eksploatacja
Dla uatrakcyjnienia wyglądu felg stalowych nakłada się na nie kołpaki, czyli popularne kapsle. Występują one w dowolnych wzorach i można je dopasować do rozmiaru i stylistyki pojazdu. Nie są przesadnie drogie, jednak ich minusem jest to, że trudno odwzorować wygląd felg aluminiowych.
Naprawa felg stalowych
Jest jeszcze jedna rzecz, która przemawia bardzo mocno za felgami stalowymi. Chodzi o koszty użytkowania, a w zasadzie – naprawy. Stalówki bardzo łatwo jest przywrócić do stanu używalności, nawet jeśli ulegną uszkodzeniu albo skrzywieniu. Stosunkowo łatwo też je wyważyć. A jeśli trzeba je wymienić, nie ma to takiego wpływu na portfel, co w przypadku alufelg.
Nowe felgi stalowe a ich dobór do auta
W polskich warunkach drogowych przyjęło się, że kierowcy jeżdżą na wzorzystych obręczach w lecie, a zimą zakładają te wykonane ze stali. To bardzo częste rozwiązanie, gdy ktoś używa dwóch kompletów opon. Aby nie narażać „alusów” na porysowanie w czasie wizyty w zakładzie wulkanizacyjnym, mają gotowy zestaw przygotowany do przekładki.
Jednak żebyś mógł założyć odpowiednie felgi stalowe do swojego samochodu, powinieneś dobrze poznać wszystkie ich parametry.
Gdzie są oznaczenia na felgach stalowych?
Powiedzmy, że interesują cię felgi stalowe 15. Co powinieneś o nich wiedzieć poza tym, że mają 15 cali średnicy zewnętrznej? Kluczowe wartości to:
● PCD – liczba otworów montażowych i średnica okręgu, po jakim zostały rozmieszczone;
● OC – średnica wewnętrzna otworu centrującego;
● profil kołnierza felgi;
● typ profilu przekroju obręczy;
● ET – odsadzenie.
Dla wyjaśnienia powyższych symboli przyjmijmy przykładową felgę 7J 15H2 ET35 CH68 4×108. O co tutaj chodzi?
Profil przekroju kołnierza, czyli parametr J
Oznaczenie „J” kwalifikuje felgi stalowe do użytku w samochodach osobowych. Każdy typ pojazdu ma osobny kołnierz i parametrów tych nie powinno się wykorzystywać zamiennie. A co oznacza liczba „15” przy wartości profilu kołnierza? To szerokość felgi w calach, w tym przypadku 7.
Typ profilu przekroju obręczy i jej rozmiar
Te wartości pokazują, jaką konstrukcję felgi w przekroju obręczy wybrał producent. W przyjętym przez nas kodzie oznaczenie „H2” wskazuje na dwa garby. Mają one wpływ na sztywność felgi.
Obecna w towarzystwie tego parametru liczba to po prostu średnica obręczy, czyli 15 cali.
ET, czyli odsadzenie (nie mylić z osadzeniem)
Wartość mierzona w milimetrach, która oznacza dystans między płaszczyzną montażową a osią symetrii wzdłużnej felgi. W praktyce parametr ten pokazuje, jak bardzo felga wchodzi w głąb nadkola. Jeśli chcesz, żeby koło było wysunięte bliżej obrysu karoserii, wybierz małe ET.
Pamiętaj, żeby nie przesadzać z parametrem w żadnym kierunku. Zbyt małe ET spowoduje, że opona będzie się ocierała o zewnętrzny ostry rant nadkola. Zbyt duże może zaś przeszkodzić w montażu, a koło będzie zahaczało o elementy zawieszenia.
CH 68 i 4 × 108, czyli w zasadzie co?
Pierwsze oznaczenie to średnica zewnętrzna otworu centralnego, który powinien być identyczny (lub większy) jak ten na piaście. Felgi stalowe oryginalne są dopasowane idealnie do parametrów piasty, natomiast zamienniki często są większe i trzeba je dopasować przy pomocy pierścieni centrujących.
4 × 108 to oznaczenie PCD, czyli liczba i rozstaw otworów montażowych. W tym przypadku felgę montuje się na 4 śruby rozmieszczone na okręgu o średnicy 108 mm.
Co wybrać – felgi stalowe czy aluminiowe?
Sporo zależy od zastosowania auta. Jeśli nie zależy ci na wyglądzie i wymyślnych wzorach, stalówki w zupełności ci wystarczą. Docenisz ich niską cenę i niewielkie koszty naprawy lub wymiany. Pamiętaj jednak, że są mniej odporne na korozję. To cecha głównie egzemplarzy używanych z widocznymi już śladami rdzy.
Alufelgi – estetyka i trwałość a koszty naprawy
Możesz wybrać bardzo ładne i wytrzymałe alufelgi. Wbrew opiniom nie są wcale takie delikatne, ale ich uszkodzenie wiąże się z wyższymi kosztami naprawy. Gdy jedna z obręczy zostanie uszkodzona, nie zawsze będzie łatwo znaleźć identyczny egzemplarz. Felgę stalową, która jest nawet w gorszym stanie, możesz zwyczajnie zakryć kołpakiem.
Felgi stalowe na zimę, a aluminiowe na lato?
Najlepszym kompromisem jest przygotowanie dwóch kompletów – stalowe felgi założysz zimą, a aluminiowe w lecie. Nie musisz się wtedy martwić o cykliczne przerzucanie ogumienia. W lecie, gdy auto częściej służy do rekreacyjnych wypadów i ma być zwyczajnie bardziej estetyczne, „alusy” będą bardziej pasowały. W zimie natomiast lepiej postawić na węższe stalówki.
Jak widzisz, stalowe felgi mogą być bardzo dobrym wyborem do jazdy zimą. Możesz wybrać felgi stalowe 17 cali albo nieco mniejsze. Pamiętaj, aby obręcze pasowały do auta. Cena felg stalowych i łatwość ich naprawy z pewnością zachęcają do tego, byś się na nie zdecydował. Jeśli niestraszna ci rdza, możesz wybrać właśnie felgi ze stali.