Na rynku można znaleźć kilka typów opon, które montuje się na obręczach aut osobowych. Można je podzielić na:
- letnie;
- zimowe;
- wielosezonowe;
- bieżnikowane;
- asymetryczne;
- symetryczne;
- semi-slick, slick;
- niskoprofilowe.
Wśród nich swoje miejsce mają opony asymetryczne. Co o nich wiemy?
Czym jest opona asymetryczna do auta?
Ten rodzaj opon również ma wewnętrzny podział. Są tu dwa typy bieżnika:
- zewnętrzny (outside);
- wewnętrzny (inside).
To tak, jakby powierzchnia opony była złożona z dwóch na pierwszy rzut oka niepasujących do siebie elementów. Paradoksalnie jednak te części bardzo dobrze się uzupełniają.
Jak wygląda bieżnik asymetryczny w oponie?
Wszystkie opony asymetryczne mają bieżniki. Zazwyczaj strony, po których umieszczony jest dany wzór, są odpowiednio podpisane. Pozwala to rozpoznać sposób montażu na feldze i koła na piaście. Jak sprawdzić opony asymetryczne? Oznaczenie opony outside jest zewnętrzne na każdym z kół. Jej bieżnik zazwyczaj ma proste nacięcia. Odpowiada za zachowanie przyczepności na suchej nawierzchni. Strona inside ma bieżnik przystosowany do odprowadzania wody i zapobiegania aquaplaningowi.
Jak zakładać opony asymetryczne na feldze?
Strony ogumienia są podpisane, by podczas zakładania opon w zakładzie wulkanizacyjnym nie nastąpiła pomyłka. Miałaby ona poważne skutki podczas jazdy. Zasada jest taka, że montaż opon asymetrycznych z napisem następuje do wewnątrz nadkola. Natomiast strona i napis outside powinny być widoczne po założeniu kół na piastę. Jeśli tak będzie, masz pewność, że wszystkie opony są zamontowane w prawidłowy sposób.
Opony asymetryczne letnie a zimowe
Zdecydowana większość ogumienia asymetrycznego to produkty do jazdy letniej. Dlaczego? Powód jest prosty. Dwa typy bieżnika, które nie mają wyznaczonego kierunku rotacji, nie sprawdzą się dobrze podczas jazdy po śniegu i błocie pośniegowym. Opony asymetryczne stosuje się głównie w ogumieniu letnim, czyli takim, które jest przystosowane do poruszania się w warunkach wiosennych, letnich i jesiennych. Opony zimowe asymetryczne to rzadkość ze względu na specyfikę tego typu ogumienia.
Opona asymetryczna – kierunek rotacji
Zazwyczaj ten typ produktu nie określa kierunku rotacji. Bieżnik modelowany w oponach asymetrycznych pozwala więc wykonywać swobodną zmianę kół po tej samej stronie auta. Nie powinno się jednak zmieniać położenia koła z prawej na lewą i odwrotnie. Najważniejsze jest, aby podczas montażu trzymać się oznaczeń widniejących na profilu ogumienia. Opony asymetryczne nie mogą być zakładane odwrotnie. A co, jeśli ktoś popełni błąd? Jakie są tego skutki?
Opona asymetryczna założona nieprawidłowo – skutki
W momencie, gdy napis inside jest widoczny od strony przedniej, masz pewność, że elementy zostały pomylone podczas montażu w zakładzie wulkanizacyjnym. Jakie są tego skutki? W trakcie spokojnej jazdy po suchej nawierzchni możesz odczuć jedynie zwiększony poziom hałasu emitowanego przez koła. Gorzej robi się w czasie szybkiego pokonywania zakrętów. Wtedy widoczne są braki w przyczepności. Najgorzej zaś będzie, gdy na takich źle założonych oponach asymetrycznych będziesz jeździł w deszczu.
Dla kogo produkowane są opony asymetryczne?
