Interesuje cię montaż instalacji gazowej w samochodzie? Pamiętaj, że są to nie tylko zyski, lecz również dodatkowe obowiązki. Czekają cię regularne przeglądy, serwisy i formalności. Montaż instalacji LPG to także kłopoty. Dlatego niektórzy czasem chcą pozbyć się tego układu ze swojego auta. Czy da się przeprowadzić skuteczny demontaż? Poznaj wady i zalety tego wciąż popularnego rozwiązania!
Montaż instalacji LPG – cennik usług
Głównym kryterium, od którego zależy cena instalacji, jest liczba cylindrów w aucie. Ważny jest też sposób jego zasilania paliwem – gaźnikowy, jedno- lub wielopunktowy pośredni albo bezpośredni. Ile kosztuje dobra instalacja gazowa? Przyjmuje się, że montaż autogazu IV generacji w silniku 4-cylindrowym to koszt ok. 2 tysięcy złotych. Drożej będzie, jeśli masz:
- nowocześniejszy silnik;
- więcej cylindrów;
- mniej miejsca w komorze.
V generacja do aut doładowanych to kwoty czasem większe niż 4-5 tysięcy złotych.
Instalacja LPG – cena związana z jej posiadaniem
Kolejnym kosztem, który niesie za sobą montaż instalacji LPG, są przeglądy techniczne. Nowe auta muszą przejść pierwsze badanie techniczne po trzech latach, drugie będzie po upływie kolejnych dwóch, a potem już każdego roku. Inaczej jest w autach z gazem. Nawet w przypadku fabrycznie montowanej instalacji przegląd musisz wykonać rokrocznie. Jego koszt również jest wyższy, bo wynosi 162 zł. Natomiast cena standardowego badania technicznego nie przekracza 100 zł.
Montaż gazu a obowiązki formalne
Znasz już koszty instalacji LPG, ale co z innymi koniecznymi sprawami? Gdy otrzymasz dokumentację z zakładu przeprowadzającego montaż instalacji LPG, musisz udać się do miejscowego Wydziału Komunikacji. Pamiętaj, by koniecznie zabrać ze sobą:
- wydane wcześniej dokumenty;
- dowód tożsamości;
- kartę pojazdu;
- dowód rejestracyjny.
W dowodzie zostanie wpisana informacja o tym, że auto jest napędzane paliwem LPG. Oficjalnie masz na to 30 dni, ale z reguły urzędnicy nie są przesadnie rygorystyczni dla spóźnialskich.
Gdy instalację trzeba naprawiać, czyli wymiana zbiornika LPG
Prawo stanowi, że zbiorniki ciśnieniowe na paliwa mają określoną homologację czasową. W przypadku tych używanych do instalacji gazowych w autach jest to 10 lat, a jeden zbiornik w aucie z LPG może służyć maksymalnie 20 lat. Co zrobić, gdy czas ten upłynie? Masz dwa wyjścia – przeprowadzić homologację posiadanego zbiornika na kolejne 10 lat lub kupić zupełnie nowy egzemplarz. Cena legalizacji zazwyczaj nie przekracza 250 zł, a wymiana butli LPG jest wyższa o przynajmniej 100 zł.
Jak wymienić butlę LPG w samochodzie?
Dla diagnosty dokonującego przeglądu technicznego nie ma znaczenia, kto montował butlę w samochodzie. Możesz więc wydać kilkaset złotych na taką usługę razem z butlą w warsztacie lub zamówić zbiornik i wymienić go samodzielnie. Oczywiście musisz pamiętać, że nie jest to najprostsza operacja i wymaga skupienia, staranności, precyzji i zachowania daleko idących środków ostrożności. Samodzielny montaż instalacji LPG a w zasadzie samej butli jest jednak możliwy.
Wymiana butli LPG krok po kroku
W pierwszej kolejności musisz wyjeździć cały gaz z butli. Pamiętaj, że w środku pozostanie go trochę, ale są to raczej śladowe ilości. Następnie wykręć przewody wychodzące z wielozaworu przy butli. Zrób zdjęcie, żeby wiedzieć, jak połączyć potem przewody elektryczne. Kolejnym krokiem jest demontaż samego wielozaworu, ponieważ trzeba będzie go zainstalować na nowym zbiorniku. Ma on kilka śrub dookoła i wykręca się je na przemian, podobnie jak podczas wymiany kół.
Wymiana butli LPG – co dalej?
Co robić dalej? Oto kolejne kroki:
- rozmieść nowe uszczelki na wszystkich połączeniach;
- podłącz wszystkie elementy instalacji elektrycznej do wielozaworu;
- zatankuj trochę gazu i przeprowadzać test szczelności.
Rzeczą absolutnie najwyższej wagi jest umieszczenie na wszystkich połączeniach nowych uszczelek. Bez tego prawdopodobnie będzie dochodziło do przepuszczania gazu na łączeniach. Kolejna sprawa to podłączenie wszystkich elementów instalacji elektrycznej do wielozaworu. Po zakończonym montażu zatankuj nieco gazu i wykonaj test szczelności. Później możesz jechać na stację diagnostyczną, by wykonać badanie techniczne.
Demontaż instalacji LPG – dlaczego konieczny?
Procedurę tego typu wykonuje się najczęściej z dwóch powodów. Pierwszy to zła współpraca z silnikiem. Drugim jest nieopłacalna naprawa, którą trzeba by wykonać w wiekowym pojeździe. Przy demontażu – podobnie jak w przypadku montażu instalacji LPG – decydują względy ekonomiczne. Pojawia się jednak ważne pytanie. Skoro możesz samodzielnie wymienić zbiornik na gaz w samochodzie, to czy demontaż całej instalacji również jest możliwy do przeprowadzenia samodzielnie? Niekoniecznie.
Demontaż instalacji gazowej – na czym polega?
Pozbycie się wszystkich podzespołów instalacji może przysporzyć sporych kłopotów. Pierwszy problem to reduktor, który jest połączony jest z układem chłodzenia, więc jego usunięcie wiąże się ze spuszczeniem płynu z układu. Kolejna sprawa to wtryskiwacze. Zazwyczaj nawierca się na nie miejsce w kolektorze ssącym, a po demontażu konieczne jest ich prawidłowe zaślepienie. Kolejna rzecz, którą musisz uwzględnić, to wszelkie połączenia wiązek elektrycznych i ich prawidłowe zabezpieczenie po odłączeniu.
Demontaż instalacji LPG – zaświadczenie z SKP
Na koniec pozostaje ci wykonanie przeglądu i prośba o wydanie przez diagnostę zaświadczenia o usunięciu instalacji LPG. Jeśli je uzyskasz, możesz udać się do Wydziału Komunikacji, gdzie wykreślisz zasilanie gazem z dowodu rejestracyjnego. Demontaż LPG i formalności masz już z głowy!
Chociaż koszt założenia gazu nie jest tak wysoki, trzeba dobrze to przemyśleć. Czasem LPG przysparza więcej kłopotów niż oszczędności. Dlatego poszukaj opinii, zasięgnij rady i przelicz wszystkie koszty. Wtedy będziesz wiedział, jaką decyzję podjąć. Montaż instalacji gazowej to nie taki mały wydatek w przypadku nowszych generacji. Dla instalacji LPG koszt jest oczywiście zróżnicowany i wszystko zależy od typu autogazu. Montażem powinni się zająć specjaliści, abyś nie miał potem problemów z działaniem LPG.