Kiedyś było tak, że to, co się psuło, w pierwszej kolejności podlegało naprawie. Zakup zupełnie nowego sprzętu był ostatecznością. Teraz czasy się zmieniły i nawet najmniejsza usterka produktu jest pretekstem do zakupu nowego. Jednak bieżnikowanie opon to jeden z tych procesów, które nadają przedmiotom nowe życie. Czy warto skorzystać z takich produktów? Przekonaj się, na czym polega regeneracja opon samochodowych!
Regeneracja opon samochodowych – wykorzystywane metody
Istnieją dwa sposoby nanoszenia nowego bieżnika na starą oponę. Metody te wzięły nazwę od temperatury, w której wszystko się odbywa. Jest to więc sposób na zimno i na gorąco. Co różni je od siebie oprócz odmiennych warunków termicznych?
Nalewanie opon na gorąco – opis metody
W pierwszym etapie ze starego ogumienia trzeba się w sposób mechaniczny pozbyć zużytego bieżnika. Kluczowa jest ocena jakości korpusu – jeśli jest popękany, nie nadaje się do dalszej obróbki. Kolejny etap bieżnikowania opon na gorąco to wykorzystanie nowej gumy, którą nakłada się na oponę. Pod wpływem nacisku w prasie hydraulicznej tworzone są wzory bieżnika.
Bieżnikowanie opon osobowych na zimno
Ten sposób, w przeciwieństwie do metody opisanej wcześniej, nie wymaga wysokich temperatur. Nadal jednak niezbędny jest zdrowy korpus w starej oponie. Po oczyszczeniu nakleja się na niego gotowy pas gumy z wyrobionym już bieżnikiem. W ten sposób można zmniejszyć koszty produkcji, a sama opona jest tańsza dla kupującego.
Bieżnikowanie opon – cena procesu regeneracji
Dwie metody regeneracji opon różnią się nie tylko przebiegiem pracy. Odmienna jest także cena. Bieżnikowanie opon na zimno będzie dobre dla tańszych modeli i jest zdecydowanie mniej kosztowne. Naprawa i regeneracja przy użyciu metody z wulkanizacją obarczona jest natomiast wyższymi kosztami. Co więcej, zazwyczaj bieżnikowanie na gorąco obejmuje modele z wyższej półki jakościowej.
Bieżnikowanie własnych opon czy zakup?
Zarówno jeden, jak i drugi pomysł jest godny zainteresowania. Jeśli w pobliżu twojego miejsca zamieszkania znajduje się zakład oferujący takie usługi, możesz oddać mu swoje stare opony na bieżnikowanie. Dzięki temu zaoszczędzisz na zakupie fabrycznie nowego kompletu. Istnieje jednak ryzyko, że zapłacisz za usunięcie starego bieżnika i nie zyskasz nowych nalewek. Dlaczego? Karkas (korpus) może być na tyle zniszczony, że nałożenie nowej warstwy bieżnika nie będzie możliwe. Co więc zrobić, jeśli bieżnikowanie opon nie będzie skuteczne?
Nalewanie opon, bieżnikowanie – cena kompletu
W takiej sytuacji po prostu możesz zdecydować się na nowe opony. Na rynku działa wiele firm oferujących nie tylko bieżnikowanie opon, lecz także sprzedaż już zregenerowanych kompletów. Ile przyjdzie ci za nie zapłacić? Weźmy na tapet rozmiar 195/65 R15, czyli jeden z popularniejszych. W jednym z serwisów internetowych koszt 4 opon bieżnikowanych to ok. 400 zł. Natomiast zakup nowych wiąże się z wydatkiem 650 zł. Oczywiście, im większy rozmiar opon, tym większa różnica w cenie.
Opony bieżnikowane – czy warto je kupić?
Biorąc pod uwagę aspekt ekonomiczny – zdecydowanie warto. Zyskujesz przede wszystkim:
- opony z nowym bieżnikiem;
- lepsze odprowadzanie wody;
- możliwość wykorzystania tych samych opon ponownie.
Dzięki bieżnikowaniu opon masz już ogumienie z zupełnie nowym bieżnikiem. Co nie mniej istotne bieżnik w regenerowanych oponach jest głębszy. Dzięki temu będą lepiej odprowadzały wodę i unikniesz ryzyka aquaplaningu. Możesz także w ten sposób zadbać o środowisko naturalne, przetwarzając raz kupione opony.
Jakie ryzyko niesie za sobą bieżnikowanie opon?
Może się zdarzyć, że bieżnikowanie opon zostało wykonane nieodpowiednio. W takich sytuacjach ryzykujesz swoje bezpieczeństwo na drodze. Jakie są wady takiego rozwiązania? Przede wszystkim:
- opona może ulec uszkodzeniu szybciej niż nowy model;
- regenerowane egzemplarze mogą mieć też gorsze właściwości akustyczne;
- takie opony mogą wpływać negatywnie na komfort jazdy;
- bieżnik w takim ogumieniu również szybciej się zużywa.
Kto najbardziej skorzysta na bieżnikowaniu opon?
Udział ogumienia bieżnikowanego w rynku to jedynie 5% wszystkich sprzedawanych egzemplarzy. Mowa oczywiście o produktach przeznaczonych do pojazdów osobowych. Zupełnie inaczej jest w przypadku samochodów ciężarowych. Tutaj jest to nawet 20% całości. Bieżnikowanie opon ciężarowych może być wykonywane nawet kilkakrotnie na tym samym korpusie. To daje spore oszczędności właścicielom firm transportowych. Jak widzisz, bieżnikowanie opon, czyli ich regeneracja, ma swoje plusy i minusy. Oszczędności finansowe oraz możliwość wykorzystania tego samego ogumienia kilka razy na pewno są dużymi zaletami. Takie rozwiązanie może jednak czasem być ryzykowne, zwłaszcza, gdy ktoś wykona pracę niedokładnie. Regeneracja opon jest szczególnie popularna, jeśli chodzi o auta ciężarowe, bo pozwala na dużą oszczędność.