Stabilna jazda w zakrętach, brak poślizgu na mokrej drodze i pewność prowadzenia – to wszystko ma wielkie znaczenie w autach o sportowym charakterze. I właśnie one są najczęściej obute w takie opony. Bardzo chętnie stosują je również producenci usportowionych wersji niektórych modeli, a nawet właściciele aut klasy średniej. Wszędzie tam, gdzie liczą się osiągi, ale nie ma miejsca na bardzo drogie produkty sportowe, opony asymetryczne będą odpowiednim wyborem.
Gdzie mogą przydać ci się opony asymetryczne?
Może będziesz zdziwiony, ale nie chodzi jedynie o sportową jazdę. Wielu kierowców poruszających się po trasach szybkiego ruchu lub obwodnicach wpada w poślizg na zakrętach. Jak do tego dochodzi, skoro asfalt jest suchy? Winę za taki stan rzeczy ponoszą najczęściej opony. Jak wiesz, ogumienie asymetryczne świetnie radzi sobie nie tylko na prostych. Zapewni stabilność także na zakrętach i to bez względu na to, czy jest mokro, czy sucho. Wyjeżdżasz w dłuższe trasy? Załóż opony asymetryczne.
Opony symetryczne – gorsze od asymetrycznych?
Takie stwierdzenie byłoby krzywdzące dla tych modeli ogumienia. Dlaczego? Bieżnik symetryczny w oponach wytwarzany jest niemal od samego początku istnienia przemysłu oponiarskiego. Takie opony mają także spore zalety:
- zapewniają niższe zużycie paliwa;
- są relatywnie ciche;
- są względnie niedrogie.
Korzyści ze stosowania opon symetrycznych
Ogumienie typu symetrycznego nadal stosowane jest w autach miejskich i niższych segmentach. Pojazdy te nie mają charakteru wyczynowego ani nawet usportowionego. Stworzone są do spokojnej bezpiecznej jazdy. Muszą być też ekonomiczne, a właśnie opony symetryczne zapewniają niższe zużycie paliwa. Zazwyczaj nie emitują nadmiernego hałasu i są też stosunkowo tanie. Bieżnik w nich ściera się raczej powoli, więc nie będziesz miał z nim problemów.
Opony asymetryczne a kierunkowe – które lepsze?
To zależy od warunków jazdy. Dlaczego producenci decydują się w większości na produkcję opon asymetrycznych letnich, a nie zimowych? Wiedzą, że kierunkowy bieżnik o wiele lepiej sprawdza się podczas jazdy po błocie pośniegowym i śniegu. Dlatego opony asymetryczne wybierane są latem, a kierunkowe – zimą. Nie dotyczy to jednak kierowców, którzy mają sportowe auta. Do jazdy na torze dobiera się ogumienie pod kątem konkretnych warunków.
Opona symetryczna czy asymetryczna – którą wybrać?
Wszystko zależy od tego, jakie masz auto. Do małych pojazdów, które służą głównie do poruszania się po mieście, optymalne będzie ogumieniem symetryczne. Oczywiście, możesz dobrać do nich opony asymetryczne, ale nie uzyskasz w nich diametralnie lepszych osiągów. Wszystkie pojazdy osobowe, które mają nieco większą moc, mogą śmiało jeździć na modelach asymetrycznych. Dotyczy to szczególnie aut tych właścicieli, którzy lubią szybciej wejść w zakręt. Tego rodzaju ogumienie będzie też świetne podczas długich tras w różnych warunkach atmosferycznych.
Czy będziesz miał jakikolwiek problem ze znalezieniem opon asymetrycznych? Raczej nie, bo większość producentów je oferuje. Nie są one też znacząco droższe od innych popularnych modeli. Tego rodzaju ogumienie ma swoje zalety i sprawdzi się świetnie o niemal każdej porze roku. Tym wyjątkiem jest, co oczywiste, zima, do której ogumienie asymetrycznego nie jest przystosowane.